Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Först ett vanligt stalltäcke i botten, sedan ett sommartäcke (som jag tolkat som att de lägger dit för att inte duntäcket ska glida, tittar man på bilden är det glatt yta på stalltäcket som är i botten, men sträv yta på sommartäcket, päslakanet i bomull är också strävt, alltså ökar friktionen mellan materialen och täckena glider inte mot varandra...) Duntäcket ligger som sagt över halsen och sedan för att få lika varmt och gott, samt för att fästa fast duntäcket, lägger man ett till stalltäcke ovanpå. Står hästarna i utebox och det dessutom är kallt ute, plus att dessa tävlingshästar är helklippta, så har jag full förståelse för att man gör så här... Hästar tål kyla bra, så länge de har sin päls kvar... Utan päls (dvs naken hud), så är de lika känsliga som du och jag...
Ja hästar som är klippta måste få hjälp med att hålla värmen och reglera sin temperatur. Men, med flera lager så blir det mindre luft kvar som kan värma upp så att det hela får en sämre värmande förmåga. Vad är då vitsen? Vill man att hästen ska bli varmare så får man ju inte förstöra täckets värmande egenskaper.

Ibland undrar jag om vem som myntade den här åsikten?
Jag tror inte en sekund på det. Hästar må vara stora djur, men kläder är kläder... Och om jag tar på mig 3 vinterjackor på varandra blir det varmare än en vinterjacka... Inte bekvämt kanske- men varmare.

Om jag står stilla i -15 grader så behöver jag mer kläder än om jag går på prommenad med hunden.
Och oavsett om luftlagren i stalltäcket försvinner när man slänger ett till täcke ovanpå så kan det aldrig i mina ögon bli kallare med två täcken än med ett. Möjligt att det inte blir dubbelt så varmt för det har jag nog sett en undersökning som visat. Och jag undrar om det är samma undersökning som alla hänsvisar till? Den visade på att det inte blir dubbelt så varmt med två lika tjocka täcken på varandra- men typ 25% varmare.
Låter lite som attman förutsätter att det blir för trångt med dubbla täcken? Lite som att man fryser om man har för mycket sockar i skorna? Men då är det ju skorna som är för små så att säga.

All detta snacket om hur bra hästar klarar kyla och att man ska ge massa mat istället för täcken... Tanken hästskötaren har är ju att hästen inte ska behöva spänna muskler eller använda fodret den äter till att hålla värmen. De vill kunna ta av täcket och ha en häst som är mjuk och smidig och redo att jobba. Och jag kan för mitt liv inte fatta varför Zettermans hästar skulle må bättre med bara ett 400g stalltäcke på i sin utebox?
Och alla dessa kommentarer denna stackars hästskötare fått på sin blogg... Herrejesus vad världen skrämmer mig! Hur kan det vara så att så många anser att alla som inte gör som de själva gör inte bara gör fel- nej de vansköter sin hästar till och med.. ( absolut inte riktat till dig Biggan )

Senast ändrad:

:bow:Håller helt med.

Jag tror nog att proffsfolk inte låter sina dyrgripar stå o svettas.
Jag är övertygad om att de har koll, sen kan hobbyfolk tycka.... hur mkt de vill.

det är skillnad på en skogsmulle o en atlet.

Även idrottsmän kan mer om kost o muskler än gemene man. De äter ganska sparsamt för inte ens en liten övervikt funkar.

Jag är mycket övertygad om att överlevnadsexperter inte skulle rekommendera lager-på-lager, om det inte faktiskt var så att det blev varmare.... Dessutom är det snarare så att ju fler lager, ju mer varm luft stannar inne vid kroppen... Vidare, kläder är till för att isolera mot kylan och hur gör kläder det? Dels genom att bygga upp ett isolerande lager av luft och tyg runt kroppen, men också genom att stoppa vinddrag runt kroppen (kall luft kommer in via halsöppningar, armslut, benslut, midja osv). Det handlar ju om att förhindra ett vinddrag, dvs man måste få kläder (täcken) att sluta tätt om kroppen, så att inte kall luft kan komma in under det isolerande lagret. Och har du bara ett täcke på hästen, så kommer det in mer luft mellan täcke och häst, än om du har flera...
Lager-på-lager handlar ju också om de olika skikten och om vi drar en snabb parallell till dig själv, misstänker jag att du knappast kommer att ta av dig alla underkläder och gå runt naken i vinteroverallen, om det skulle bli kallt ute? Varför då, jo det är ju kallare än om du har underkläderna på, eller hur? O ju fler lager du får in i overallen (givetvis då utan att overallen blir så tajt att den sitter som en kroppsstrumpa, desto varmare och goare blir det i overallen... Tyglagren i sig hjälper till att "binda" luften vid kroppen. Samma sak är det ju för hästen, ju fler lager man får in under ett täcke, utan att täcket blir "kroppsstrumpa", desto varmare blir det för hästen...
Betänk också själv, om du drar en halsduk om halsen, så blir det varmare, inte för att halsduken värmer så mycket, utan för att du stoppar vinddraget in under jackan via halsen... Att det skulle fungera nå annorlunda på hästar, ställer jag mig mycket frågande till. (Därför är faktiskt den här idèen med duntäcke runt halsen inte alls så dum, täcket täpper effektivt till alla "lufthål" in mot hästens kropp via halsen, dvs minskar kroppens avkylning via "luftläkage"...)
Sedan har jag läst "undersökningen" där man påstår att det "bara" ger 10% bättre isolation att lägga två täcken på varandra och ärligt talat förvånas jag mest över hur otroligt ovetenskaplig den undersökningen är och vidare hur ovetenskapliga slutsatser man dragit. Å andra sidan, om jag inte minns fel, så var det antingen exjobbare eller gymnasieungdomar som gjort den här undersökningen, så jag är starkt tveksam till dess faktiska riktighet. Oavsett vilket, tycker jag inte att den "bevisning" som läggs fram i rapporten, är tillräckligt övertygande för att jag ska överge överlevnadsexperters utlåtande (där det trots allt förkommit en hel del forskning på professionell och internationell nivå, hur många gånger har man fått testa dessa experters teorier under expeditioner till nord-/sydpolen osv, det är i och för sig därifrån mycket utav deras forskning kommer) och tro på en halvdan skrivelse på några sidor, där man testat olika sätt att täcka på hästarna, mätt temperaturen på kroppsytan (!!) och därefter dragit mycket tveksamma slutsatser! Om man skulle gå efter den princip som de använt, skulle ju följaktligen hästens egen päls ha noll isolerande verkan, eftersom kroppstempen på ytan är densamma som utomhustemperaturen! Hänger ni med? Det man egentligen skulle behöva göra, är samma som man gör med människor, dvs mäta och jämföra den faktiska kroppstemperaturen i de extremiteter som först avkyls när man fryser (på människa handlar det och händer och fötter), på häst skulle jag kunna tänka mig att benen skulle kunna skvallra om hur mycket en häst fryser. När en kropp fryser, stryper den ju blodflödet ut till de minst viktigaste kroppsdelarna. Inre organen, samt hjärnan är ju de viktigaste, alltså är det benen som först skulle bli avkylda om en häst börjar frysa. Då kan man heller inte mäta med vanlig termometer, utan man skulle vara tvungen att mäta med någon typ av värmekamera/ir-termometer eller dylikt... Mäter man och jämför benens temperatur vid normal stalltemperatur, ute med ett täcke, ute med lager-på-lager osv, samt vid samma förutsättningar utomhus (vindhastighet, temperatur, nederbörd osv), skulle man kunna få fram ett material, som man faktiskt skulle kunna dra några slutsatser från! Obs, man måste gör om samma mätningar vid olika utomhustemperaturer också...
Min känsla, observera KÄNSLA, utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning, är att de där 10%, de gör ganska mycket för hästen om det är kallt ute... :)
Sist men inte minst, det vi alltid faller tillbaka på i sådana här diskussioner, är att det faktiskt är individens reaktion på täckening mm som avgör vad som är bäst för just den individen... Vi är alla olika... :)

Senast ändrad:

Låter vettigt i mina öron.
Kan det vara så att när det gäller människor så strävar man efter att vara bekväm. Man är inte nöjd med att överleva... När man forskar om hästens värmebalans undersöker man inte prestation utan jämför hästen med en älg som förhoppningsvis kan välja att inte alls röra sig när det är kallt utan använda all sin energi till att inte frysa ihjäl...
Alla djuren i skogen klarar kyla om de sparar energi och har fettreserver att ta av.
Sen jämför man det med klippta tävlingshästar som ska hoppa banor på 1,50. Hur bra går det om all energi går åt till att hålla värmen? Vill hästen prestera då? Hur bra mår muskler som pressas när kroppen är kall?

Skulle vilja se Charlotte Kalla ta av sig värmedressen och äta lite extra valfett innan start. Som eskimåer gör innan de ska på säljakt

Damn that was a looooong letter, mycket du säger :bow:
Om du vill jämnföra häster och folk kan du tänke hur folk klä sig för i tiden, ULL, underkläder var av ull just för sitt värm/kyl/ändnings egenskaper, du kunde svettas som en gris, men du bli aldrig källt, inte som med dagens bommel/syntet undrerkläder.
Hästen inner päls har samma funktion, att slappa utt eller hålla in kropps varmen, allså inte bara hästens insolering men oxå kroppens termostat.

Damn that was a looooong letter, mycket du säger :bow:
Om du vill jämnföra häster och folk kan du tänke hur folk klä sig för i tiden, ULL, underkläder var av ull just för sitt värm/kyl/ändnings egenskaper, du kunde svettas som en gris, men du bli aldrig källt, inte som med dagens bommel/syntet undrerkläder.
Hästen inner päls har samma funktion, att slappa utt eller hålla in kropps varmen, allså inte bara hästens insolering men oxå kroppens termostat.

Absolut, men den här tråden hänvisade till en blogg på hippson.se, där bloggförfattaren hade skrivit om hur de täckar sin HELKLIPPTA tävlingshästar (där pratar vi för övrigt hästar på internationell elitnivå), som står stilla i en utebox... Visst är det bra med ull, brukar själv det både på hästarna och på mig själv då det är mkt kallt ute (när tempen börjar närma sig -20), men en häst som står still i en utebox, kommer knappast att börja svettas särskilt mycket... Speciellt inte om det är kallt ute... Dock kan jag intyga (eftersom jag själv använder ullunderställ så gott som varje dag, att även i dessa fryser man om man svettat upp sig... I alla fall jag... Tyvärr... Sedan finns det andra polyestermaterial som fyller samma funktion som ullen gör... Faktum är att min erfarenhet är att många polyesteralternativ gör jobbet bättre än ullen... Att hästens päls har samma funktion vet vi, men då pälsen är borttagen, kommer den inte att kunna göra det jobbet, eller hur?
Kroppens termostat sitter nog i hjärnan, inte i pälsen... Om du förstår vad jag menar... Även människans hår reser sig då vi fryser, i något slags patetiskt försök att bibehålla kroppsvärmen, men inte påstår man att människans kroppstermostat sitter i kroppsbehåringen?! Kroppstemperaturen styrs från hjärnan... Liksom allt annat som händer i kroppen...

*KL*

Jag fattar inte heller det där med att det skulle bli så platt och att luften skulle pressas bort om man har flera lager täcken. Moderna täcken är lätta och fluffiga, så det känns inte så troligt.

Och vad gäller att man plattar till hästens päls så att luften pressas bort så förutsätter det resonemanget att hästen har den sortens päls. Det har inte en helklippt häst.

Det resonemanget stämmer om du har en häst med full vinterpäls och lägger på den ett tungt stabbigt täcke.

Vad har jag missat nu? Vem, vad, när, varför? Känns som att alla andra vet vad det diskuteras om här förutom jag....

Nej du är inte ensom, hade ingen aning dom prata om nons bloog, burka inte gå in i såna.

Låter som ett rejäl sto päls bloog :rofl:

Låter som ett rejäl sto päls bloog :rofl:

Ok, ovanstående mening fattar jag inte alls... Vad försöker du säga?
Kollar ni aldrig på hippson.se? Finns en hel del kul där reportage, intervjuer, senaste forskarrönen osv... Det trådskaparen syftade på var ett blogginlägg från sönerna Zettermans hästskötare, hästskötarbloggen tror jag den kallas...

Ibland undrar jag om vem som myntade den här åsikten?
Jag tror inte en sekund på det. Hästar må vara stora djur, men kläder är kläder... Och om jag tar på mig 3 vinterjackor på varandra blir det varmare än en vinterjacka... Inte bekvämt kanske- men varmare.

Om jag står stilla i -15 grader så behöver jag mer kläder än om jag går på prommenad med hunden.
Och oavsett om luftlagren i stalltäcket försvinner när man slänger ett till täcke ovanpå så kan det aldrig i mina ögon bli kallare med två täcken än med ett. Möjligt att det inte blir dubbelt så varmt för det har jag nog sett en undersökning som visat. Och jag undrar om det är samma undersökning som alla hänsvisar till? Den visade på att det inte blir dubbelt så varmt med två lika tjocka täcken på varandra- men typ 25% varmare.
Låter lite som attman förutsätter att det blir för trångt med dubbla täcken? Lite som att man fryser om man har för mycket sockar i skorna? Men då är det ju skorna som är för små så att säga.

All detta snacket om hur bra hästar klarar kyla och att man ska ge massa mat istället för täcken... Tanken hästskötaren har är ju att hästen inte ska behöva spänna muskler eller använda fodret den äter till att hålla värmen. De vill kunna ta av täcket och ha en häst som är mjuk och smidig och redo att jobba. Och jag kan för mitt liv inte fatta varför Zettermans hästar skulle må bättre med bara ett 400g stalltäcke på i sin utebox?
Och alla dessa kommentarer denna stackars hästskötare fått på sin blogg... Herrejesus vad världen skrämmer mig! Hur kan det vara så att så många anser att alla som inte gör som de själva gör inte bara gör fel- nej de vansköter sin hästar till och med.. ( absolut inte riktat till dig Biggan )

Ja eller hur? Blir så himla trött på alla besserwissrar som läst nån forskningsrapport och vet allt sen.

Jag skulle garanterat lägga på duntäcke om min häst stod i utebox, hon är känslig för kyla och musklerna blir lätt spända av att frysa. Hästar är otroligt olika känsliga både för kyla och värme, och stå stilla i en utebox en kall natt ger inte hästar som är mjuka i musklerna om dom inte får hjälp att hålla värmen, det är jag helt säker på.

*KL*

Jag fattar inte heller det där med att det skulle bli så platt och att luften skulle pressas bort om man har flera lager täcken. Moderna täcken är lätta och fluffiga, så det känns inte så troligt.

Och vad gäller att man plattar till hästens päls så att luften pressas bort så förutsätter det resonemanget att hästen har den sortens päls. Det har inte en helklippt häst.

Det resonemanget stämmer om du har en häst med full vinterpäls och lägger på den ett tungt stabbigt täcke.

Ja det där håller jag också med om:) De täckena man har nu plattas knappast till så mycket att de inte värmer. SOm sagt, folk som läser forskning och gör egna tolkningar :crazy:

Joo, jag vet vad Hippson är för något, men det är ingen sida som jag läser något annat än någon enstaka gång. Att det var något på Hippson förstod jag, men jag hittade ingenting angående VAD det var om på Hippson :)

Och de där sk forskarna var kanske inte världens mest seriösa och kunniga heller. Det var väl bara några studenter? Inte tex veterinärer med hästens kroppstemp som specialfält.

De mätte temp under täcket och kom fram till att hästen ej blev dubbelt så varm med två täcken och drog därav slutsatsen att två täcken var onödigt och inte hjälper. MEN hade de tänkt ett steg till så kanske de insett att om hästen hade blivit dubbelt så varm bara för att de la på ett extra täcke så hade den förmodligen dött av överupphettning. Jag blir väl fasen inte dubbelt så varm för att jag tar på mig en extra tröja! Varmare ja, men inte dubbelt så varm som jag var med en tröja....

Hästar må vara djur men isoleringsprincipen är den samma, för den har inget med kroppen som finns under kläderna att göra, utan hur man på bästa sätt hindrar kroppsvärmen i att försvinna, dvs hur man bäst isolerar sig från kylan. Och det gör man ffa genom att fånga luften, det är därför en dunjacka värmer mer än en vanlig jacka av samma vikt. Klippta hästar har inte heller någon päls som kan plattas till - dessutom händer detta i regel även om den bara har ett täcke. Jmf hur pälsen ser ut på otäckade partier på en långhårig häst vs där den har haft täcket.

Och att täckena skulle plattas till är rent struntprat och visar också hur okunniga folk är och hur mkt de förliter sig på sk vetenskap. Praktisk väl beprövad erfarenhet är oftast väl så viktigt som kvasivetenskapliga studier. SE på täckena! Lägg dem på golvet och stapla så ser ni. Man kan stapla väldigt många moderna täcken på varann utan att det nedersta blir ihopklämt. Tro inte på allt ni hör bara för att någon påstår att det är "vetenskap", pröva deras teorier kritiskt.... :)

Ja det där håller jag också med om:) De täckena man har nu plattas knappast till så mycket att de inte värmer. SOm sagt, folk som läser forskning och gör egna tolkningar :crazy:
Ja det låter som om man fortfarande använder arméns gamla yllefiltar, jutetäcken eller New zeelandtäcket. Visst värmde de en hel del, men med dagens fibrer som behåller luften är läget ett annat. Täcken går heller inte runt om hästen- öppet nertill o fodret brukar sluta någonstans mitt på buken. den nedersta biten är bara en droppkant.

De 2 sista riktiga vintrarna har decimerat både rådjur o vildsvinstammarna rejält- fast de har päls med ihåliga strån.
De skulle kanske ha klarat sig med utfodring.
Kl
Jag tycker det är bra att man upplyser folk om övertäckning, men de får väl förlita sig på att man inte ställer ut hästen med det fetaste vintertäcket i solen i April/ Maj- vilket man fortfarande kan se.

Den som satte den nya trenden i S. är agronom ( inte Vet)o använde termografi.
Jag är övertygad om att ngn annan hade tolkat bilderna på ett helt annat sätt. Tänker på avsaknad av värmeutsläpp från halsen- vilket då ger rekommendationen att halstäcken är HELT onödiga. BS

På bilderna ser halsen kall ut. Ja den kanske kyls ner snabbare. Om hästarna skaffar sdn päls även på benen, inuti öronen= lurv. ja då finns det en anledning.

Senast ändrad:

Ja eller hur? Blir så himla trött på alla besserwissrar som läst nån forskningsrapport och vet allt sen.

kl (typ...)

Jag lär väl bli sågad vid fotknölarna nu, men jag har en viss misstanke att vissa som säger att "ingen häst fryser vid -15 så länge den har tillgång till foder" har ponnisar/islänningar/annat kallblod etc

Hade jag släpt ut min häst naken i -15 hade han frusit massor. Har ett lättfruset, extremt svårfött fullblod som knappt sätter extra päls på vintern. Han är dessutom kräsen och inte förtjust i att äta hö av något slag så han skulle knappast hålla sig varm oavsett hur mycket foder jag gav honom eftresom han inte äter det.
Hästen har ett 400g täcke med hals, oklippt. Hade han varit klippt hade jag lätt lagt ett duntäcke under! (och vi har varmare vintrar än er i sverige)

Har arbetat i tävlingsstall och under vintern så stod alla våra klippta hästar med duntäcken under sina andra täcken.
Verligen igen som led av det.

De 2 sista riktiga vintrarna har decimerat både rådjur o vildsvinstammarna rejält- fast de har päls med ihåliga strån.
De skulle kanske ha klarat sig med utfodring.

Ja de hade klarat sig med hjälp av utfodring, helt klart. Det är just därför många jägare håller med foder under vintern till viltet, för att ha något att jaga nästa säsong.;) Hos oss fodras varje vinter, finns flera fållor för vilt där man lägger ut grovfoder, spannmål och frukt och grönt som skänkts av olika affärer.

kl (typ...)

Jag lär väl bli sågad vid fotknölarna nu, men jag har en viss misstanke att vissa som säger att "ingen häst fryser vid -15 så länge den har tillgång till foder" har ponnisar/islänningar/annat kallblod etc

Nä varmblod glömde du.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka