Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Det ogillade jag mest sista gången jag helklippte - man kunde ju inte stå o pyssla med hästen utan att ha täcke över ryggen! Blev alltid så stressigt liksom.

Fast det går ju att göra så att man viker bak främre halvan av täcket när man borstar där, och viker fram bakre halvan när man borstar bak, så håller hästen sig varm och go! :idea:

Ja men det är så omständligt :-P är glad att hästen trivs med lurv på ovansidan och då kan stå naken :-D

Om jag klipper så vill jag även eller i synnerhet kunna hålla rent i sadelstaden.
Du behöver då ej heller borsta hästen mkt- kort tid utan täcke. En långhårig häst borstar man ju mest bara på ytan o den blir lockig av svettning:crazy:

Är den skitig där vid fällningen så kommer värmeknutor som ett brev på Posten.

jag sätter på skydden tidigt för att värma upp dem lite innan ridningen- bättre än B o T. tycker nog att lindande innan ridning är bättre än efter. Då vill jag kyla istället- som man gör på friska ben.

kl
Vilken befängd idé - att ha duntäcke på sin häst! Hoppas verkligen inte att det blir någon fånig modefluga av det hela - att alla börjar klä sina hästar i dun :crazy:
Hur många fåglar måste då sätta livet till om också hästarna ska ha dunkläder?:mad: :eek:

Hur många fåglar får inte sätta livet till varje dag för att bli mat åt oss... Gissar att de har fjädrar... Och att dessa kan användas till duntäcken... Annars finns ju täcken i syntetmaterial, som är lika varma...

Hur många fåglar får inte sätta livet till varje dag för att bli mat åt oss... Gissar att de har fjädrar... Och att dessa kan användas till duntäcken... Annars finns ju täcken i syntetmaterial, som är lika varma...
Mig veterligen har man inte kycklingfjädrar i duntäcken (om de ens har något dun på kroppen) det är väl den fågel som äts mest här (fast inte av mig längre pga. djurhållningen).
And- och gåsdun/fjäder brukar väl vara i duntäcken och man får väl hoppas att man tar tillvara på köttet. Men billiga duntäcken/jackor brukar innehålla dun plockade från levande fåglar.:cry:

Om jag klipper så vill jag även eller i synnerhet kunna hålla rent i sadelstaden.

Då ska de vara bra tjockpälsade om det ska vara ett problem. Med shettisen resonerade jag så.

Har aldrig hört talas om att hästar skulle få värmeknutor "som ett brev på posten" av att ha oklippt rygg. Då skulle ju alla oklippta hästar gå med värmeknutor. Så är det ju inte, det är en ganska låg andel hästar som har det.

En filtklippt täckad häst får ju dessutom oftast inte så tjock päls på "filten" att det är svårt att göra rent den.

Har flera hästar här hemma, som får typ våtexem, om de inte klipps o rid under vinter... Stod o klöste bort sådana skorpor senast igår kväll, på en häst som dels är en fryslort, men som jag ändå spårklippt... Det tar för lång tid för henne att torka, så det blir typ hudsvamp, trots att hon blivit klippt (nu är det utväxt till drygt halva normala pälslängden, men i alla fall)... Så nog kan hästar få problem av värmen i sin egen päls... Varmt, fuktigt o tätt=svamp/våtexem...

Men det räcker ju att klippa sadelläget på de hästar som faktiskt har problem i så fall, kan jag tycka.

Inte för att det kanske skulle kunna hända.

Då ska de vara bra tjockpälsade om det ska vara ett problem. Med shettisen resonerade jag så.

Har aldrig hört talas om att hästar skulle få värmeknutor "som ett brev på posten" av att ha oklippt rygg. Då skulle ju alla oklippta hästar gå med värmeknutor. Så är det ju inte, det är en ganska låg andel hästar som har det.

En filtklippt täckad häst får ju dessutom oftast inte så tjock päls på "filten" att det är svårt att göra rent den.

Jo det är nog rätt vanligt precis som chippen säger, om hästar ofta arbetas svettiga med tjock päls och inte kan torka upp snabbt, innan täcket läggs på. Då är det betydligt bättre att klippa för hästens skull. Men om de inte arbetas och svettas är det förstås inte ett problem.

Låter som att du behöver bättre svettäcken eller skritta av hästen bättre.
Att hästen får torka innan man lassar på täcken är en självklarhet, vi har aldrig problem såna exem och då har vi ändå samma täcken inne som ute.

jag får inte riktigt ihop det där med att hästarna har jäääättelång päls men samtidigt är riktiga fryslortar.
för mig är lååång päls ett tecken på en oftare rejälare häst, gamla varianten av halvblod tex. De fryser knappt nakna.

Fryslortarna tillhör ofta det ädlare slaget och de har ytterst sällan nån päls som är så lång att dne inte torkar.

jag får inte riktigt ihop det där med att hästarna har jäääättelång päls men samtidigt är riktiga fryslortar.
för mig är lååång päls ett tecken på en oftare rejälare häst, gamla varianten av halvblod tex. De fryser knappt nakna.

Fryslortarna tillhör ofta det ädlare slaget och de har ytterst sällan nån päls som är så lång att dne inte torkar.

Fattar inte ditt svar öht? Jag skrev inte om jeeeeetelång päls eller typ av häst?

Och jo, ädla hästar kan faktiskt ha riktigt kraftig lång päls. Inte just min, men det finns en hel del som har och som måste klippas av det skälet. Kanske inte så lång som vissa raser får men däremot riktigt tät. Vad det nu hade med mitt svar att göra:confused:

det var lite halvt knapplån...

Många andra säger att hästen får så tjock päls att de MÅSTE klippa, men samtidigt MÅSTE hästen ha ett duntäcke för den är så frusen.
Jag får inte ihop det, för alla fryslortarna jag har träffat är de som av naturen har kort, tunn päls. Och tunn hud. De med så kraftig päls att de inte torkar på en timme har varit av det bastantare materialet som inte fryser särskilt lätt och definitivt inte behöver ett duntäcke.

Mina hästar går ute dygnet runt o följaktligen med samma täcken också dygnet runt... De rids också, så gott som enbart, utomhus i vintertemperaturer... Men se, kors i taket, de svettas ändå... O märkligast utav allt, jag äger inte ett svettäcke, för mina stackars hästar, de får inte sina svampangrepp/våtexem, där täckena ligger... Nä, de får dem på undersidan på skallen (ganascher/haka), längs med strupen, mellan frambenen, sadelgjordstaden, pannan och andra dylika områden, där ett så kallat svettäcke varken gör från eller till... Därför klipps de, efter behov...
Den ena hästen, är precis en sån där fryslort, som trots att hon har en massa burr på kroppen, fryser ändå... Varför då då.. Hon är ett halvblod, av den äldre typen, men ändå mycket fullblod i sig (72%)... Hennes päls är lång, torr o luftig, blir ofta statisk, när ingen av de andra hästarna har statisk päls... O blåser du lite på pälsen, blir det en mittbena i den... Så ja, denna häst har en massa päls, som inte värmer särskilt mycket, men svettas hon, så blir hon lika fullt blöt o torkar långsamt... O blir kall...
Så, än en gång, alla är vi olika, även hästarna o det som funkar för en, funkar inte för en annan...

Intressant diskussion om effekten av många täcken.

Jag tror både de som hävdar lager på lager-principen och de som menar att flera täcken i någon mån tar ut varandra har rätt.

I Härjedalen, där min släkt kommer ifrån, är det ofta väldigt kallt på vintrarna. Där finns ett uttryck som säger:
"Idag är det är så kallt att man måste stå mitt i jackan!"

Detta är vi nog egentligen många som upplevt. Till exempel när man sover i en sovsäck som nätt och jämt matchar kylan. Då gäller det att inte skjuta ut någon kroppsdel så att sovsäcken stramas åt och plattas till där, för då blir det kallt. Likadant i en jacka när det är lite kallt. Man måste vara mitt i för att skyddas av fluffet, dvs det isolerande luftlagret som Bigganl pratar om. Det får inte tryckas ihop.

Många ute-hästtäcken är relativt tunga och pressar ihop hästen egen päls, eller ett fluffigt täcke som ligger under. Särskilt över manke och höftbensknölar där täcket liksom hänger an. Därför tror jag att det kan finnas en "mitt i jackan effekt" - ett täcke måste vara så tjockt att det minst kompenserar för hoptryckningen av pälsen. Med effekt att det skyddar från blåst och regn. Två täcken - då ska det översta tynga det undre så lite som möjligt för att få maximal effekt.

Men jag tror också på lager på lager principen. Den fungerar. I slutänden handlar det om hur de olika lagren beter sig i förhållande till varandra. Två lager dunjackor till exempel, är "dubbelt så varmt" - om inte det yttersta lagret pressar ihop det undre.

Dom kan ju omöjligt frysa med så mycket täcken...

Nu bor vi ett land som inte är idealiskt för hästar alls egentligen... Jag tycker det är jobbigt med vintertävlingar med klippta hästar som måste vara klippta av alla orsaker som alla tagit upp redan när det är flera minusgrader ute och man måste ha femton ylletäcken på hästarna mellan klasser.
Mycket trevligare i andra klimat.

Men- ja ska alla tävlingsryttare flytta utomlands för att hästar mår dåligt om de har mer än ett täcke?

Flytta inte till Belgien med din häst kan jag säga! Här är förvisso inte alls lika kallt som i Sverige (förutom under någon vecka/år kanska och i undantagsfall) men hualigen vilken fukt och regn vi har här! Och här står hästarna ute i både regn och rusk, oftast utan fri tillgång till hö som i Sverige och på vår lösdrift är jag den enda som har täcke på min häst när det regnar, blåser eller är svinkallt. Nu har jag även köpt halstäcke för jag tror som Axel att det inte alls stämmer att värmen inte försvinner från halsen.

...och förra vintern som var den första för min häst på lösdrift la jag på, efter veterinärs inrådan, 4 täcken eftersom hästen frös! Och med dom täckena frös han inte längre utan var varm och go under. Nu har jag dock köpt bättre utetäcken så jag slipper ha på så många, det är ju inte bra för ryggen (tyngden) och dessutom var det -15 grader kallt förra vintern vilket är extremt ovanligt här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025
Tillbaka