Dumpen (obs kan vara triggande)

Att en utsaga ska vara redig för att vara trovärdig leder oss dessutom in på en redan nu existerande problematik (som främst existerar i diskussionsforum och till viss del i kvällspressen), dvs vad göra med offer som inte beter sig som "man" förväntar sig att en person ska göra efter att ett brott begåtts.

Är en person trovärdig om hen inte till synes är upprörd efter en grov misshandel?

Är ett hysteriskt offer trovärdigt?

Är ett offer trovärdigt om hen gick på restaurang efter att ha blivit utsatt för ett brott?

Människor beter sig väldigt olika i olika situationer, och tidigare erfarenheter, kulturell bakgrund, diagnoser osv påverkar också beteendet.

Ska folkmobben avgöra vem som är trovärdig på basis av sina egna instinkter?
Precis allt ovan är helt normalt och redigt.

Oredigt är om man säger att marsmänniskor var med (psykoser är den vanligaste grunden för falska anmälningar).

Andra motiv, vårdnad och politik. Detta är inte så vanligt som en kan tro, men det förekommer.

Inte om de typ varit i spanien och helt uppenbart varit oskyldig eller om det finns tydliga politiska motiv.

Men om min man hade blivit normalt (inga rymdmänniskor och ingen utpressning) anklagad och fängslad mot sitt nekande hade jag trott på kvinnan.

Så länge ett möte kan i alla fall göras sannolikt så.

Så om min hovslagare skulle göra en anmälan mot mig, så bad luck för mig.

Jag måste vara helt ärlig och skriva att din inställning är för mig tämligen obehaglig.

Oredigt är om man säger att marsmänniskor var med (psykoser är den vanligaste grunden för falska anmälningar).
Vilken är din källa för detta påstående? Det är tämligen svårt i sig att veta vad som är falska anmälningar eller inte, mycket få förundersökningar som läggs ner pga bevissvårigheter leder till en anmälan och ännu färre till en fällande dom för falsk tillvitelse. Men det kan knappast vara lättare att göra en statistiskt säkerställd bedömning av vad som är den vanligaste grunden för sådana falska anmälningar.

Det är väl ngn som berättar det för honom. Alla kvinnor tycker inte lika.

Det ska ju visas att en förlorat ngt på det så det är ju svårt och svårare ju mindre man har. Sexvideor kanske går därunder? Där verkar det funka

Jag är inte bekväm med det, jag har lärt mig den hårda vägen att en överlever (och nej självmord beror inte på livskriser). Livet går vidare. Sedan medverkar jag inte i rena hatkampanjer som mot prostitionsköparen PR eller jagar rätt på dem som outats i dumpen.
Men just detta att det är så enormt synd om men som blir påkomna med s....en i syltburken. Nej, jag köper inte det.

Men vem skulle veta att kompisen berättat annat än kvinnan och kompisen själv, menar du?

Det krävs inte att man visar att man förlorat något för att få en fällande dom för förtal. Det är först när det gäller beräkning av skadestånd som sådant är relevant.
Spridande av sexvideor(hämndporr) kunde förr bara klassas som förtal men täcks nu ofta av olaga integritetsintrång. Men det krävs inte att man visar att man förlorat något oavsett brottsklassificering.

Bra men vad ledde det till? 5000 i skadestånd och 2 dagsböter?

Men visst, slutade han var det super.

Antal dagsböter framgick inte. Skadeståndet var lågtt men på nivå med det en kvinna, som upprepade gånger skrivit på nätet att en namngiven man var våldtäktsman, dömdes att betala.

För jag antar att du inte vill ha olika straffskalor beroende på kön?

Precis allt ovan är helt normalt och redigt.

Andra motiv, vårdnad och politik. Detta är inte så vanligt som en kan tro, men det förekommer.
Måste säga att jag inte riktigt hänger med hur du tänker.

Är psykos den enda grunden som s.a.s förkastar en persons utsaga?
Men tänk då personer som får en svår chock efter en händelse, drabbas av t.ex dissociation och beter sig "som om de träffat gröna gubbar från mars".

Eller personer som har en psykossjukdom som reaktiveras av en väldigt påfrestande situation?

Ska inte de som har en (svår) psykisk sjukdom kunna få upprättelse som brottsoffer? Eller är det bara de som kan berätta om händelsen på ett koherent sätt som ska bli hörda?

Eller det jag kan tänka mig är väldigt vanligt i olika typer av händelser: både förövare och offer var påverkade av droger eller alkohol. Dricker man tillräckligt kan hjärnan verkligen spela en ett spratt.

Det finns ju folk som erkänner brott de inte begått också. Ska vi låsa in dem eftersom många av dem verkar väldigt sanningsenliga då de berättar om sin skuld?

Ser du verkligen inga problem själv med ditt förslag att det "ska räcka med en redig och trovärdig utsaga"?

Antal dagsböter framgick inte. Skadeståndet var lågtt men på nivå med det en kvinna, som upprepade gånger skrivit på nätet att en namngiven man var våldtäktsman, dömdes att betala.

För jag antar att du inte vill ha olika straffskalor beroende på kön?
Nej, lika vilket det ofta inte är nu eftersom kvinnor tjänat mindre. Fallen är ju iofs inte identiska eftersom mannen trakasserad hennes vänner

Vad jag är ute efter är att det egentligen bara känns om en inte vill ha dom på sig, vilket många förövare skiter i

Vilken är din källa för detta påstående? Det är tämligen svårt i sig att veta vad som är falska anmälningar eller inte, mycket få förundersökningar som läggs ner pga bevissvårigheter leder till en anmälan och ännu färre till en fällande dom för falsk tillvitelse. Men det kan knappast vara lättare att göra en statistiskt säkerställd bedömning av vad som är den vanligaste grunden för sådana falska anmälningar.
Google scholar is your friend finns mycket forskning. Länkar aldrig längre av princip då många bara vill uppehålla mig med det

Nej, lika vilket det ofta inte är nu eftersom kvinnor tjänat mindre. Fallen är ju iofs inte identiska eftersom mannen trakasserad hennes vänner

Vad jag är ute efter är att det egentligen bara känns om en inte vill ha dom på sig, vilket många förövare skiter i

På vilket sätt menar du att straffskalorna skulle skilja sig åt beroende på om man tjänar mycket eller lite? Det på verkar förstås syorleken på dagsböter, men det är ju just för att bötesstraffet inte ska bli mer kännbart för personer med låg inkomst.

Google scholar is your friend finns mycket forskning. Länkar aldrig längre av princip då många bara vill uppehålla mig med det

Jag tror snarare att du inte länkar eftersom det inte finns något att länka till. När det gäller att domstolen skulle kunna bedöma trovärdigheten utifrån hur den tilltalade beter sig, vilket jag ville ha källa till, är jag tämligen säker på att det inte finns någon forskning som stödjer.

Jag tror snarare att du inte länkar eftersom det inte finns något att länka till. När det gäller att domstolen skulle kunna bedöma trovärdigheten utifrån hur den tilltalade beter sig, vilket jag ville ha källa till, är jag tämligen säker på att det inte finns någon forskning som stödjer.
Det var ju lite din tolkning också. Det finns mycket belägg för det jag sa victim blaming och att sälja in ett erkännande som oskyldig sen beter sig inte alla så, men en oskyldig kommer inte att säga så, för det finns ingen skyldig berättelse.
Mäns våld mot kvinnor, en grön bok tex.
Nej, jag har suttit och letat länkar till troll i så många timmar att jag slutat.

På vilket sätt menar du att straffskalorna skulle skilja sig åt beroende på om man tjänar mycket eller lite? Det på verkar förstås syorleken på dagsböter, men det är ju just för att bötesstraffet inte ska bli mer kännbart för personer med låg inkomst.
Skadeståndet om det beräknas på förlorad inkomst

Katarina w, en riktig våldtäktsmän är inte forskning, men håller på att bli att betraktad som peer reviewed eftersom den är kursmaterial på högskola. Den beskriver fenomenet jättebra.
Det finns studier men ingen har nog så mycket empirisk erfarenhet som KW

Katarina w, en riktig våldtäktsmän är inte forskning, men håller på att bli att betraktad som peer reviewed eftersom den är kursmaterial på högskola. Den beskriver fenomenet jättebra.
Det finns studier men ingen har nog så mycket empirisk erfarenhet som KW

Då läser vi den boken väldigt olika, för jag har den också. Och tror att flera andra i den här tråden har läst den. Men jag håller verkligen inte med om att den boken skulle berättiga slutsatsen att gärningsmännens (eller för all del målsägandens) beteende är ett starkt eller övertygande objektivt bevis för deras trovärdighet. Och i förlängningen deras skuld eller oskuld. Hade det funnits någon seriös forskning som beskrivit något liknande, så är det ganska besynnerligt att det skulle vara okänt för mig och kollegor som jobbat inom rättsväsendet med fokus på straffrätt i + 20 år.

Däremot belyser ju Wennstams bok väl fenomenet att män som våldtar finns i många olika kategorier och samhällsskikt, utöver de som historiskt har lett till störst uppmärksamhet i media, och det påståendet ifrågasätter jag inte alls.

Det var ju lite din tolkning också. Det finns mycket belägg för det jag sa victim blaming och att sälja in ett erkännande som oskyldig sen beter sig inte alla så, men en oskyldig kommer inte att säga så, för det finns ingen skyldig berättelse.

Att säga att det finns en mall för hur oskyldiga beter sig är också victim blaming. Folk har dömts oskyldiga och avrättats för att de inte betett sig på "rätt" sätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 081
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 540
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 214
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka