Lämnade förresten inte Kakan ensam i trädet såklart, det ser så himla sorgligt ut på kortet när hon sitter där helt själv!

När jag går följer duvorna med ett tag om jag inte går supersnabbt ifrån dem (då fattar de att matningen är över). Så gick dit för att lämna av dem hos Kakan och för att säga hejdå om jag inte får se henne igen. 💔

Men det tror och hoppas jag att jag får, även om hon kanske inte vill komma upp i handen igen.
20220324_143733.webp

Asså älskade fågel! 🤗🥰 Kakan hade tydligen smält den traumatiserande fångsten under natten, hade tur och träffade henne imorse (hon är en sån där som inte kommer varje gång, utan kommer när det passar hennes schema antar jag :p). Så jag testade att bjuda in henne till handen eftersom det såg ut som hon övervägde det. Och hon kom! ❤

Jättesvårt att filma med många hungriga fåglar men jag fångade det lite halvt iallafall:
20220325_111810.gif

Baktån på den skadade foten verkar hon inte använda trots att tråden är borta nu och det syns att den fortfarande gör ont, att hon helst inte går på den - vilket är bra på ett sätt - hon håller den uppe mycket och på så sätt borta från smuts. Hoppas det bara blir bättre nu!

Jag är så himla glad över att hon kom tillbaka, lite misstänksam är hon men ändå! :love1:
Kakan756.webp

Enda sättet jag lyckas fånga denna fågeln på - på kort:
VideoCapture_20220325-105255.webp

Sista riktigt svåra trådduvan som jag försökt fånga länge. Syns knappt ser jag, men den har något trassel på ena foten som gör ont och gör det svårt för den, ibland fastnar det andra saker i det där trasslet också. :(

Den håller sig alltid precis utom räckhåll när jag väl lokaliserar den, men skam den som ger sig! Den trängs så det ska gå, bara jag kan identifiera den tidigare.

De här två goa gubbarna misstar jag hela tiden för varandra:
Persson och Pärsson2.jpg

Den bortre är den som bröt högerbenet, den främre kallar jag för Persson och han har brutna tår på vänsterfoten.

Samma färg, form, storlek och liknande beteenden och gångstil. Och samma söta blick! Persson är väl pyttelite mörkare, lite större och mindre spräcklig över vingarna men det är SÅ svårt att skilja dem åt om man inte ser fötterna!

Så jag kallar dem Persson och Pärsson så slipper jag säga fel hela tiden, men jag tror snarare det bara gjort mig mer förvirrad!

Blick har varit lite avvaktande länge och hellre ätit av det som jag lägger på marken en liten bit bort till de duvorna som inte vill vara så nära eller inte kan/vill sitta i handen eller trängas för mycket bara.

Men idag ändrade han sig av någon anledning och kom upp flera gånger. <3

I soljuset kan man se lite bättre hur irisen är fläckig i olika nyanser, vilket ger honom en så speciell blick:
Blickie59.webp

Ehm... inte nedstoppad i en byrålåda riktigt men denna följde med hem igår:
20220330_183800.jpg

Hon kan inte flyga, är väldigt svullen runt överarmen och vingen hänger ner lite men hon kan röra den litegrann. Det är inget öppet benbrott åtminstone.

Spenderat kväll/natt/morgon i tryggt förvar lös i vardagsrummet där hon har spatserat omkring efter eget behag och ätit frön. Finns en glasdörr där så hon har kunnat sitta och titta ut i trädgården och sov sött i sin låda.

Precis lämnat in henne hos viltvårdare nu så hon kommer bli röntkad och så får vi hoppas att det går att göra något åt vingen så det går bra med det lilla livet. <3

Det var ingen bra dag för stadsfåglar igår, honan i gräsandsparet som håller till där jämt hade fått ett ordentligt slag i bakhuvudet och var helt vimmelkantig så jag fick plocka upp henne och ringa djurambulansen som kom och hämtade henne. Fick hälsa på henne också när vi lämnade av duvan, fortfarande vinglig men nu är hon i trygga händer i alla fall.

Hur ser du att de är bebisar? Färg på näbben eller..? Är nyfiken!
Ja, kuddarna över näbben som är kritvita på en vuxen fågel är mer rosa på en unge, näbben ser också längre ut. De är även mindre och har en annan form/andra proportioner på kroppen jämfört med de vuxna. Ungarna har små huvuden och runda kroppar. Sen är de alltid matta i fjäderdräkten - ingen glans eller skimmer.

Inte en jättebra bild men det är två ungar till vänster och vuxna till höger:
Ungevsbebis27.jpg

Skopade upp den tuffa bebben, men den förstod inte alls hur den skulle göra för att både sitta och äta ur handen samtidigt. Blev inte ens rädd utan bara förvirrad. <3

Så himla tuff är den, har noll problem att tjaffsa med de vuxna duvorna heller trots att den är pytteliten. :eek:

Lillebebbe111.jpg

Googlade nyss på näbbkuddar :cautious: Vad är de bra för? Hittade inget alls.

Men! Jag hittade information om att de är en av väldigt få fågelarter som dricker genom att sticka ner näbben och suga i sig vatten :p:up:

Googlade nyss på näbbkuddar :cautious: Vad är de bra för? Hittade inget alls.

Men! Jag hittade information om att de är en av väldigt få fågelarter som dricker genom att sticka ner näbben och suga i sig vatten :p:up:
Haha! Jag vet inte vad man kallar de där kuddarna för på riktigt, eller om de har ngn speciell funktion. :confused: På undulater har honorna rosa kuddar och hanarna blå t.ex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka