Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

men du kan inte mena att du rider hästen svettig och sen är den ute på fem minuter efter utrustningen är av, fortfarande blöt??
självklart måste hästen få torka innan den släpps ut, annars får man skippa att rida den svettig.

Galenskap!

Nej jag utgår inte från att alla har det likadant men jag är väl berest i norrland så jag vet hur de är där. Och faktum är att -15 inte är en ovanlighet i sthlm. Vi hade två ritkigt kalla vintrar med -20 i veckor i sträck, jag red och tränade och jag vidhåller fortfarande att blir hästen svettig så TORKAR man den. Särskilt om ni har isolerade ridhus, det har inte vi. Jag red i ett tält som visserligen var varmare än ute men mer än nollan var det inte.

Jag tycker inte täcken är konstiga, jag ifrågasätter bara behovet ett duntäcke på en häst med päls. Min går med dubbla HWtäcken när det är kallt och täckad mest hela året eftersom hon är en fryslort. Men just därför har jag tjocka fleecetäcken på henne, dessutom dubbla, efter ridning. Så hon torkar och mår bra.

Svettiga hästar i duntäcken med våtexem på en lösdrift låter bara helt galet.
oavsett vart du bor.

Om jag säger att mina ena häst går med 200+300+200 när det är kallt ute, tror du att jag menar duntäcken dygnet runt ute i en hage då? Givetvis går mina med HORSEWARES RAMBO-täcken, samt deras liners... Om det nu är märket du hakar upp dig på... -15 är inte kallt, det har vi flera nätter i veckan nu... -20 dyker också upp några gånger i veckan... När jag säger KALLT menar jag mellan -30 och -40 grader... O ja, mina hästar går ute dygnet runt även då...

Senast ändrad:

men du kan inte mena att du rider hästen svettig och sen är den ute på fem minuter efter utrustningen är av, fortfarande blöt??
självklart måste hästen få torka innan den släpps ut, annars får man skippa att rida den svettig.

Galenskap!

Eftersom jag inte har möjlighet att stalla in hästen när den är svettig, KLIPPER jag mina hästar där de blir svettiga, just för att de INTE ska bli svettiga. Sedan ersätter jag pälsen med täcken. Vid de temperaturer som ovan nämts behövs mycket täcken... Hur många gånger behöver jag upprepa mig? Vad är det som är så oerhört svårt att förstå...?

Skojar du? Var bor du? Vi har tre ridhus varav det stora är isolerat dom andra två är plåt och oisolerade.(stor ridskola) Dom flesta nya i trä har ju nät istället för fönster så något varmt är det ju inte..

Om du läser inläggen innan det jag svarade på, så ser di att vi pratade om i norra Norrland... Vart bor du?
Samtliga ridskolor här på orten har ridhus uppvärmda enligt min tidigare beskrivning, annars skulle de inte kunna bedriva någon verksamhet... De ridskolor jag vet om, inom en 30-40mils omkrets, är också byggda, isolerade och uppvärmda enligt den modellen... Som jag skrivit tidigare, Sverige är ett till ytan sett stort land, med stor skillnad i förutsättningar mellan sydligaste och nordligaste spets... Det är inte så konstigt att det byggs olika...
Har inte varit i så många ridhus söder om Dalälven, det enda jag har sett är Linköpings ridskolas ridhus och om jag inte minns fel, var det isolerat och glas för fönstren... Kommer inte ihåg om det var uppvärmt...
Har även varit på flyinge och sett några av deras ridhus, men minns inte mycket av det, många år sedan... Likadant med Linköping... Red där under året jag studerade i Linköping... Blev bara ett år, mycket på grund av depressionen jag fick, på grund av den tragiska vintern i området... Usch, never again...

Senast ändrad:

Olika typer av hästar... Alla hästar är olika... Hur många gånger ska man behöva upprepa det i samma tråd?
Vad har du för hästar? Hur ofta rids/tränas de? Hur mycket svettas de vid träning? Vart svettas de? går de ut och är ute dygnet runt fem minuter efter det att du tagit av utrustningen eller tränas de och sedan tas de in för natten? Svara halverst på min fråga, de stallas in på nätterna ser jag, de hinner alltså torka då innan de släpps ut igen efter motionen... Helt andra förutsättningar alltså!
Går inte ens att jämföra!

Jag har en Welsh Cob och en Paintkorsning (paint/varmblodig ridhäst).
Tränas på vintern ca 4 ggr i veckan.
Svettas beroende på hur hårt dom jobbat så klart, mest på hals, bringa, bog, ljumske och mellan bakbenen.
De går ut direkt efter träning, nakna om dom inte är särskilt svettiga annars med andastäcken på sig efter att ha torkats för hand.
Nej, dom står inte inne efter träning för natten.
Båda är oklippta.

Självklart kostar det lite slit för mig som ryttare att se till att hästen torkas av ordentligt. Skulle hästen vara "sjöblöt" så måste man se till att hästen torkar innan den får gå ut igen om det är väldigt kallt. Trodde jag ju förstås hörde till normalt vett...

Eftersom jag inte har möjlighet att stalla in hästen när den är svettig, KLIPPER jag mina hästar där de blir svettiga, just för att de INTE ska bli svettiga. Sedan ersätter jag pälsen med täcken. Vid de temperaturer som ovan nämts behövs mycket täcken... Hur många gånger behöver jag upprepa mig? Vad är det som är så oerhört svårt att förstå...?
Jag får det inte att gå ihop...du klipper för att hästen inte ska svettas...sen säger du i nästa andetag att du inte kan låta hästen stå inne och torka när den är svettig och lägger därför på en massa täcken? ..och har du koll på hur mycket du påverkar "andasfunktionen" på täckena när du lägger på flera samtidigt?...kanske finns en logisk förklaring till varför hästen får våtexem...

...sen kan jag ju lugnt tillägga att -10 grader i söder är fruktansvärt mycket kallare än -30 här i Västernorrland. DET går inte att jämföra!!!

Västernorrland är inte Lappland.:p

Jag har cyklat till Vagnsta i -30.

-20 söderöver innebär oxå torrare luft= känns inte så bitande.

Tycker det är en ganska dålig myt...
-35 är svinkallt.
I södra Sverige är man inte helt beredd påkylan och har lite dåliga kläder och många oisolerade stall, dessutom blåser det ju ofta när man inte har skog runt omkring.
Men jag har erfarenhet av Norrland och -35, -40 i veckor ibland. Det känns kallare än -10 var man än är. Märks oxå på hur snabbt man kyler ner stallet även om man lämnar hästarna inne.

Tack för stödet... Härligt med sådana som har lite erfarenhet...
Ni som inte får det att gå ihop, läs tidigare inlägg så kanske ni förstår...
Gör ni inte det, får man nog konstatera att ni inte vill förstå...

Tycker det är en ganska dålig myt...
-35 är svinkallt.
I södra Sverige är man inte helt beredd påkylan och har lite dåliga kläder och många oisolerade stall, dessutom blåser det ju ofta när man inte har skog runt omkring.
Men jag har erfarenhet av Norrland och -35, -40 i veckor ibland. Det känns kallare än -10 var man än är. Märks oxå på hur snabbt man kyler ner stallet även om man lämnar hästarna inne.

Nej jag bedömer saken från egen erfarenhet efter 5 år i södra Småland...van norrlänning som jag är, har aldrig frusit så attans mycket som där. Åter i norr upplever varken jag eller hästarna detta.

Så tänker jag oxå ibland när jag fryser i blötstormarna.
Men...
Jag har inte skoteroverall, skoterskor, halsduk för ansiktet och dubbla vantar. Jag har inte frusit om tårna så jag tappat känseln och sen gråtit av smärta när de tinat upp igen.
Man fryser och det är råkallt men det går som inte att jämföra tycker jag. Fast jag har aldrig varit i Västernorrland ;-)

Sen hade jag inget trubbel med hästen. Den var oklippt och hade bara ett tunt vintertäcke, men stog i stall pånatten och dygnet runt om det var under 30 för att hålla stallet varmt. Men vet att jag åkte till ridhus någon gång och det var ganska lönlöst , blev trött och svettig såklart... Jag har inget trubbel med hästen söderut heller- kläder efter väder!

Har kompis som pluggat i norr och arbetskamrater som bott där. Alla säger att det känns mycket kallare här i Karlstad vid färre minus än i norr. Där var de ute mycket utan att frysa, men här fryser de ofta. Så myt vill inte jag kalla det. Människors erfarenheter helt enkelt.

Fast det finns ju forskning ang värmeavgång i halsregionen. Har du läst den ? OM du hade läst så kanske du inte skulle uttala dig så tvärsäkert ang hästars hals

Hade de samma kläder?
Och jämför vi fortfarande -35 i Lappland med -10 nån annanstans. Vi har väl olika erfarenhet...
Jag har kläckt ur mig dylika kommentarer när jag gått på stan i Stockholm och vinden biter i. Men inte har Jag haft skoteroverallen på då... Men fukt och vind gör ju att en dag i södra Sverige med
2 grader varmt kan kännas som minus -10. Men man kan inte dra det till att säga att det är kallare i Småland än i Lappland för det är inte sant. Man är bara mer rustad för kyla i Lappland.

Fukt och blåst gör allt kallare men det blåser ju inte när det kryper neråt -20 grader var i landet man än befinner sig?? ( förutom dom där som fiskar räkor i Ishavet, där ser det ju härligt ut med storm och - 20 i land :-) fy fan...)

O det vet du, för att du provat vara häst eller? Har du provat ha din helklippta häst (utan utväxt) ute i utebox i -15? Har du erfarenhet så du vet vad du pratar om...? Har du gått o tittat till din häst en gång i timmen, för att se att den mår bra o varken fryser eller är för varm?

eh va? har du själv sett en häst göra några synliga protester för att den har varit för varm under täcket? Jag har aldrig sett en häst protestera synbart fast den varit svettig under ett täcke. Men iom att de är varma eller svettiga så har jag dragit slutsatesen att de är för varma.

Är de kalla över rygg och rumpa under ett täcke + är spända i kroppen och skakar för att de fryser så drar jag slutsatsen att hästen fryser. Även fast jag inte själv är en häst!

Min häst får ingen vinterpäls att tala om, hon är frusen av sig och hon står ute under dagarna. När det var -25 så frös hon med 200g innetäcke + 300g utetäcke över. Då fick jag täcka extra. Men när hon vid -15 är behagligt varm och inte står och skakar med 200 g innetäcke + 300g utetäcke, VARFÖR skulle jag då täcka mer då när hon uppenbart inte fryser alls vid den temperaturen?

Den där s.k forskningen är verkligen inte väl gjord.

Det är det motsatta mot hur den tolkningen av termografin gjordes- förhastade slutsatser.. hästens hals såg kall ut. ja den kyls ner snabbt- därav hästarna vänder rumpan mot vinden o halstäckena fyller en funktion.

ett halstäcke gör att bara ett täcke behövs för att bevara hästens värme. Minska värmeförlusten.

eh va? har du själv sett en häst göra några synliga protester för att den har varit för varm under täcket? Jag har aldrig sett en häst protestera synbart fast den varit svettig under ett täcke. Men iom att de är varma eller svettiga så har jag dragit slutsatesen att de är för varma.

Är de kalla över rygg och rumpa under ett täcke + är spända i kroppen och skakar för att de fryser så drar jag slutsatsen att hästen fryser. Även fast jag inte själv är en häst!

Min häst får ingen vinterpäls att tala om, hon är frusen av sig och hon står ute under dagarna. När det var -25 så frös hon med 200g innetäcke + 300g utetäcke över. Då fick jag täcka extra. Men när hon vid -15 är behagligt varm och inte står och skakar med 200 g innetäcke + 300g utetäcke, VARFÖR skulle jag då täcka mer då när hon uppenbart inte fryser alls vid den temperaturen?
Svar på det fetstilta- JA!

Den enda gången som mina hästar rullar sig.

Nu skriver du så där ofullständigt som alla andra. hur såg de andra faktorerna ut?
Hur kallt var det totalt sett? Den faktiska T. Hur det känns?
Vind, luftfuktighet, nederbörd? Vinden är avgörande för nedkylning förutom det synbara- att hästens täcke blåser uppåt. Tappar sin insulerande funktion.

Klart.se har så du kan peka på tidpunkten o få upp vad det känns som.
Luleå -23 känns som -31

http://www.klart.se/

det handlar nog mer om vilken beredskap som man har.
I norrland är skoteroveraller ngt som är normalt.

Hade de samma kläder?
Och jämför vi fortfarande -35 i Lappland med -10 nån annanstans. Vi har väl olika erfarenhet...
Jag har kläckt ur mig dylika kommentarer när jag gått på stan i Stockholm och vinden biter i. Men inte har Jag haft skoteroverallen på då... Men fukt och vind gör ju att en dag i södra Sverige med
2 grader varmt kan kännas som minus -10. Men man kan inte dra det till att säga att det är kallare i Småland än i Lappland för det är inte sant. Man är bara mer rustad för kyla i Lappland.

Fukt och blåst gör allt kallare men det blåser ju inte när det kryper neråt -20 grader var i landet man än befinner sig?? ( förutom dom där som fiskar räkor i Ishavet, där ser det ju härligt ut med storm och - 20 i land :-) fy fan...)

Jag ska tillägga att under de 5 åren i Småland införde jag skoteroverallanvändning hos mina grannar och vänner. Jag hade med mig min och den användes flitigt.

Forskning om hästarnas förmåga att hålla värmen säger också att mina hästar reagerade helt normalt i Smålandsvädret, de har svårast att hålla värmen i fuktigt väder, blåst och temperaturer kring +5 och ner mot -5.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka