Nämen, Goddag Mr Fågel!
Goddag726.webp

Tror vissa hanar är helt hormonstinna just nu. Den här var halvgalen och smällde till och bet allt som kom i närheten. Inte ens jag gick säker! 🤣

Mike Tyson har ju älskat duvor hela sitt liv - "It's my first love ever, pigeons." 🤗

Jag läser en bok just nu där jag fick reda på att hans första slagsmål någonsin var på grund av att en mobbare dödade en av hans duvor. :cry:
Mike-Tyson-has-seen-his-tweet-go-viral-after-defending-the-existence-of-pigeons.-1024x573.jpg

Tycker det är något väldigt fint med kontrasten mellan bilden av Tyson - den tempramentsfulla, kraftfulla slagskämpen och de vänliga och mjuka fåglarna.

Det här är boken, ett hett lästips: "Pigeons - The Fascinating Saga of the World's Revered and Reviled Bird."
VideoCapture_20220420-104139.jpg

Duvor har varit våra följeslagare i flera tusentals år, de har genom tiderna dyrkats som fruktbarhetsgudinnor, fredsymboler och setts som krigshjältar. De spelade en stor roll i Darwins utvecklande av evolutionsteorin och dessa flygande atleter har varit livsviktiga budbärare genom historien och räddat oräkneliga människoliv. Ändå ser vi idag ner på dem som flygande råttor.

I boken får vi följa en journalists resa in i duvornas värld (och deras historia) som under ett år tar sig genom amerika och europa för att träffa både duvälskare och duvhatare för att ta reda på hur vi kom att missförstå en av mänsklighetens mest hjälpsamma och ståndaktiga följeslagare.

Det är både otroligt intressant, lärorik, rörande, humoristisk men delvis även hemsk läsning (jag hoppade över ett kapitel helt och tog mig knappt genom ett annat). Duvor verkar väcka både det bästa och värsta hos oss människor. Boken är dock så himla läsvärd, oavsett vilken relation man än har till duvor i dagsläget!

Det är lite lättare att förstå att en vild fågel låter en hålla på såhär när man har läst om att de troligen domesticerades för lika länge sen som vargen:
Stopp1431.gif

Men jag tycker ändå det är helt sjukt! :eek:

Jag har ett ringduvspar hemma i trädgården, men de är mycket mer svårflörtade. De förstår inte när jag försöker mata dem och jag får inte vara närmare än 5 meter... än.

Senast ändrad:
Khali skrämde livet ur mig med att inte dyka upp på hur länge som helst, vilket inte är normalt för henne. Men hon kom idag, så jag kunde pusta ut. Hon kanske har ägg någonstans och helt enkelt åkt på morgonpassets ruvning.

Sol och vind på underbara Khali: :love:
Mahakhali39.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka