Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Med betoning av åsikter ;)

Och att man kanske inte sett tilllräckligt mycket av hur olika hästar kan reagera på värme/kyla utan inbillar sej att det finns mallar för allt. :crazy:
Samt kanske om man är nöjd om hästen inte fryser ihjäl eller magrar av pga kylan, eller om man vill ha en häst som hålls mjuk i sina muskler och inte spänner sig pga kyla.

Ja det är precis vad jag menar. Jag håller med dig. Men det är ju bara att läsa den här tråden så inser man att det finns många olika åsikter och att de faktiskt är diametralt olika. Det som jag kallar sunt förnuft är kanske inte alls samma sak som någon annan kallar sunt förnuft. Det är ett väldigt luddigt uttryck tycker jag. Jag tycker att man ska ta reda på fakta och väga ihop det med sina erfarenheter, samt individanpassa. Det är sunt förnuft för mig, men när jag läser vad några skrivit i tråden blir jag uppriktigt rädd. I en annan tråd skrev jag om ett stall jag var i för en dryg månad sedan. Där stod flera hästar, termometern visade på 18 grader och luften var oerhört fuktig. Det rann efter fönstren och på vissa väggar. Som att kliva in i en bastuliknande miljö. Där stod alla hästarna med dubbla helhalstäcken. Visserligen helklippta alla, men i den höga värmen är det allt annat än hälsosamt att stå med dubbla täcken. I den värmen borde de sluppit täcken helt. Det är ett exempel på när hästägare anser att de använder sunt förnuft vid täckning. Det är inte sunt allt för mig. Men hästarna har ägare som gör det de anser vara bäst för sina hästar. Det kan bli fel likväl. (i detta fall är det ren faktakunskap som saknas)

Det handlar inte om sunt förnuft, utan att de väger det ena mot det andra. de har troligen ingen täckesservice. Jag tror inte att man ska dra för snabba slutsatser. Kände du på hästarna?
Vad var klockan?
Var de på väg att släppas ut kanske?
Jag har inte sett en enda elithäst stå med halstäcke inomhus.
Om de har det i ett utestall kan vara befogat.

Att det finns ett fåtal som värmer upp sina i onödan förtar inte alla som agerar rätt eller låter sina hästar faktiskt frysa o nästan svälta ihjäl.

Visst är det jobbigt för hästarna att svettas, men de har trots allt den funktionen till skillnad från en hund t.ex. De dör trots allt inte av det.

Det finns de som bantar hästarna så likväl som att helraka hästarna mitt i smällkalla vintern o inte täcker dem alls.

Jag vet vad jag anser vara värst... av 2 onda ting.

Det handlar inte om sunt förnuft, utan att de väger det ena mot det andra. de har troligen ingen täckesservice. Jag tror inte att man ska dra för snabba slutsatser.
Jag menade inte för just de hästarna TS pratade om utan om att använda sunt förnuft i användandet av täcke i allmänhet.

Kände du på hästarna? Ja.
Fuktiga och mycket varma.
Vad var klockan?
19 tiden
Var de på väg att släppas ut kanske?
Nej de var installade för natten
Jag har inte sett en enda elithäst stå med halstäcke inomhus.
Detta är hästar som tävlas i dressyr och hoppning L:A-MSV
Om de har det i ett utestall kan vara befogat.
Nej inte utestall.

Att det finns ett fåtal som värmer upp sina i onödan förtar inte alla som agerar rätt eller låter sina hästar faktiskt frysa o nästan svälta ihjäl.
Nej absolut inte, men att det förekommer är illa nog. Om man som hästägare tar reda på mer om hur hästar fungerar så skulle sådant här inte behöva ske alls. Det är ju lika illa att låta hästen frysa som att övertäcka tycker jag. Inget är bra. Anpassning! och det är vi människor som måste anpassa oss efter vad hästarna behöver. Inte tvärt om.

Visst är det jobbigt för hästarna att svettas, men de har trots allt den funktionen till skillnad från en hund t.ex. De dör trots allt inte av det.

Det finns de som bantar hästarna så likväl som att helraka hästarna mitt i smällkalla vintern o inte täcker dem alls.

Jag vet vad jag anser vara värst... av 2 onda ting.
Men det behöver ju inte vara två onda ting. Man kan anpassa för hästarna så att det blir bra. Att helklippa och sedan banta hästarna är ju lika fel det. Där brister ju också kunskaperna.

Jag har en fryslort deluxe. Fullblod med tunn hud och nada vinterpäls.
Hon är ofta varm under täckena, inte bara ljummen. Och har ofta två täcken.
Och halstäcke vid regn.

varför? för hon funkar bäst då. ett täcke tycker hon verkar kallt, räcker med ett bomullstäcke under så är hon nöjd. Och dels för att hålla hullet, hon har i princip konstant tillgång på mat under dygnet men det går alldeles för mycket energi åt att hålla värmen med mindre täcken.

men fortfarande har jag aldrig på henne mer än ca 400gram (och då snackar vi över -15). Att svenssons halvblod (klippta eller ej) helt plötsligt har ett skriande behov av HWs nya 500grams täcke eller att alla föl "behöver" täcke visar antingen på en kraftigt förklenad generation hästar eller nåt väldigt galet i vår hästhållning.

Jag tror på hästhållningen, förut klippte man de som behövde det eftersom de blev svettiga. Idag klipps även de korthåriga "för att det är snyggt".

Jag har också tyvärr upplevt hästar som mått dåligt av täckning. +10 i stallet och 400 grams täcken på. Möttes av en fuktig och flåsande häst, riktigt otäckt. Anledningen var att matte inte vill att han skulle springa i hagne, var han för varm vid utsläpp stod han snällt still och bara kylde ned sig när han kom ut.

Men fy! :eek: Snacka om fel anledning att täcka!

Jag tycker att det är illa nog när hästarna står och är småfuktiga. I det läget har de förmodligen även förhöjd kroppstemperatur. Jag har testat att tempa ett par gånger när hästen råkat ha lite för varmt på sig när vårsolen plötsligt fått för sig att titta fram och brassa på, och det syns på febertermometern! Och då snackar vi inte dyngsvettig häst utan bara lite svettig.

400 grader inomhus är för mig med filtklippt häst något som är aktuellt när det är minusgrader inne. Det hade mina hästar på den tiden jag hade riktigt kallstall (alltid minst en öppen dörr antingen ut eller mot ladan). I nuvarande stall är det 3-4 grader, använder 300 g täcke.

Ja och att säga att det inte är skadligt att vara varm är helt fel!
Kroppen och alla dess organ jobbar alldeles för hårt när man blir överhettad.

Måste säga att det är helt fantastiskt vad många historier om mer eller mindre galna hästmänniskor som dyker upp i den här (och liknande) tråden.. Det märkligaste utav allt är att jag aldrig någonsin sett dessa hästägare som övertäckar sina hästar... Har sett rätt många hästar ute i hagar i mina dagar o aldrig sett en häst som står o flåsar o mår dåligt på grund av täcken... Visst kan man någon gång göra en missbedömning till exempel på grund av att väderprognosen lovar skitväder, men istället blir det sol o varmt eller kallt beroende på årstid... Men hästar som står o mår dåligt på grund av täcken, det har jag aldrig varit med om...

fast huden är inte helt naken och hästen fryser inte lika fort som du och jag. Vad klumpigt och instängd det borde bli med fyra täcken!

man ser nog inte om de står och är lite för varma, står de och riktigt svettas kan man ju kalla det riktigt överhettade och övertäckade!

Om man har en häst som klarar sig med 200g stalltäcke + 300 g utetäcke utanpå så lär den bli för varm med ytterligare ett eller två täcken till.

Ang. hästskötarbloggen och hästarna med fyra täcken så undrar jag om de står och är kalla och blir spända om man skulle plocka bort ett eller två täcken? Min gissning är att de inte skulle frysa för det. Gör de inte det så borde ju de där extra extra täckena vara helt i onödan som gör att det blir för varmt ist för lagom.

Jag har också sett flera skräckexempel. Jag är rädd att många hobbyryttare som inte har samma koll på sina djur som tävlingsryttaren utsätter sina djur för överhettning. Överhettning ger också spända muskler, även tyngden av täckena, särskilt om de hamnar lite fel när de rör på sig lite gör att de kan bli spända.

Jag var en gång i ett uppvärmt tjusigt stall i stockholmstrakten, med många inhyrningar. Det var 18 plus i stallet, vi som var där tog av oss till inneklädsel. Där stod det flera hästar inne i stallet (som var lite fuktigt av värmen) och de hade tjocka innetäcken på sig. Jag gick och kände och det var VARMT och fuktigt innanför.

När människa ska jämföras med häst (vilket inte går eg) så glömmer väldigt många bort den allra viktigaste delen gällande våra värmeförsörjningar. Inte nog med att vi är pälslösa, vi har mängder med hud i jämförelse med de kg vi väger. Vår stora hudyta släpper mera värme, ingen päls som skyddar, ingen grovfodervärmefabrik i buken... Nu minns jag inga siffror men vår hudyta är x antal kvadrat. Hästens är betydligt mindre i förhållande till deras vikt. Även klippta hästar har päls, om än mycket kort.
Vi kan inte äta för att få upp värmen.

Jag är ingen täckesmotståndare alls, men MÄNGDEN täcken samtidigt ifrågasätter jag i många fall...
En vältränad häst fryser dessutom mindre än en otränad.

Jag har själv en frusen häst. Han får ingen päls nästan. Men har nog aldrig lagt på mer än innetäcke 200gr och utetäcke 200 (ev 300) samtidigt vid -25, vanligen klarar han sig med ett vanligt vintertäcke, han får även stå naken vid bra väderlek en stund, under kontroll så han inte börjar frysa förstås. Då han tränas regelbundet i både hopp och dressyr har han bra kondition. Står på fri tillgång och går ute dygnet om med tillgång till ligghall (som ej används i princip, inte för snö och blåst iaf.) Jag kunde välja att låta honom stå i box på nätterna men då jag bara har kallstall tycker jag det är bättre att de får röra på sig som de önskar, äta hela tiden om så behövs samt har möjlighet att ligga torrt.

*KL*

Däremot kan jag störa mig på att man klipper alldeles för mycket på hästen för att det ska vara "snyggt". Är det verkligen någon enda häst som presterar sämre för att den har pälsen kvar på benen och huvudet, till exempel?

Min medryttarhäst svettast massor på huvud o lite på benen... hon e inte klippt, men jag hade föredragit helrakat :)

man ser nog inte om de står och är lite för varma, står de och riktigt svettas kan man ju kalla det riktigt överhettade och övertäckade!

Om man har en häst som klarar sig med 200g stalltäcke + 300 g utetäcke utanpå så lär den bli för varm med ytterligare ett eller två täcken till.

Ang. hästskötarbloggen och hästarna med fyra täcken så undrar jag om de står och är kalla och blir spända om man skulle plocka bort ett eller två täcken? Min gissning är att de inte skulle frysa för det. Gör de inte det så borde ju de där extra extra täckena vara helt i onödan som gör att det blir för varmt ist för lagom.

O det vet du, för att du provat vara häst eller? Har du provat ha din helklippta häst (utan utväxt) ute i utebox i -15? Har du erfarenhet så du vet vad du pratar om...? Har du gått o tittat till din häst en gång i timmen, för att se att den mår bra o varken fryser eller är för varm?

Om fler var så kloka som du så skulle vi slippa träffa dessa hästar som inte behandlas som just hästar. Bra skrivet!

*KL*

Däremot kan jag störa mig på att man klipper alldeles för mycket på hästen för att det ska vara "snyggt". Är det verkligen någon enda häst som presterar sämre för att den har pälsen kvar på benen och huvudet, till exempel?

Det är mer störigt att klippa över ryggen i onödan tycker jag, och påverkar ju hästen betydligt mer!

men det är väl jätteskönt för dig?

Jag har inte heller upplevt det många gånger utan bara i detta stallet där det fanns "proffshästar" och en hel del amatörer som ville göra likadant men inte hade samma fingertoppskänsla.

Det där var ett märkligt inlägg.. självklart har ingen här erfarenhet av att vara en häst!?

Många av oss har erfarenhet av både helklippta hästar och frusna hästar.
och kallstall och varmstall. har du det?

Det är mer störigt att klippa över ryggen i onödan tycker jag, och påverkar ju hästen betydligt mer!

Jag tycker också att det är dumt, oftast görs det ju bara för att det ska vara snyggt. Och i dressyrvärlden verkar det tyvärr vara så nu att ingen törs vara mindre välpolerad än alla andra - det är så små marginaler om placeringarna. Jag förstår att man inte vill ta risken att tappa en placering på grund av att det, men det är synd att kulturen har blivit sådan.

Jag filtklipper helst och spar pälsen över rygg och länd, man vill ju skydda de bitarna. Klipper undre halvan av ansiktet. Men jag tycker att de kan få ha pälsen kvar på öronen. Klippte benen på min shettis en gång - fick lägga på flera extra lager täcken för att kompensera, och ha hönslampa ovanför hans box, för han frös som en gris. Så det har jag aldrig gjort om! :o

En annan dum sak är de som klipper hästen, täckar den jättemycket - men sen kan den få stå i stallgången hur länge som helst naken medan hästägaren pratar med kompisarna/mockar/whatever. Jag gör man, svans, hovar och ben/benskydd innan jag tar av täcket, sen borstar jag av snabbt och på med sadel och ländtäcke. Efter ridningen borstar jag noggrannare, och så kanske det kan få bli en nakenrull i boxen också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka