Sv: Duntäcken på tävlingshästar
Mina hästar går ute dygnet runt o följaktligen med samma täcken också dygnet runt... De rids också, så gott som enbart, utomhus i vintertemperaturer... Men se, kors i taket, de svettas ändå... O märkligast utav allt, jag äger inte ett svettäcke, för mina stackars hästar, de får inte sina svampangrepp/våtexem, där täckena ligger... Nä, de får dem på undersidan på skallen (ganascher/haka), längs med strupen, mellan frambenen, sadelgjordstaden, pannan och andra dylika områden, där ett så kallat svettäcke varken gör från eller till... Därför klipps de, efter behov...
Den ena hästen, är precis en sån där fryslort, som trots att hon har en massa burr på kroppen, fryser ändå... Varför då då.. Hon är ett halvblod, av den äldre typen, men ändå mycket fullblod i sig (72%)... Hennes päls är lång, torr o luftig, blir ofta statisk, när ingen av de andra hästarna har statisk päls... O blåser du lite på pälsen, blir det en mittbena i den... Så ja, denna häst har en massa päls, som inte värmer särskilt mycket, men svettas hon, så blir hon lika fullt blöt o torkar långsamt... O blir kall...
Så, än en gång, alla är vi olika, även hästarna o det som funkar för en, funkar inte för en annan...