Duplo från tidigt 90-tal, hur giftig är den plasten?

Vågar ni låta era barn leka med äldre plastleksaker överhuvudtaget? Tillfälligt borta men inte hemma? Tycker ni att det kvittar eller låter ni dem inte leka med gamla plastleksaker alls? Är vissa saker (plaster) bättre/sämre? Hur resonerar ni?

Ännu en gång har jag hamnat i en situation där jag inte vill trampa i klaveret och ber er därför om era åsikter och kunskaper :)

När vi rensade på jobbet nu i somras så skulle vi rensa bort det som var tillverkat innan 2007. Vi skulle dock titta efter ce märkning också. Men, enligt miljöansvarig var inte så hårdplast som duplo det värsta. Däremot ska man undvika mjukplast som är gammal och även plast som luktar ( tänk typ Penntroll med olika färger på håret).
Jag tänker lite som så att det är viktigast att de leksaker barnen leker med dagligen är bra och att det kanske inte är lika farligt att ha sämre plast nån gång då och då.

När vi rensade på jobbet nu i somras så skulle vi rensa bort det som var tillverkat innan 2007. Vi skulle dock titta efter ce märkning också. Men, enligt miljöansvarig var inte så hårdplast som duplo det värsta. Däremot ska man undvika mjukplast som är gammal och även plast som luktar ( tänk typ Penntroll med olika färger på håret).
Jag tänker lite som så att det är viktigast att de leksaker barnen leker med dagligen är bra och att det kanske inte är lika farligt att ha sämre plast nån gång då och då.
Aha! Är det ce märkning på plastgrejerna så är de okej alltså? Tillverkningsår har jag liksom aldrig ens tänkt på. Får kolla!
Ja mjukplast och sådant som luktar har jag aldrig plockat fram och det som fanns är nog slängt det mesta. Det känns inte fräscht när det inte går att göra rent. Jag menar dublo är ju bara att slänga i tvättmaskinen och bobbycaren kan man lätt torka av.

Är det inte möjligt att fråga föräldern som ska hem till dig? Det är ju inget känsligt ämne att fråga om tänker jag. Utifrån svaren här så verkar det inte vara känsligt för andra heller

Jag bryr mig inte om mitt barn leker med gamla plastleksaker hos far- och morföräldrarna.

Hemma har vi bara nya eller ärvda hyffsat nya leksaker så har inte tänkt på det.

Duplo är som sagt bra plast överlag.

På tillfälligt besök bryr jag mig inte. Däremot tänker jag på vad vi har hemma, dels när jag köper nytt och sållar rätt hårt om vi ärver (och har tänkt tanken hos dagmamma mm men inte frågat).

Är det inte möjligt att fråga föräldern som ska hem till dig? Det är ju inget känsligt ämne att fråga om tänker jag. Utifrån svaren här så verkar det inte vara känsligt för andra heller
Jo absolut, visst kan jag det :) Vi kom att prata om det vid ett tillfälle då en förälder till ett av de barn som är här ibland var här och det var då tanken om hur olika vi tänker kom upp. Men det är olika barn med olika typer av föräldrar som hälsar på och jag känner att hade alla här sagt rakt av absolut nej aldrig i livet! och skrivit att nya rön säger si och så så hade jag plockat bort grejerna och det hade sluppit bli så att barnet av misstag kastar sig över det hela. Grejerna syns i det aktuella rummet och barn är snabba och kan bli oändligt ledsna om de inte får leka med grejerna. Barnet förstår ju inte varför. Ibland är barn på tillfälligt besök här där föräldrarna kanske mer hade tänkt idiot om mig istället för att säga att oj, det där vill jag inte att mitt barn leker med och både den situationen och risken att barnet blir ledset vill jag undvika. Barn som hittills varit här ofta har föräldrar som tycker att det kvittar med den plasten som finns här.

Det är nog tur att jag inte ska ha barn för jag hade aldrig tänkt tanken på att det skulle kunna vara ”farligt”.. :crazy:
Och jag är för gammal (eller om det kan vara mina barn som är för gamla :p) så jag hade inte tänkt på det så mycket heller :crazy: Pinsamt tycker jag såhär nu i efterhand för jag brukar ha bättre koll än så. Att duplo var ganska harmlöst hade jag koll på men inte tänkt mer på/om det alls.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 518
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 879
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar