Dumt att byta försäkring?

C

cerrox

Har kollat runt lite och jämfört försäkringar och se att man givetvis har det bolag med högst premie, det är dubbelt upp mot vad en försäkring med likvärdiga vilkor skulle kosta i ett annat bolag. Hästen är 12 år, har alltid varit försäkrad i samma bolag och har aldrig behövt utnyttja försäkringen, funderar på att byta då det blir en betydligt billigare premie, men är det dumt att byta? Tänkte mest på så att det inte bli krångel och så om man behöver uttnyttja försäkringen..men kan inte det nya bolaget se att hästen varit skadefri dessa 12 år i det andra bolaget?

Sv: Dumt att byta försäkring?

Jag ser inget dumt i att byta försäkringsbolag om man hittar ett som har billigare premie.

Men vid övergången så brukar man få karens på ett visst antal dagar, är inte insatt i hur det fungerar riktigt, men det vet ju det nya bolaget och kan upplysa dig om.

/M

Hej!

Om du byter bolag och tecknar en likvärdig försäkring så blir det ingen karens. Under förutsättning att din gamla försäkring fortfarande är gällande, förstås.

Däremot om du höjer livvärdet eller utökar veterinärvården så får du karens 20-30 dagar (beroende på vilket bolag det gäller) på höjningen respektive utökningen.
Har hästen varit fullt frisk i alla år så ser jag ingen fara med att byta bolag.

A

Tack för era svar!
Men är det så att man endast kan byta när man har huvudförfallodag på sin försäkring? Man kan inte avbryta den innan? Har nämligen 8 månader tills dess och får vänta länge isåfall..

Jag var lite i samma situation som du för några år sedan och fick då rådet (från det nya försäkringsbolaget) att säga till det gamla att jag hade sålt hästen eller inte hade den kvar, för då upphör ju försäkringen.Tyckte detta kändes heldumt för det var ju lögn. Så jag ringde bara och sa att jag ville säga upp försäkringen och det var inga problem. Så du kan ju alltid ringa försäkrningsbolaget och höra hur man ska betee sig när dom nu är så mycket dyrare. Men jag tror inte att det går att säga upp en försäkring förrens avtalstiden gått ut. Men ring dom och förklara din situation!

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Hundhälsa Vad kostar era försäkringar och har ni någon smärtgräns för var ni börjar ifrågasätta om det är värt det. Tidens försäkring landar detta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 049
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag köpte en ny häst i fredagskväll och funderar över det här med försäkringen. Han veterinärbesiktigades i fredags U.A. Jag är...
Svar
11
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar