Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

KL*

Jag må vara "inte så snabbtänkt" men jag förstår faktiskt inte hur folk resonerar när de säger att hästar inte kan frysa om varken mage eller hals...

Om en häst står med snö till halva knäna lär den bli kall om magen, eftersom värmen stiger och därmed försvinner värmen både om mage och hals...
När man jobbar en häst så den svettas, blir den oftast svettigast om halsen, den blir alltså mest överhettad där och därmed lär den ju även kunna frysa om samma kroppsdel?! Eller?!

För mig känns resonemanget "Den kan inte frysa där" som ett bra sätt att "slippa" köpa extra täcken?

Kan så vara, men här ser man en stor andel som klarar sig utmärkt utan täcken. Med det är inget sagt att täcken inte är ett måste, men ibland blir det nog lite väl hysteriskt. Hästar har ett effektivare sätt att handskas med både värme och kyla, det går liksom inte att komma ifrån.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...XdnnDVBCKoxesLy42FblA&bvm=bv.1355272958,d.Yms

Länken kommer som en word fil.

Senast ändrad:

Tycker inte alls detta är en konstigt täckning... Tittar man på bilderna så ser man ju att alla täcken inte ligger ovanpå varandra, utan omlott... Först ett vanligt stalltäcke i botten, sedan ett sommartäcke (som jag tolkat som att de lägger dit för att inte duntäcket ska glida, tittar man på bilden är det glatt yta på stalltäcket som är i botten, men sträv yta på sommartäcket, päslakanet i bomull är också strävt, alltså ökar friktionen mellan materialen och täckena glider inte mot varandra...) Duntäcket ligger som sagt över halsen och sedan för att få lika varmt och gott, samt för att fästa fast duntäcket, lägger man ett till stalltäcke ovanpå. Står hästarna i utebox och det dessutom är kallt ute, plus att dessa tävlingshästar är helklippta, så har jag full förståelse för att man gör så här... Hästar tål kyla bra, så länge de har sin päls kvar... Utan päls (dvs naken hud), så är de lika känsliga som du och jag...
Sedan köper inte jag heller att värmeavgivningen skulle vara mindre på halsen. Halsen är en stor muskel och till råga på det löper många, stora och viktiga blodkärl i halsen (till exempel kroppsspulsådern). Det sitter ju trots allt en liten hjärna innanför pannbenet på hästen, som ständigt måste förses med syrerikt blod! Den och hjärtat är ju kroppens viktigaste organ! Dessa blodkärl går ju via halsen! Dessa blodkärl ligger ytligt under huden, så givetvis avgår en hel del av kroppens värme via halsen. Speciellt då halsen är så pass lång i förhållande till resten av kroppen...

Inte så mycket värme som man kan tro, de transporterade kärlen ligger djupare så någon större värme avgång från dom sker inte, möjligen de små yttre kärlen skulle kunna avge värme. Men blodet går förbi relativt snabbt, det ligger ju inte kvar och kyls ner sas.

Man ska dessutom räkna med att en häst har ungefär lika mycket blod som 1/10 del av sin kroppsvikt i liter och det kyls inte i först taget. Det vittnar ju många hästar om som t ex gått ner sig i ett kärr eller annat blöthål och legat där under lång tid innan den kommit upp. Ja de blir nedkylda, men sällan livshotande.

Ok, ovanstående mening fattar jag inte alls... Vad försöker du säga?
Kollar ni aldrig på hippson.se? Finns en hel del kul där reportage, intervjuer, senaste forskarrönen osv... Det trådskaparen syftade på var ett blogginlägg från sönerna Zettermans hästskötare, hästskötarbloggen tror jag den kallas...

Det har jag misset Chapp.
Jag mena fodering på baken, du sa din foder bli till en stor klump....jag hänger inte med???

Det ar inte ett uttryck utan resultatet av undersokning/tester och forskning.tycker det ar helt logiskt-.
Det funkar likadant med varmande jackor till oss. Att det är luften som isolerar och värmer är ju inget nytt. Fysik.

Senast ändrad:

Jag blir fortfarande varmare med två tjocka jackor än en tjock jacka...

Jo men det är ju det jag tycker är lite konstigt. Jag tror inte Zettermans hästar skulle frysa ihjäl utan täcke.
Men jag tror musklerna blir kalla och att energin går åt till att överleva istället för att prestera.

Varför har man hästar i uteboxar/kallstall om de uppenbarligen fryser?
Vill man klippa sin häst så får man väl stalla upp i ett stall där det är plusgrader?:confused:

Vill man klippa sin häst så får man väl stalla upp i ett stall där det är plusgrader?:confused:

De fryser ju inte med den mängden täcke. Vill man klippa hästen men står i utebox sätter man på (som alltid!!) täcken efter behov. Inget konstigt eller svårt alls.

Dom kan ju omöjligt frysa med så mycket täcken...

Nu bor vi ett land som inte är idealiskt för hästar alls egentligen... Jag tycker det är jobbigt med vintertävlingar med klippta hästar som måste vara klippta av alla orsaker som alla tagit upp redan när det är flera minusgrader ute och man måste ha femton ylletäcken på hästarna mellan klasser.
Mycket trevligare i andra klimat.

Men- ja ska alla tävlingsryttare flytta utomlands för att hästar mår dåligt om de har mer än ett täcke?

kanske för att luften är bättre i en utebox, eller att de kan stå och titta ut och få lite mental stimulans då de tydligen inte gick i hage.

Du kanske är ett medicinskt undantag då? Inte vet jag men för mig är det logiskt. Två jackor har jag aldrig provat. Har hellre en täck eller dunjacka som är fluffig och värmer gott. Extra stråfoder värmer ju lika bra som ett täcke och är ett bättre alternativ många gånger. Fukt och vind är ju största orrsaken till att hästen fryser och det behövs ju inte flera täcken för att skydda mot det. Ett fodrat täcke som är regntätt och andas. Det bästa för en klippt häst tycker jag.

Senast ändrad:

Prova ta på dig två dunjackor så ska du se att dom är hur fluffiga som helst och du är garanterat ännu varmare ;-)

Ja de hade klarat sig med hjälp av utfodring, helt klart. Det är just därför många jägare håller med foder under vintern till viltet, för att ha något att jaga nästa säsong.;) Hos oss fodras varje vinter, finns flera fållor för vilt där man lägger ut grovfoder, spannmål och frukt och grönt som skänkts av olika affärer.
Nu är det ju så att de bara matar grisarna, utan att skjuta dem.:mad:

jag har försökt att mata rådjuren, men då jag sett mest grisspår blev det slut på det.
En granne har matat rådjuren i alla år, men en gång kom det 16 st.... o sist en gris:eek:
Lite OT...

*KL*

Däremot kan jag störa mig på att man klipper alldeles för mycket på hästen för att det ska vara "snyggt". Är det verkligen någon enda häst som presterar sämre för att den har pälsen kvar på benen och huvudet, till exempel?

Det tror jag inte att de gör...

Men de kan ju se lite lätt kul ut att komma med en helklippt häst men huvudet är fortfarande lurvigt som på en björn... =P

Jo men det är ju det jag tycker är lite konstigt. Jag tror inte Zettermans hästar skulle frysa ihjäl utan täcke.
Men jag tror musklerna blir kalla och att energin går åt till att överleva istället för att prestera.

Ja och rider man bara omkring så har man nog svårt att sätta sig in i hur uppvärmd hästen måste vara för att kunna prestera på den nivån.

Jag tror väl dom som alla andra har provat sig fram vad som funkar bäst för just dom, eller?

Hihi... Och med långa fluffiga raggsockar ;-)

Har haft nån lurvponny som snällt lät mig klippa skägget under hakan men floppade totalt vid öronen... Såg ut som den hade mössa;-))

haha Min är precis likadan! och han har någon form av ullpäls så han ser inte klok ut när hela kroppen är klippt men inte huvet =P Öronen blir som två jättedronter =P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
Tillbaka