Tycker inte alls detta är en konstigt täckning... Tittar man på bilderna så ser man ju att alla täcken inte ligger ovanpå varandra, utan omlott... Först ett vanligt stalltäcke i botten, sedan ett sommartäcke (som jag tolkat som att de lägger dit för att inte duntäcket ska glida, tittar man på bilden är det glatt yta på stalltäcket som är i botten, men sträv yta på sommartäcket, päslakanet i bomull är också strävt, alltså ökar friktionen mellan materialen och täckena glider inte mot varandra...) Duntäcket ligger som sagt över halsen och sedan för att få lika varmt och gott, samt för att fästa fast duntäcket, lägger man ett till stalltäcke ovanpå. Står hästarna i utebox och det dessutom är kallt ute, plus att dessa tävlingshästar är helklippta, så har jag full förståelse för att man gör så här... Hästar tål kyla bra, så länge de har sin päls kvar... Utan päls (dvs naken hud), så är de lika känsliga som du och jag...
Sedan köper inte jag heller att värmeavgivningen skulle vara mindre på halsen. Halsen är en stor muskel och till råga på det löper många, stora och viktiga blodkärl i halsen (till exempel kroppsspulsådern). Det sitter ju trots allt en liten hjärna innanför pannbenet på hästen, som ständigt måste förses med syrerikt blod! Den och hjärtat är ju kroppens viktigaste organ! Dessa blodkärl går ju via halsen! Dessa blodkärl ligger ytligt under huden, så givetvis avgår en hel del av kroppens värme via halsen. Speciellt då halsen är så pass lång i förhållande till resten av kroppen...