Duntäcken på tävlingshästar

Sv: Duntäcken på tävlingshästar

Jo men jag håller ju med om att fukt och vind gör det kallt. Det är -10 grader i Småland mot -35 i Lappland jag motsätter mig mot...
Blir man blöt fryser man, men det blir man ju inte i -10?

Äh, jag håller med axel. Finns alltid en termometer temp och en upplevelsetemp varesig man är norr eller söderut. Blåst och regn gör det kallare var man än är!

Visst är det så och som alltid utgår man ju från sig själv ;) ...men man får inte ta med sig hästarna i hur man själv känner det.

I TS fall tänker jag att TS arbetar mot sig själv. Hästen blir svettig, hinner inte torka, läggs på en massa täcken som sabbar andasfunktionen och hästen torkar inte och i stark kyla kyls hästen ner, trots en massa täcken o.s.v. Där är min övertygelse att TS måste ta sig en funderare på hur det ser ut...och göra nåt åt det...

Sorry :o ...menade Chippen86 :o

Återkom med åsikter om mina hästar o hur de sköts, när du:
1: läst samtliga mina inlägg
2: kommit o hälsat på mig o sett hur de faktiskt sköts..

Jag har inga problem med mina hästar, de mår alla alldeles utmärkt. Sköter dem så de slipper våtexem/svampangrepp på bästa sätt utifrån vårt klimat o förutsättningar o de har aldrig för varma eller för kalla täcken... Behöver inga råd angående hur jag ska sköta dessa heller, jag misstänker att de decennier av erfarenhet jag har, räcker alldeles tillräckligt. Det jag vänder mig mot (o därför också argumenterat emot, med olika argument/exempel i försök att få människor att förstå att verkligheten inte är så svart/vit som man här försöker göra gällande) är den extremt korkade generalisering som görs på dessa forum!

Axel o Ray, ni har fattat det här med temperaturen, hoppas att ni fortsätter sprida insikt hos de som tjurigt kämpar emot! Hänvisningen till Luleå känns igen... Har studerat i Luleå i ca fem år o Luleå är en stad, som på grund av sin placering aldrig någonsin är vindstilla! Dessutom är det mycket skärgård, så så länge Bottenviken ligger öppen, drabbas Luleå av ett fuktigt klimat. Minns särskilt en vinter, när vi hade mellan -40 och -47 grader i en dryg vecka. Det var så kallt att hunden jag hade då, vägrade bajsa på tre dagar. Kissade gjorde hon, så fort det bara gick, men sitta ute o bajsa, det var fullständigt uteslutet, tills vädret mildrade sig (läs ca -35), då kunde hon gå ut o göra även detta behov...
Ett faktum är ju att det så gott som aldrig är helt vindstilla (möjligtvis någon timme här o var när vinden vänder). Generellt (!!) sett får man räkna med medelvindar på mellan 1-3m/s när det är riktigt kallt (kallare än -20), med möjlighet till enstaka toppar på 4-5m/s, (sedan finns det alltid undantag som bekräftar regeln) vid temperaturer på -30/-40, brukar vinden ligga på 1-2m/s o den KÄNNS, kan jag säga, går inte att jämföra med -10 i Stockholm eller Linköping (bott där, vet hur det är också)...
Man kan bara titta på den här veckan... I mitten på veckan hade vi -15/-20 grader, det blåste o snöade på tvären. Vinden låg på från havet o eftersom Bottenviken inte frusit igen, tog de kraftiga vindarna med sig fuktig luft från havet. (Dvs, snökanon från havet, fast vid -15/-20, inte som i södra Sverige, där detta uppstår vi temperaturer från dryga 0/-10). Hästarna stod inne i vindskyddet o uppskattade inte alls vädret. En av dem småhuttrade när jag kom hem från jobbet, så hon blev intagen o pålagd ett extra täcke.
Igår hade vi -15/-20 igen, denna gång så gott som vindstilla, snön singlade ner som stora lapphandskar... Den lilla vind som var, kom från fjällen. Hästarna stod ute i fria luften o mådde gott, inga behov av extra täcken...
För att veta hur man ska täcka sin häst, måste man väga in SAMTLIGA yttre faktorer o sedan ta hänsyn till den enskilda individen o dess förutsättningar. Det är det som avgör vad som är mycket/lite täckning... Inte någon slags generell åsikt uttalad på ett forum... Sedan får man räkna med att medan man "lär sig" sina hästar, så blir det ibland fel. no harm done...

Till er som fortfarande envist hänvisar till den så kallade "forskningen som finns", er hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden, där kan ni se att jag både läst o har åsikter kring dessa. Orkar inte upprepa mig nå mer...

Nu känner jag att jag försökt förklara detta så många gånger, att jag inte längre orkar skriva nå mer... Jag har tänkt fira jul, med släkt, vänner o mina djur hemma på gården. Lycka till med era hästar o hoppas att ni får en bra jul o ett gott nytt!
Till er som orkar fortsätta skriva, jag önskar er lycka till o beundrar er ork o ert engagemang! Med lite tur lyckas ni i alla fall bringa insikt till några! Om någon har några funderingar/kommentarer, är ni välkomna med dessa i ett PM..
God jul & Gott nytt år!

Senast ändrad:

*kl*
Jag (dottern) har ett russ som sätter en mycket rejäl vinterpäls, ser ut som en björn hela han.
Sålänge han har vintervila och inte arbetas (travponny) funkar det bra att ha honom helt otäckad och lurvig, men tyvärr så måste pälsen falla då han sätts igång igen. Detta för att han svettas något enormt och han torkar inte upp från en dag till nästa.
Ja, det har provats med alla möjliga varianter för att få honom torr men det går inte. Problemet är att han får fukteksem som vätskar sig, även i ansiktet och på benen.
Han fäller av sent och vädret blir för varmt för honom innan han fällt klart. För att han ska klara senvintern utan problem måste han täckas med 400gr + hals och termotäcke, då fryser han inte, har han tunnare eller inget halstäcke så står han och spänner sig, trots grovfoder i hagen.

Lite kontrast för mig som innan hade ett Svhbl med löjligt tunn vinterpäls och 100gr täcke utan hals, han frös då minsann inte, inte svettades han så han inte torkade heller;), men den vi har nu...
Päls och igångsatt = fukteksem och klåda, så då klipps han och får tjockt täcke.
Päls och vintervila = oklippt och inga problem, men så fort temperaturen börjar krypa upp så är det kört. Han kanske borde bott i norra delen av landet istället för i sydligaste söder?

Jag har läst dina inlägg, jag har gjort mig en bild av det du beskrivit samt också upplyst om att inte bara norra norrland har kallgrader. Det är inte svart eller vitt, det är jag medveten om. Däremot tycker jag att man som hästägare ska våga fundera på vad man gör och om det kanske kan gå att göra på nåt annat sätt.

...kanske låta bli att rida hästen svettig om det innebär problem att få den torr o.s.v. Sen hur du gör vet bara du, jag ger svar på det jag får läsa.

om vi har med ursprungsinlägget i tanken där hästarna står skyddade i uteboxar, så har jag svårt att tro att de skulle frysa utan det där extra duntäcket. Jag svarade på ett inlägg där det frågades om jag själv haft häst under uteboxförhållanden och kyla, det var där jag svarade om min egen täckning och kyla.

Ang eksem så kan jag tänka mig att orsaken är att hästarna går täckade tjockt under längre period.

I norra Norrbotten lägger sig snön ofta i början-mitten på oktober. för något år sedan hade vi inte en dag som var varmare än -15 på tre månader, veckor i sträck var det mellan -20 till -35 grader.

Vi har uppvärmda ridhus och de flesta klipper sina hästar då de i princip svettas ihjäl vid ridning annars, tjocka täcken krävs då dygnet runt och ändå är det många dagar de får stå inne pga sträng kyla.

Men då har de ju antingen fått tjocka täcken på innan de torkat upp, eller fått för tjocka/täta täcken?

Eftersom jag inte har möjlighet att stalla in hästen när den är svettig, KLIPPER jag mina hästar där de blir svettiga, just för att de INTE ska bli svettiga. Sedan ersätter jag pälsen med täcken. Vid de temperaturer som ovan nämts behövs mycket täcken... Hur många gånger behöver jag upprepa mig? Vad är det som är så oerhört svårt att förstå...?

Det är väl inte så himla svårt att klippa lite, lägga på svettäcke efter ridning och när hästen är torr byta till vanliga täcken? Antingen ha hästen inne, eller ha svettäcken anpassade och släppa ut hästen och byta när den är torr. Annars får man väl låta bli att rida hästen svettig om det är så extremt väder?

Får hästen våtexem har man ju helt klart inte skött den korrekt eller så är hästen inte frisk. Något annat finns ju inte. Observera att jag inte argumenterar ett dugg emot att hästen inte skulle behöva sjukt mycket täcken upp i Norrland.

Jag har läst dina inlägg, jag har gjort mig en bild av det du beskrivit samt också upplyst om att inte bara norra norrland har kallgrader. Det är inte svart eller vitt, det är jag medveten om. Däremot tycker jag att man som hästägare ska våga fundera på vad man gör och om det kanske kan gå att göra på nåt annat sätt.

...kanske låta bli att rida hästen svettig om det innebär problem att få den torr o.s.v. Sen hur du gör vet bara du, jag ger svar på det jag får läsa.

Precis!

Ja såklart samma vinterkläder. Det är ofta högre luftfuktighet här vid Vänern. Det bidrar nog till att vi fryser lättare här. Vissa dagar när det är tottare luft kan det vara kallare men då fryser jag inte alls på samma sätt. Tror det mycket oftare är torr kyla norrut. Där ligger nog den stora skillnaden.

Torr luft blir det ofta när det är svinkallt:grin: Vattenpartiklarna i luften fryser.

Bor man vid en sjö, träsk blir det likväl ännu värre- även om det är i Norrland.

Amen i kyrkan ;-)

Kl
Vi är ganska långt ifrån diskussionen om duntäcken nu. Jag funderar fortfarande varför det sticker i ögonen att proffsen tar hand om sina hästar på ett annat sätt än oss "vanliga".
Och mest verkar det sticka i ögonen om en vanlig person tar hand om sin häst på samma vis som proffsen. Tänk at för en tio år sedan såg man aldrig en vanlig hund med täcke- bara små frusna stackare i handväsk format... Idag ser jag till ochmed schäfrar med täcke på när de är på promenad. Ochnär man pratar med hundfolk så har de plötsligt börjat se det som en praktisk sak med täcke som håller hunden ren och muskler varma. Och de är inte ens klippta ;-)
Rätt eller fel?

Så då ska man sluta träna ordentligt och undvika behagliga uppvärmda ridhus bara för att man ska undvika klippa hästen? Förstår inte riktigt problemet kring att helklippa och sen toktäcka för att hålla hästen varm. Toktäckar du en klippt häst är sannolikheten för fukteksem och hudåkommor minimal skulle jag säga.

Amen i kyrkan ;-)

Kl
Vi är ganska långt ifrån diskussionen om duntäcken nu. Jag funderar fortfarande varför det sticker i ögonen att proffsen tar hand om sina hästar på ett annat sätt än oss "vanliga".
Och mest verkar det sticka i ögonen om en vanlig person tar hand om sin häst på samma vis som proffsen. Tänk at för en tio år sedan såg man aldrig en vanlig hund med täcke- bara små frusna stackare i handväsk format... Idag ser jag till ochmed schäfrar med täcke på när de är på promenad. Ochnär man pratar med hundfolk så har de plötsligt börjat se det som en praktisk sak med täcke som håller hunden ren och muskler varma. Och de är inte ens klippta ;-)
Rätt eller fel?
Mitt i prick.:bow:

min schäfer som var med många timmar i stallet för många år sen, blev helt plötsligt som ung o glad när hon fick en hellyhansentröja på sig. Såg lite pudelklippt ut med uppkavlade ärmar:love:

KL
Så länge hästarna inte fryser eller svettas så får folk hålla på anser jag. åsikterna är lika många som antalet hästmänniskor. Jag har min...

Ett udda ex. kanske...
Min märr tryckte sig mot väggarna o småkissade för 10 år sen. Vi UL henne, men ingen cysta fanns. Vet menade att jag fick stå ut med att hon var en pissmärr. Nej hon hade problem med kisseriet.:idea:
Det började i Nov. men jag ansåg inte att det var ett brunstfenomen.

Samma sak uppstog året därpå vid samma tid o då fick hon en varm stjärtlapp o så var det hela löst.:banana:

skulle jag berätta det för Morgan skulle hon aldrig tro på det.

-"Det man aldrig upplevt själv finns inte". Halstäcken är oxå HELT onödiga enligt densamma.

Skillnaden mellan att överleva och att ha det bra ;-))
Tror varken hunden eller hästen mår dåligt över sånt de inte visste man behövde ...

Så då ska man sluta träna ordentligt och undvika behagliga uppvärmda ridhus bara för att man ska undvika klippa hästen? Förstår inte riktigt problemet kring att helklippa och sen toktäcka för att hålla hästen varm. Toktäckar du en klippt häst är sannolikheten för fukteksem och hudåkommor minimal skulle jag säga.
Hur fasen fick du till det där???? Läs mitt inlägg igen och vad jag baserar det på...Har inte sagt ett ord om att man inte ska träna hästen eller klippa den heller. LÄS PÅ!! :mad:

Torr luft blir det ofta när det är svinkallt:grin: Vattenpartiklarna i luften fryser.

Bor man vid en sjö, träsk blir det likväl ännu värre- även om det är i Norrland.

Ja visst är det så. Vänern är stor och att bo nära den gör att man ofta har fuktig luft. Men det blir ju torrare när det är kallare. Jag fryser ofta när det är 7-8 minus, men sällan när det är 12-13 minus.

[/QUOTE]För att veta hur man ska täcka sin häst, måste man väga in SAMTLIGA yttre faktorer o sedan ta hänsyn till den enskilda individen o dess förutsättningar. Det är det som avgör vad som är mycket/lite täckning... Inte någon slags generell åsikt uttalad på ett forum... Sedan får man räkna med att medan man "lär sig" sina hästar, så blir det ibland fel. no harm done.
Där har du egentligen sammanfattat allt bra. Om alla gjorde så skulle det inte vara några problem. Problemet är ju att vissa bara ta med några faktorer och struntar i/bortser ifrån andra. Så länge man vill lära sig blir man ju duktigare på det här. Jag tänker och agerar inte alls idag som jag gjorde för tio år sen när det gäller hästar och täckning. Jag har mera kunskaper och mera erfarenheter nu. Jag tror inte att jag hat ställt till någon skada tidigare heller, men jag är bättre på att anpassa efter hästens behov idag.

Kl
Vad exakt är det ni tjafsar om senaste sidorna ? Alla säger ju i princip samma sak ang helhetsbild att ta i beräkning ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka