Jag har tre trådduvor i stora gänget som jag behöver få tag i som tyvärr visat sig vara svåra att fånga.
En av dem är Kakan.
Trots att hon jämt kommer fram och är så go så har damen tydliga gränser för vad exakt det är jag får göra. Hon tittar på mig för mycket och hon vill inte bli klappad. Hon trängs inte heller bland de andra duvorna utan håller sig i utkanten och flyger istället direkt till handen när jag bjuder in henne genom att sträcka ut handen åt hennes håll.
Har inte blivit klok på vad som är fel med hennes fot. Jag kan se tydliga märken efter tråd men har inte lyckats se om tråden faktiskt är kvar eller om den förmultnat.
Sen lät hon mig titta ordentligt, utan att fånga henne så fick jag vrida och vända och kolla under den ömma foten. Helt otrolig fågel som lät mig hålla på sådär ändå! Och visst är det tråd kvar... fick tillslut syn på en pytteliten bit under foten, som drar ihop baktån in mot foten och den sitter djupt.
Så jag håller på och försöker tänja på gränserna nu, för jag måste fånga henne med ena handen medans hon sitter i andra och isf måste hon låta mig ha ena handen över henne. Svårt, men jag hoppas det kan gå tillslut.
Bra att det finns en möjlighet för mig att hjälpa henne, så hon slipper ha ont, men samtidigt så himla tråkigt att jag antagligen kommer skrämma bort henne för gott. Men det är såklart viktigare att hon mår så bra hon kan än att jag får ha "min" gulleduva kvar.
Söta tjejen: