Duplo från tidigt 90-tal, hur giftig är den plasten?

TinyWiny

Trådstartare
Vågar ni låta era barn leka med äldre plastleksaker överhuvudtaget? Tillfälligt borta men inte hemma? Tycker ni att det kvittar eller låter ni dem inte leka med gamla plastleksaker alls? Är vissa saker (plaster) bättre/sämre? Hur resonerar ni?

Ännu en gång har jag hamnat i en situation där jag inte vill trampa i klaveret och ber er därför om era åsikter och kunskaper :)

Vågar ni låta era barn leka med äldre plastleksaker överhuvudtaget? Tillfälligt borta men inte hemma? Tycker ni att det kvittar eller låter ni dem inte leka med gamla plastleksaker alls? Är vissa saker (plaster) bättre/sämre? Hur resonerar ni?

Ännu en gång har jag hamnat i en situation där jag inte vill trampa i klaveret och ber er därför om era åsikter och kunskaper :)
Lego har legat i framkanten länge och har använt ABS - plast sen 1963, alltså den plast de använder idag och som anses vara ofarlig.
Mina egna barn har lekt med mitt duplo sen jag var liten sent 70/tidigt 80 tal förutom att de har fått en massa nytt. :D

Vi låter inte sonen leka med någon plast tillverkas innan 2007. Har förstått att lego ligger i framkant med plasten men för oss känns det ”enklast” på nåt sätt att välja bort all gammal plast.

Lego har legat i framkanten länge och har använt ABS - plast sen 1963, alltså den plast de använder idag och som anses vara ofarlig.
Mina egna barn har lekt med mitt duplo sen jag var liten sent 70/tidigt 80 tal förutom att de har fått en massa nytt. :D
Jag hade för mig att jag hade läst det men blev osäker. Tack för ditt svar!

Vi låter inte sonen leka med någon plast tillverkas innan 2007. Har förstått att lego ligger i framkant med plasten men för oss känns det ”enklast” på nåt sätt att välja bort all gammal plast.
Okej, det respekterar jag fullt ut! Om om vi säger följande scenario, du och din knatte kommer hem till mig och jag plockar fram duplo, en bobbycar och lite annat till honom, säger du till eller tänker du bara? Jag vill som sagt inte trampa i klaveret.

Ja, vi låter sonen leka med äldre plastleksaker på andra ställen än hemma. Hemma har vi ingen gammal plast, men mor- och farföräldrar har sparat en del sedan sent 80-tal och 90-talet. När han är där får han leka med det. Vi säger ingenting men om det kommer på tal informerar jag gärna om att gammal plast egentligen inte är särskilt bra och att nytillverkad plast är bättre.

Oj, jag bryr mig inte alls om vilken plast dottern leker med. Hemma har vi väl bara nyare plastleksaker egentligen, hon har ärvt lite från kusiner men de är så små så det är hyfsat nyköpt. Är vi borta hos äldre släktingar så har jag inte ens tänkt tanken att oroa mig för eventuella plaster. Vi har nog dessutom några plastleksaker från olika loppisar liggande någonstans. Kan inte ens med ansträngning uppbåda något dåligt samvete över detta. Det är ju inte som att hon sitter och suger på en plastbit 24/7 liksom.

Barnen leker med mina gamla saker hos mormor (från sent 80-tal/tidigt 90-tal), där finns förutom träleksaker även något i plast. Jag tycker inte det spelar någon roll de få gånger de leksakerna kommer fram. Det handlar i genomsnitt om en gång per månad. Och träklossarna brukar vara mer populära än plasten :p Jag hade inte sagt ifrån om någon plockat fram gamla leksaker som var gjorda av plast.

(Själv lekte jag med min pappas grejer från 60- talet.)

Sen ska väl mjukplast vara värre än hårdplast? Jag hade kanske inte varit överförtjust om mina barn sög på gammal mjukplast från 90-talet men då hade jag nog snarare försökt få dem att inte stoppa det i munnen.

Vi har själva inga gamla leksaker öht här hemma. (Han har ingen att ärva/få grejer av och vi köper själva nytt) Om han leker med gamla grejer hemma hos någon annan tänker jag inte strida om farliga plaster.

Jag hade inte varit orolig om barnet/barnen lekte med äldre plastleksaker vid enstaka tillfällen, t.ex. hos en släkting eller så. farligt är det inte. Dessutom tolkar jag det som att det är mjukplast som är den riktiga boven i dramat.

Mina svärföräldrar har sparat hur mycket som helst från min sambos och hans syskons uppväxt, de är födda tidigt-mitten 80-tal. Vi låter dottern leka med de här plastgrejerna när vi är där, det blir väl kanske 4 ggr om året. Det är mest hårdplast och jag är inte så oroad men ibland när jag ser all denna plast kryper det liksom i mig ändå :o. Antagligen för att man blir matad med så mycket skräckpropaganda.

Duplo skulle jag inte ha några som helst problem med. Skulle även kunna tänka mig att ha så gammal duplo/lego hemma.

Okej, det respekterar jag fullt ut! Om om vi säger följande scenario, du och din knatte kommer hem till mig och jag plockar fram duplo, en bobbycar och lite annat till honom, säger du till eller tänker du bara? Jag vill som sagt inte trampa i klaveret.

Det beror nog på vår relation, hade du varit nära släkting hade jag nog påpekat det men inte gjort någon ”scen” av det, är du mer bekant hade jag inte sagt nåt alls tror jag! Jag vill inte att sonen leker med sådant men samtidigt är det svårt att styra allt hela tiden!

Mina svärföräldrar har sparat hur mycket som helst från min sambos och hans syskons uppväxt, de är födda tidigt-mitten 80-tal. Vi låter dottern leka med de här plastgrejerna när vi är där, det blir väl kanske 4 ggr om året. Det är mest hårdplast och jag är inte så oroad men ibland när jag ser all denna plast kryper det liksom i mig ändå :o. Antagligen för att man blir matad med så mycket skräckpropaganda.

Duplo skulle jag inte ha några som helst problem med. Skulle även kunna tänka mig att ha så gammal duplo/lego hemma.
Nä, några plastberg handlar det inte om :p Bara duplo och bobbycar. Andra plastgrejer anser jag inte finns någon anledning att ha framme. Mjukplastgrejer från den tiden tycker jag blir äckliga och går inte att göra rena så de skulle jag inte ha framme just därför.

Jag är till och med tillräckligt förtappad för att låta barnen leka med gammal elektronik :angel:, lite duplo eller en bobbycar skulle jag inte alls reagera på. Däremot skulle jag inte uppskatta om de erbjöds uppenbart ofräscha leksaker, och mjuk plast som till exempel vissa billigare dockor blir väldigt snabbt ofräsch.

Det beror nog på vår relation, hade du varit nära släkting hade jag nog påpekat det men inte gjort någon ”scen” av det, är du mer bekant hade jag inte sagt nåt alls tror jag! Jag vill inte att sonen leker med sådant men samtidigt är det svårt att styra allt hela tiden!
Vad bra :) Då hoppas jag att hen säger till om hen tycker att det känns fel :)

Nä, några plastberg handlar det inte om :p Bara duplo och bobbycar. Andra plastgrejer anser jag inte finns någon anledning att ha framme. Mjukplastgrejer från den tiden tycker jag blir äckliga och går inte att göra rena så de skulle jag inte ha framme just därför.
Håller helt med dig. Duplo och bobbycar tycker jag känns OK. De är ju typ outslitliga :D

Vi har ingen gammal plats hemma som barnen får leka med. Enda undantaget är just duplo och lego som ska vara "bra" plast även om den är äldre.

Hos andra får det vara okej. Mor- och farföräldrar har en del leksaker kvar från när vi var små. Min mamma försöker jag påverka genom att diskutera ämnet, men det är för hon är väldigt intresserad av miljöfrågor osv. Men jag plockar inte bort leksaker hos någon annan. Däremot är jag noga med att de inte ska stoppa såna leksaker i munnen.

Vi undviker generellt plast men de far leka med tex lego och duplo, även äldre.
Jag hade inte reagerat om ngn plockat fram äldre hardplast leksaker, salänge det inte är ett barn som har leksakerna i munnen hela tiden.

Jag har inte brytt mig alls. Färgen på träleksaker lär inte vara bättre?

Men han var nyfödd för 7 år sedan så det kanske ändrat sig.

Däremot lät jag honom aldrig ha nya kläder utan att tvätta dem först när han var liten och gladdes åt begagnat. Nu är det så sällan nytt att jag inte tycker det gör någonting.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 518
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar