Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med betoning av åsikter
Och att man kanske inte sett tilllräckligt mycket av hur olika hästar kan reagera på värme/kyla utan inbillar sej att det finns mallar för allt.![]()
Samt kanske om man är nöjd om hästen inte fryser ihjäl eller magrar av pga kylan, eller om man vill ha en häst som hålls mjuk i sina muskler och inte spänner sig pga kyla.
Jag menade inte för just de hästarna TS pratade om utan om att använda sunt förnuft i användandet av täcke i allmänhet.Det handlar inte om sunt förnuft, utan att de väger det ena mot det andra. de har troligen ingen täckesservice. Jag tror inte att man ska dra för snabba slutsatser.
Fuktiga och mycket varma.Kände du på hästarna? Ja.
19 tidenVad var klockan?
Nej de var installade för nattenVar de på väg att släppas ut kanske?
Detta är hästar som tävlas i dressyr och hoppning L:A-MSVJag har inte sett en enda elithäst stå med halstäcke inomhus.
Nej inte utestall.Om de har det i ett utestall kan vara befogat.
Nej absolut inte, men att det förekommer är illa nog. Om man som hästägare tar reda på mer om hur hästar fungerar så skulle sådant här inte behöva ske alls. Det är ju lika illa att låta hästen frysa som att övertäcka tycker jag. Inget är bra. Anpassning! och det är vi människor som måste anpassa oss efter vad hästarna behöver. Inte tvärt om.Att det finns ett fåtal som värmer upp sina i onödan förtar inte alla som agerar rätt eller låter sina hästar faktiskt frysa o nästan svälta ihjäl.
Men det behöver ju inte vara två onda ting. Man kan anpassa för hästarna så att det blir bra. Att helklippa och sedan banta hästarna är ju lika fel det. Där brister ju också kunskaperna.Visst är det jobbigt för hästarna att svettas, men de har trots allt den funktionen till skillnad från en hund t.ex. De dör trots allt inte av det.
Det finns de som bantar hästarna så likväl som att helraka hästarna mitt i smällkalla vintern o inte täcker dem alls.
Jag vet vad jag anser vara värst... av 2 onda ting.
*KL*
Däremot kan jag störa mig på att man klipper alldeles för mycket på hästen för att det ska vara "snyggt". Är det verkligen någon enda häst som presterar sämre för att den har pälsen kvar på benen och huvudet, till exempel?
man ser nog inte om de står och är lite för varma, står de och riktigt svettas kan man ju kalla det riktigt överhettade och övertäckade!
Om man har en häst som klarar sig med 200g stalltäcke + 300 g utetäcke utanpå så lär den bli för varm med ytterligare ett eller två täcken till.
Ang. hästskötarbloggen och hästarna med fyra täcken så undrar jag om de står och är kalla och blir spända om man skulle plocka bort ett eller två täcken? Min gissning är att de inte skulle frysa för det. Gör de inte det så borde ju de där extra extra täckena vara helt i onödan som gör att det blir för varmt ist för lagom.
*KL*
Däremot kan jag störa mig på att man klipper alldeles för mycket på hästen för att det ska vara "snyggt". Är det verkligen någon enda häst som presterar sämre för att den har pälsen kvar på benen och huvudet, till exempel?
Det är mer störigt att klippa över ryggen i onödan tycker jag, och påverkar ju hästen betydligt mer!