Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Prova ta på dig två dunjackor så ska du se att dom är hur fluffiga som helst och du är garanterat ännu varmare ;-)

Ja två dunjackor skulle förmodligen inte packas ihop eftersom de är så fluffiga i sig själva. Nu handlade det inte om två lager duntäcken i den här tråden så den synvinkeln är inte relevant här.
Jag tror inte jag någonsin behöver dubbla dunjackor i och för sig just för att en bra dunjacka värmer så bra ensam. (min gör det). En bra dunjacka är så fluffig att det är mycket luft i den som isolerar och värmer.
KL
Jag förstår inte hur det här ämnet kan få vissa att gå igång så mycket.:grin: Det är ju vanlig fysik. Inte alls konstigt. :)

Senast ändrad:

Kan så vara, men här ser man en stor andel som klarar sig utmärkt utan täcken. Med det är inget sagt att täcken inte är ett måste, men ibland blir det nog lite väl hysteriskt. Hästar har ett effektivare sätt att handskas med både värme och kyla, det går liksom inte att komma ifrån.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...XdnnDVBCKoxesLy42FblA&bvm=bv.1355272958,d.Yms

Länken kommer som en word fil.

Läs mitt LÅÅÅÅNga inlägg tidigare i tråden, så kommer du att inse vad jag tycker om denna så kallade undersökning...

Ja två dunjackor skulle förmodligen inte packas ihop eftersom de är så fluffiga i sig själva. Nu handlade det inte om två lager duntäcken i den här tråden så den synvinkeln är inte relevant här.
Jag tror inte jag någonsin behöver dubbla dunjackor i och för sig just för att en bra dunjacka värmer så bra ensam. (min gör det). En bra dunjacka är så fluffig att det är mycket luft i den som isolerar och värmer.
KL
Jag förstår inte hur det här ämnet kan få vissa att gå igång så mycket.:grin: Det är ju vanlig fysik. Inte alls konstigt. :)

Nu är ju de flesta moderna täcken "så fluffiga i sig själv" att de inte plattas ihop för att man lägger två täcken på varandra, så jag kan nog tycka att det är relevant...
Jag testade faktiskt en annan sak, på mig själv här om dagen... Jag gjorde något så enkelt som att sätta på mig dubbla funktionsunderställ, därefter en merinoullströja, sedan en vanlig långärmad på det, därefter mig vanliga fodrade skidjacka... For ut och var ute på gården några timmar i -10 grader och snålblåst... Det blev så varmt att jag fick ta av mig skidjackan... Normalt sett, likadant klädd, men med bara ett funktionsunderställ, börjar jag lätt frysa... Så, ja, flera lager gör otroligt stor skillnad för hur mycket varm luft som stannar vid kroppen...
Sedan tycker jag att ditt "fysik-tänk" är mycket konstigt... Läs mina tidigare inlägg på sida 2 tråden, så förstår du varför...

Senast ändrad:

Äh, det är väl roligt när något får igång folk ;-)
Men som nån redan sagt, sommartäckena kan man ju skita i och då har ju dessa hästarna ett duntäcke runt halsen och ett termotäcke och det är klart det är varmare än om de bara haft termotäcke...
Tycker jag. Skulle alla tycka likadant hade det ju inte blivit nån fart så det är kul vi tycker olika ;-)

Det har jag misset Chapp.
Jag mena fodering på baken, du sa din foder bli till en stor klump....jag hänger inte med???

Hihi, ursäkta, mem du bor inte i Norrland eller hur? (Förlåt, menar inte att förolämpa någon, ifall någon skulle ta det så...) Fodret blir nertrampat i snön och hästarna kissar/bajsar på det. Eftersom vi lever med konstanta minusgrader från november till mars/april ungefär, så fryser det ihop till en kaka... Som byggs på och byggs på och byggs på. Kakan består av en blandning av hö, snö, kiss, bajs osv.. Den tinar aldrig, eftersom hö isolerar, så man får bryta bort den med traktor. Visste ni förresten att innan elektriciteten kom använde man hö/halm för att bygga "kylskåp"? Under vintrarna byggde man en snögrotta/igloo, med rejält tjocka väggar och sedan innan det började tina ute, så isolerade man snögrottan med hö/halm. På så sätt fick man ett kylskåp, där man förvarade maten under sommaren... :)
Fiffigt, eller hur... :)

Kan så vara, men här ser man en stor andel som klarar sig utmärkt utan täcken. Med det är inget sagt att täcken inte är ett måste, men ibland blir det nog lite väl hysteriskt. Hästar har ett effektivare sätt att handskas med både värme och kyla, det går liksom inte att komma ifrån.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...XdnnDVBCKoxesLy42FblA&bvm=bv.1355272958,d.Yms

Länken kommer som en word fil.
Den där studien....

säger bl. a
Djurskyddslagen bör alltså tolkas som att hästen bara får ha täcke om den annars skulle ha frusit och det inte kan förhindras på annat sätt.

Travhästarna som användes i försöket om klippta och ej klippta var troligtvis i bra kondition. Resultatet stämmer antagligen inte på alla hästar t.ex. hobbyhästar och andra raser med mycket päls. Det anges inte heller om hästarna i försöket var normalviktiga, överviktiga eller underviktiga.
Samma lag som sen kontrollanterna endast förelägger hästägare för magra djur som sedan oftast måste avlivas. Som häromdagen. 6 hästar!:eek::eek:
Lagen främjar täckeslöst mer.
Ett täcke kan rädda liv!
En mager häst tar mkt energi till att försöka skaffa björnpäls.

Studien bestog av 4 travare. Kön, ålder hull samt kondition fanns inte med, samt en shettis utan beskrivning. Totalt 5 hästar.
Jag upplever att ston fryser mindre lätt. Kan bero på mer underhudsfett.

Morgan drog oxå slutsatsen att vältränade hästar har en lägre kritisk punkt (8 inget om hästarna fick en massa kraftfoder). Inte heller tog hon reda på hur pass hästarnas muskler försämrades av NKT. Ej heller tjocklek på täcket eller hur många timmar hästarna utsattes.
Hur såg det ut när det fanns stark vind, eller nederbörd?????
hon räknar BARA på den faktiska T. Det är sällan eller aldrig vindstilla o torr luft.

En USEL studie baserad på en nästan likadan.
Av en människa som inte har MÄRKT av halstäckets behållning- vilket halva Världen har gjort.
Försäljningen av dessa är INTE bara grundat på hästägare som förmänskligar sina hästar!!

Teoretiska kunskaper är bra, men praktiska erfarenheter är mer sanna. Därför är Zettermans erfarenheter större o LS behöver inte gå in hos dem o avliva magra stackare.

Senast ändrad:

Håller helt med dig and praktisk erfarenhet, och hur sjutton kan man påstå att 4 FYRA!! hästar ens utgör ett statistisk underlag? Man borde inte få lov att kalla en så snäver liten studie för vetenskaplig, då kan man vrida resultaten precis som man vill. :crazy:

Har också erfarenheten att ston inte fryser lika lätt.

Ja så får man ta det som man vill, men fortfarande går det inte att frångå hästens egen fysik, anatomi hur den är byggd att fungera i sin kropp.

Det blir lite väl hysteriskt mellan varven hur man än vänder och vrider på steken, oavsett så ser jag med större förtroende på den artikeln än gemene mans privata uppfattning om hur den egna hästen ser ut i kyla. Det beror ju på att de som sammanfattat denna artikel ändå har en kunskap om hästens anatomi, och hur den som sagt är byggd för att fungera. De flesta hästar gör så, men självklart finns undantag. Dessa skapas ofta av oss själva när vi klipper hästen, ställer den i en hage som den inte har möjlighet att röra sig i på rätt sätt, ger den precis avpassat foder osv.

Visst finns det behov av täcken, men långt ifrån i den utsträckning som man som oftast ser när man ser hästarna i sin hage.

Kl

Herre Gud.. 4-5 täcken och 1000 g?? Måste väl gå nån gräns nånstans där de yttre lagren inte längre gör någon vettig skillnad? Kan förstå att nån frusen nyklippt polle kan behöva ett stalltäcke och/ eller en ullfilt innanför vintertäcket när det är riktigt kallt men att bära runt på de där täckeshögarna hela dagarna? Man vet ju själv hur jobbigt det är att vara för varm och inte kunna ta av sig.

Och halstäcke gör garanterat skillnad, men med bra blodcirkulation så blir ju hela kroppen varmare om ryggen värms, så det är ju ingen nödvändighet på det viset egentligen. Men nytta gör det ju på en frusen och klippt häst :)

Senast ändrad:

Ja så får man ta det som man vill, men fortfarande går det inte att frångå hästens egen fysik, anatomi hur den är byggd att fungera i sin kropp.

Det blir lite väl hysteriskt mellan varven hur man än vänder och vrider på steken, oavsett så ser jag med större förtroende på den artikeln än gemene mans privata uppfattning om hur den egna hästen ser ut i kyla. Det beror ju på att de som sammanfattat denna artikel ändå har en kunskap om hästens anatomi, och hur den som sagt är byggd för att fungera. De flesta hästar gör så, men självklart finns undantag. Dessa skapas ofta av oss själva när vi klipper hästen, ställer den i en hage som den inte har möjlighet att röra sig i på rätt sätt, ger den precis avpassat foder osv.

Visst finns det behov av täcken, men långt ifrån i den utsträckning som man som oftast ser när man ser hästarna i sin hage.

Hur vet du det? Har du stått med en värmekamera/termograf o mätt upp hästarnas kroppstemperarurer i ben mm o sett att de är varmare än normalt?!? Sett att inte blodkärlen i benen dragits åt allt som går för att strypa blodflödet, för att hästen ska behålla värmen?

Kl
Idag när det snöar vågrätt så har mina ETT täcke, men fodrad, förlängd o fastsatt stjärtlapp, hals samt heltäckande magtäcke. Oklippta, fri tillgång på mat, men sen fick de nog o har nu sökt lä. Tiden är väsentlig!

vuxna hästar leker inte, utan står med rumpan mot vinden o får härda ut.. tills ngn välvillig tar in dem. Spar energin o tycker att vädret är pest- som vi.

Undrar om man snart ska söka tillstånd för att få täcka sin häst:mad:

Skulle inte förvåna mig ett dyft..

*kl*

I vanlig ordning måste man låta det sunda förnuftet segra, tråkigt bara för de hästar vars ägare saknar det.

Kl
Idag när det snöar vågrätt så har mina ETT täcke, men fodrad, förlängd o fastsatt stjärtlapp, hals samt heltäckande magtäcke. Oklippta, fri tillgång på mat, men sen fick de nog o har nu sökt lä.

Vart har du hittat magtäcken? Har letat som en galning till den av mina hästar som fryser direkt det blåser lite, skulle bli jätteglad för tips på vart jag kan få tag i dem!

Du får tillverka själv efter måttagning:D Lite julpyssel kanske.

Måtta på hästen o var på täcket fästena ska sitta.Lite termotyg, resår o klickspännen o det är sytt på ett kick.

För valacken har jag kurvat ur mot skapet o sytt på resår för att den biten inte ska hänga ner o bli till en ... blöja:eek:

Eller förresten har jag nog tagit ett gammalt regntäcke o använt som utsida med termofoder mot kroppen. sytt ihop 2 stycken- substantivet. Alt. klipper ut från ett kanske trasigt vintertäcke.

Normalt sett har de inte dessa som förr när de var klippta o besparade mig att klippa mer än en gång. De behöver inte pälsa på sig igen som annars när man täcker sisådär. Jag anser att man ska ersätta pälsen man klippt bort.

just på halsen växer ju pälsen ut fort om man inte täcker eller fodrar med en massa kraftfoder eller har hästen i varmstall merparten av dygnet.

Nej visste nej. Hästar fryser inte om sin hals....:grin: Inte om öronen heller...
Det är därför som de alltid vänder bort ansiktet från vinden....
Jag undrar om Agronomen med den s.k studien bara har ridit i ridhus. Aldrig på en häst som hela tiden vill vända sig bort från blåsten eller ens sett de stå som vindflöjlar i hagen.
Var skedde studien o under hur många vintrar( Vinter=som vi har nu) gjordes studieunderlaget? Kylan upplevs ju som värre ju längre söderut man kommer p g a luftfuktigheten. Norrlandskylan må vara sträng men torr.

Kan säga att Norrlandskylan biter gode bra den... Var ut o red i den idag o det gick bra så länge vi var i skogen... När vi kom ut på åkrarna runt gårdarna där vi bor fick vinden yta, så den tog fart... Det bet bra i kinderna... Hästen blev bananformade o gick med huvudet nerböjt någonstans i höjd med knäna, tror hon försökte böja in det, så hon skulle få lä bakom buken eller nå... :crazy:
Själv satt jag uppe på ryggen o försökte rulla ihop mig till en boll för o skydda ansiktetet...
Rackarns, det där med magtäcket, jag är fullständigt värdelös på att sy... :-( finns de inte att köpa någonstans? Ingen som kan ta på sig att sy mot en liten slant? :o

Men eftersom ingen kan säga om hästen mår dåligt av att vara varmare än sin komforttemp så är det ju ingen farlig misskötsel direkt! Alla jämför ju på nåt vis med sig själv i många argument här!
Eller med de stackars uteliggardjuren. Och ingen kan ju säga vilken häst som är lyckligast.... Vi kan se om hästar mår uppenbart dåligt men vem som mår bäst av de som mår bra??
Jag bryr mig noll om hur andra täckar sina hästar. Är det jag som ska klä på dom har jag åsikter utifrån min egen bekvämlighet men annars- nej . Mycket eller lite täcke beror ju mycket på hur man använder sin häst.

Ja man kan önska det. Tyvärr finns det nog väldigt olika åsikter om vad som är sunt.

Med betoning av åsikter ;)

Och att man kanske inte sett tilllräckligt mycket av hur olika hästar kan reagera på värme/kyla utan inbillar sej att det finns mallar för allt. :crazy:
Samt kanske om man är nöjd om hästen inte fryser ihjäl eller magrar av pga kylan, eller om man vill ha en häst som hålls mjuk i sina muskler och inte spänner sig pga kyla.

Visst skulle en sån där studie vara mycket mer intressant om den omfattade hästens muskler och prestation!

Många såna där studier går ju ut på att hästen ska "klara sig", inte "känna välbefinnande och prestera bra".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka