Dör sötdöden på den här:
Flikka1645.jpg

Kallar henne för Kakan för hon är så go! Övertygad om att hon är släkt med Khali på något sätt - samma milda, lugna, goa lynne. Den här har liksom aldrig bråttom, hon sitter och tittar, äter lite, fixar någon fjäder. Lite charmigt disträ sådär. Hennes lugn smittar av sig. En så otroligt behaglig liten varelse! :heart

Hon har en trådskadad fot och är lite tunn, så jag försöker se till att hon får äta i fred. Vilket bra nog är lätt, iom att hon inte är ett dugg rädd så jag kan ha henne i skydd precis intill kroppen och lätt fösa undan andra duvor om det behövs utan att hon blir störd.

Ääälskar den här tråden om jag inte redan skrivit det 😂😍
Tråden där vi INTE gillar tråd! :D

Såhär såg den olikögdas (vad sjutton ska jag kalla den?) fot ut förresten:
VideoCapture_20220309-135529.jpg

Lite svårt att se då han smutsat ner sig men det är tråd virad runt varje tå och runt själva benet, med långa ändar som släpade efter honom.😱 Den hade hunnit snöra sig hårt runt två tår, men inte skurit sig genom köttet, i övrigt satt den tack och lov hyffsat löst.

Det här är Kaos. Det är den enda duvan hitintills som pickar HÅRT! :eek:

Chaos51.webp

Sitter den i handen får den inte samma kraft bakom näbben, tack och lov. Så kommer han springandes lyfter jag snabbt upp den, då hoppar han bara över de andra och upp, sen kan jag sänka ner den till de som står på backen igen utan att bli sönderhackad.

Den jag tycker är så himla vacker vågade äta ur handen idag, han har endast vågat ta frön runtomkring handen innan:
Fingäng4.jpg

Bekvämt med en duva att luta handen på också! :p

Det är Märta, den tuffa vita från igår och så Kalinka som sitter uppe på, de andra ser jag inte skillnad på.

Jag vill se Rödluvans unge som jag är övertygad om att hon har gömt någonstans!

Hon blev flitig uppvaktad av en av de röda hanarna under flera veckor nämligen. Tillslut fick hon inte ens vara ifred när hon flög till min hand, trots att han annars är rädd för mig så följde han med upp! Och nu syns de aldrig tillsammans längre, så om de byts om att ruva (vet inte hur stadsduvor sköter det där) så känns det rimligt att de kanske kan ha något på gång? Hoppas de lyckas isf och att den får mammas mod så jag får hälsa på den sen! :love:

Såhär ser hennes bihang karl ut:
VideoCapture_20220210-124736.jpg

Verkar som om att duvorna rör sig mycket mer nu, det dyker upp äldre duvor jag aldrig sett innan och vissa hittar jag på ställen de inte "ska" vara. Charmör har ju bytt gäng t.ex.

Funderade på om det är många olika småflockar som samlas på vintern och sen bryter upp till våren? Och hur tajt är en duvflock? De bildar par för livet efter vad jag förstått, men bryr de sig om att resten av duvorna är samma eller är huvudsaken mer att det bara finns andra duvor runtomkring? Många frågor!

Den här fina är också rätt ny, tycker det ser ut som om han har på sig en kostym med sitt vita bröst och gråsvarta vingar:
KostymNisse13.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka