Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Jag tycker inte det är konstigt att hästar klipps men om de är en fryslort förstår jag inte varför man ska envisas att klippa bort det lilla skydd de har?

Hästen med dålig päls skulle nog må bra av en filtklippning, det vädras ut när hon rör sig men samtidigt får hon ha kvar sin värmande päls.

Hur många täcken man lägger på säger egentligen inget om hur mycket det värmer. Ett vintertäcke är varmare än 4 ofodrade regntäcken liksom.

Bra att du köpt nya täcken, ett eller två tjocka är ofta betydligt mer lätthanterade än 4 st.

jag får inte riktigt ihop det där med att hästarna har jäääättelång päls men samtidigt är riktiga fryslortar.
för mig är lååång päls ett tecken på en oftare rejälare häst, gamla varianten av halvblod tex. De fryser knappt nakna.

Fryslortarna tillhör ofta det ädlare slaget och de har ytterst sällan nån päls som är så lång att dne inte torkar.

Det där stämmer inte riktigt; min häst som är av det ädlare slaget har, sedan han kom till Belgien och stått i utebox och nu på lösdrift utvecklat en päls som en teddybjörn, känner knappt igen honom! Tror det beror på att han har fått mindre grovfoder här och sämre kunnat hålla värmen än i Sverige där han var ute i minus 20 (med täcke) men hade fri tillgång på hö.

nej det låter inte osannolikt att sådan förhållanden skapar en riktig päls.
men då klipper du väl inte av honom den och sätter på ett duntäcke?

Om du läser tidigare i tråden ser du att den aktuella hästen endast är spårklippt... Plus de ställen då som hon får såren på... Trots det fryser hon... Och när det blir minsta lilla utväxt, kommer svampen/våtexemen tillbaka...
Nu har vi minus tio ute och hon går med 300+200gr täcke... Kommer dock inte att räcka när det blir kallare... För några veckor sedan, när det var -20/-25, så var det ett ulltäcke i botten, därefter 200+300+200 som gällde... Och ulltäcket var mycket viktigt för henne, utan det frös hon nästan oavsett vad jag la på henne...
Så, samma princip som på oss människor... Ull i botten (men det kan man inte ha jämnt, då får de skav, därför används de endast de dagar det är riktigt kallt), sedan lager-på-lager, för att binda så mycket varm luft som möjligt i täcken... Bra täcken, som inte väger så mycket och fluffiga sådana...
Nu låter jag henne gå med utväxt, då vi är på väg in i januari/februari, då kommer det mest troligt att komma några veckor med runt -30/-40, så då får utväxten vara kvar och jag försöker hålla rent där det blir sår... Men misstänker att det kommer att behövas än mer täcke då...
Allt är inte svart eller vitt då det gäller detta...

Men rider man i uppvärmt/isolerat ridhus blir ju hästarna svettiga även om de har för ögat lite päls. Det blir kanske en skillnad på 20 grader mellan temp i hagen säg -10 och arbete i ridhus +10 grader. I ridhuset är man kanske en timme om dan högst och hästen har ingen möjlighet att själv anpassa sig till den värmeskillnaden.
Man måste klippa.
Sen kanske många klipper i onödan men om man täckar hästen istället spelar det ingen roll tycker jag. Mest jobbigt och dyrt med alla täcken, men det är ju upp till var och en.

Klart de blir svettiga men med kort päls torkar de fort under fleecetäcken.

Jag lastar och kör ca 5 km till ridhus. Efter att ha skrittat av under fleecetäcke och sen åkt hem är min korthäriga häst torr. Det är ju därför man klipper dem, för att de ska torka fort.

Chippen, det låter inte riktigt friskt med exem och sådana täckesmängder faktiskt. Sån dålig päls och så frusen låter det som att nåt saknas hos hästen.

Tycker du? Vet du vad, du o din häst är varmt välkomna till oss i norra Norrland! Så får vi se om du har samma åsikt efter det... ( Både då det gäller täckesmängder o svampiga sår) Till dess kan jag bara säga att då är det många norrländska hästar, som är väldigt sjuka om man använder dina mått....
Problemet med såna här trådar, är att folk utgår från sina hästar, sitt klimat o sina förutsättningar (installade på natten osv). Därefter glömmer man bort att Sverige är ett mycket avlångt land, med mycket olika förutsättningar, både i längdled o på bredden... ( Det är liksom inte samma sak att ha häst i Karesuando, Abisko o Lund)
Så, dels har vi individernas förutsättningar, men sen har vi faktiskt olika förutsättningar baserat på den miljö vi lever i...

Håller med. Det beror ju även på hur varmt eller kallt i stallet det är o hur pass ofta man kan rida hästen varm.

när det är -30 ett bra tag blir det inte mkt ridning. Hua!

I norrland finns dock ett fåtal uppvärmda ridhus- för att det ska gå att träna hästen eller ens ha lektionsverksamhet.

Du menar att våtexem är vanligare i norr? Låter rätt konstigt då ni väl har rätt mycket torrare luft o kyla där?

Ang eksem så kan jag tänka mig att orsaken är att hästarna går täckade tjockt under längre period.

I norra Norrbotten lägger sig snön ofta i början-mitten på oktober. för något år sedan hade vi inte en dag som var varmare än -15 på tre månader, veckor i sträck var det mellan -20 till -35 grader.

Vi har uppvärmda ridhus och de flesta klipper sina hästar då de i princip svettas ihjäl vid ridning annars, tjocka täcken krävs då dygnet runt och ändå är det många dagar de får stå inne pga sträng kyla.

Håller med, så är det... Mina hästars våtexem kommer sig av att jag försökt spara så mycket päls som möjligt (har redan förklarat detta ett par gånger) och klippt enbart det allra nödvändigaste, men låter nu utväxten vara kvar. Eftersom hästarna rids svettiga varje till varannan dag, så hinner de inte riktigt torka överallt... Så att det blir våtexem är inte så konstigt.. Att det är torr luft, spelar ju ingen roll om man svettas! Om jag inte visste att vi snart kommer in i en period med sträng kyla (alla från norr vet ju vad som väntar i januari/februari), så hade jag klippt dem igen... Men tycker det känns dumt då jag vet att de ska vara ut... Så de är klippta, men med utväxt och ute dygnet runt... Alltså, mycket täcken och mindre våtexem än om det varit helt oklippta.. Mest troligt blir det en klippning i början/mitten på mars, när temperaturen kan ligga och pendla mellan någon plusgrad på dagen och -10/-15 på kvällarna/nätterna... Då blir det liksom lite varmare, så då är det lika bra att klippa, för att slippa våtexem osv..
Och Axel, vi är ute och rider i -25/-30...Det går inte fort och skoteroverallen åker på, men blir det långa perioder med kyla, kan man inte sitta inne i flera veckor... Något måste man göra...

Håller med. Det beror ju även på hur varmt eller kallt i stallet det är o hur pass ofta man kan rida hästen varm.

när det är -30 ett bra tag blir det inte mkt ridning. Hua!

I norrland finns dock ett fåtal uppvärmda ridhus- för att det ska gå att träna hästen eller ens ha lektionsverksamhet.

Skulle vilja påstå att de flesta ridhus är uppvärmda eller åtminstone isolerade... Annars blir det som ett frysskåp på vintern, kallare i ridhuset än utanför efter en längre köldperiod...

Söderöver finns det många plåthallar där det är kallare inne än ute- fukt.

Vet bara om ett enda helisolerat ridhus. Taken kan vara isolerade.

Uppvärmda... hur funkar det?
Måste bli svindyrt:eek:

vänta här nu. på 70-talet hade vi en stor varmblåstrumma på kortsidan.

Ni har ungefär samma temperaturer som hos oss...Inte hör jag att många har problem. Mina egna är oklippta och går ute utan täcken minst 12 timmar på dagen. Inga täcken inne heller. Dessa hästar frös så dom skakade i Småland dock...jag har aldrig täckat så mycket som när dom stod där. Det är så skönt att vara tillbaka här där dom klarar sig utan täcken. Luften är torr och frisk. Hästarna tränas som vanligt fast inte i ridhus, bara utomhus. Ridhus blir till våren och sen på hösten.

Söderöver finns det många plåthallar där det är kallare inne än ute- fukt.

Vet bara om ett enda helisolerat ridhus. Taken kan vara isolerade.

Uppvärmda... hur funkar det?
Måste bli svindyrt:eek:

vänta här nu. på 70-talet hade vi en stor varmblåstrumma på kortsidan.

De flesta här är helisolerade.. Värms upp med vanliga vattenburna element, som sitter längs med väggarna i manegen... Har aldrig sett någon räkning, men så ägs ju de flesta maneger av ridskolor osv... Brukar vara så stora anläggningar att de ligger på fjärrvärmenäten alternativt att de har egna eldningspannor och sedan vattenburna uppvärmningssytem...

Ni har ungefär samma temperaturer som hos oss...Inte hör jag att många har problem. Mina egna är oklippta och går ute utan täcken minst 12 timmar på dagen. Inga täcken inne heller. Dessa hästar frös så dom skakade i Småland dock...jag har aldrig täckat så mycket som när dom stod där. Det är så skönt att vara tillbaka här där dom klarar sig utan täcken. Luften är torr och frisk. Hästarna tränas som vanligt fast inte i ridhus, bara utomhus. Ridhus blir till våren och sen på hösten.

Olika typer av hästar... Alla hästar är olika... Hur många gånger ska man behöva upprepa det i samma tråd?
Vad har du för hästar? Hur ofta rids/tränas de? Hur mycket svettas de vid träning? Vart svettas de? går de ut och är ute dygnet runt fem minuter efter det att du tagit av utrustningen eller tränas de och sedan tas de in för natten? Svara halverst på min fråga, de stallas in på nätterna ser jag, de hinner alltså torka då innan de släpps ut igen efter motionen... Helt andra förutsättningar alltså!
Går inte ens att jämföra!

Skulle vilja påstå att de flesta ridhus är uppvärmda eller åtminstone isolerade... Annars blir det som ett frysskåp på vintern, kallare i ridhuset än utanför efter en längre köldperiod...

Skojar du? Var bor du? Vi har tre ridhus varav det stora är isolerat dom andra två är plåt och oisolerade.(stor ridskola) Dom flesta nya i trä har ju nät istället för fönster så något varmt är det ju inte..

Nej jag utgår inte från att alla har det likadant men jag är väl berest i norrland så jag vet hur de är där. Och faktum är att -15 inte är en ovanlighet i sthlm. Vi hade två ritkigt kalla vintrar med -20 i veckor i sträck, jag red och tränade och jag vidhåller fortfarande att blir hästen svettig så TORKAR man den. Särskilt om ni har isolerade ridhus, det har inte vi. Jag red i ett tält som visserligen var varmare än ute men mer än nollan var det inte.

Jag tycker inte täcken är konstiga, jag ifrågasätter bara behovet ett duntäcke på en häst med päls. Min går med dubbla HWtäcken när det är kallt och täckad mest hela året eftersom hon är en fryslort. Men just därför har jag tjocka fleecetäcken på henne, dessutom dubbla, efter ridning. Så hon torkar och mår bra.

Svettiga hästar i duntäcken med våtexem på en lösdrift låter bara helt galet.
oavsett vart du bor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka