dumt att köpa ettåring?

iloveyou

Trådstartare
vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men men.

nu när jag är 18 år och snart inte får tävla ponny längre:cry: så har jag börjat leta storhäst, lr har väl gjort det sen i våras ungefär men inte hittat någonting som passat tråkigt nog.

funderar på att köpa en unghäst istället eftersom jag fortfarande kommer ha kvar min ponny och rida avd B på honom eftersom han är svår och har inte hittat ngn ny ryttare + att vi inte vill sälja, men har nu hittat en 1 åring med bra stam som jag är jättekär i, men är det dumt att köpa en ettåring? nån annan här som gjort det? man vet ju inte vad man får och det kan hända mkt på vägen men jag vill ha en riktigt bra häst och föräldrarna vill inte betala en häst för en halv miljon så:p hur skulle ni gjort?:confused:

Sv: dumt att köpa ettåring?

om du känner att du har tid, ork och erfarenhet till att ha en ettåring så ja, du skulle ju kunna köpa en ;)
men om du vill fortsätta tävla nu och inte vänta i några år så ..
äsch jag har faktiskt ingen aning men :crazy:

jag personligen föredrar att köpa föl eller orörd unghäst :laugh: visst kan det hända mkt. på vägen, men det kan det ju med vilken häst som ;) det går aldrig att gardera sig mot.

jag köper mina föl/unghästar som "påläggskalvar" dvs. jag har annat ridmaterial under tiden fölis växer upp, sedan krävs det ju en hel del av människan/ryttaren för att få en bra häst i slutänden, har man inte erfarenheten så bör man ta hjälp och det kostar :angel: den billiga fölisen har inte längre varit så billig om du räknar på vad den kostat fram tills du har den "färdiga produkten" ;)

som jag ser det så köper man "orört" så får man den häst man skapar, kan alltså inte skylla på någon annan ;) förutsatt att förutsättningarna finns hos hästen ;)

Man får ju dock ha med i bakhuvudet att det är lite av en chansning att köpa en så ung häst..
Jag köpte min "påläggskalv" som 1½ åring, jag är rätt liten och ville ha en liten lätt häst. Denna var minst i sin årskull, med fullblod på mödernet och väldigt graciös i typen. Enligt uppfödaren skulle han hamna strax under eller runt 1,60 i manke.
Nu, som 6 åring, är det en stor bastant herre på dryga 1,65 och väldigt maffig i typen :crazy:
Men visst som sagt, man har möjlighet att själv forma sin häst osv. Men det är alltid en chansning, även om hästen ser fin ut just nu.

Jag köpte min häst när han var 1 år.
Och jag säger som DressyrBecca att det är en ren chansning :o

Jag hade hanterat honom sen han var 4 månader och kände honom väldigt väl, red även hans vilda 21 åriga mamma och tvekade inte en sekund att köpa honom. Hoppades att han skulle få mycket av hans mammas energi och smidighet istället växer han upp till världens lugnaste häst.

Det är otroligt roligt att få vara med från början men man får vara försiktig med förväntningarna.

Personligen tycker jag att det är en jättebra ide, har själv bara köpt unghästar (1-3 år gamla), om man nu inte är stormrik eller har föräldrar som är det...Men man ska ju ha helt klart för sig att det kan gå hur bra som helst, men också uppstå problem, och då måste man vara beredd på att ta hjälp av någon (och inte vänta för länge så det blir dåliga ovanor), vilket i sin tur kostar, men är man förberedd på det och räknat in det i bufferten, så tycker jag det är väldigt kul och lärorikt:)! Man måste ju också ha i beräkning att den där 1-åringen kanske inte kommer att uppfylla mina förväntningar om man har höger ambitioner.
Mvh. Matten

funderar på att köpa en unghäst istället eftersom jag fortfarande kommer ha kvar min ponny och rida avd B på honom eftersom han är svår och har inte hittat ngn ny ryttare + att vi inte vill sälja, men har nu hittat en 1 åring med bra stam som jag är jättekär i, men är det dumt att köpa en ettåring? nån annan här som gjort det? man vet ju inte vad man får och det kan hända mkt på vägen men jag vill ha en riktigt bra häst och föräldrarna vill inte betala en häst för en halv miljon så:p hur skulle ni gjort?:confused:

Nu har väl du kanske koll på det, men det framgick inte riktigt... Har hästen bra stam eller har den föräldrar som presterat bra? Om du nu vill ha en riktigt bra häst så ska du ju i sådana fall köpa en häst med meriterade föräldrar eller om stoet inte har presterat något att tala om så ska syskonen visa framfötterna. En hingst gör inte avkomman. Många gillar att påstå att just deras föl har bra stam, men dom har inte bevisat att generna faktiskt har tagit sig vidare från morföräldrarna till stoet och då måste man ha väldig tur och gott öga för att se om så är fallet eller inte...Det är ju mycket chansning med en unghäst, men beroende på hur väl man forskar om föräldrarna innan så kan det bli en större elelr mindre chansning.

Sen är det ju som dom andra säger, ska man skaffa en unghäst ska man ju vara van vid unghästar eller ha tillgång till hjälp så fort det uppstår ett problem, samt kunnig guidening vid inridning, alt. lämna bort hästen på inridning till någon man verkligen litar på.

mamman har gått 140 med vinster/placeringar. jag har självklart tillgång till duktiga tränare och min mamma som är väldigt kunnig och hade tänkt skicka iväg den på tillridning också där min ponny varit. men vi får se hur jag gör..

Hade hellre köpt en orörd tvååring skiljer inte mycket i pris och man vet mer vad man får så att säga. :laugh:

Köpte själv en orörd fyraåring men skulle om jag kunde gjort om det hellre köpt en äldre häst unga hästar kan man ägna sig åt sen. Första stora hästen bör vara en som kan något det är så himla mycket roligare och nyttigare. Nu är min häst visserligen en mycket speciell herre men jag hade också både ridit in hästar och jobbade då på ett försäljningstall.

men det va ju just grejen att jag hittat en ettåring som jag gillar, annars hade jag inte tänkt köpa en så unghäst.

men ska åka till tyskland och kolla först och då borde jag ju hitta ngt kan man tycka..:D

Fast det är jättelätt att falla för hästar särskillt när de är unga. Jag tycker ju om min lilla skit men vi passar inte alls ihop. Så jag vill inte gärna rekomendera någon att göra om mitt misstag. :o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama