Dummy föl

poff

Trådstartare
Jag fick ett stort fint hingstföl igår kväll på dygn 325 han satt hårt och vi fick hjälpa till att dra, men han var ute efter max 15-20 min. Märren var väldigt tagen, men ungen verkade kry. Vi mjölkade ur lite och han drack ca 1,5 dl. Efter ett tag började han att skrika, lät som blandning mellan en gris & en skällande hund, och samtidigt såg det nästan ut som att han krampade i hals och huvud. Han slutade skrika efter ca 20 min och då reste han sig också.

Han gick rakt in i väggarna och hade inte en tanke på att leta efter mat, jag försökte med flaska igen men han ville inte suga. Efter ca 3 tim utan mat och utan att ens försöka leta, åkte vi till klinik. Ngt var ju uppenbarligen totalt fel. Dom tror att han är en "dummy", att vidt begrepp på fölungar som inte är helt som dom ska.
Han har fortfarande inte försökt leta efter mat och han tar inte flaskan, så utsikterna för detta föl är väl i princip borta. Det märkliga är ju att han hade sugreflexer först. Märren försöker verkligen att få igång honom, det är verkligen hjärtskärande att se henne kämpa.

Är det ngn som tidigare fått ett "dummy" föl?
Hur gick det?
Ngn teori om varför?

Undrar mkt ledsen Camilla

Sv: Dummy föl

Har ingen erfarenhet alls och har tyvärr inga råd att ge. :(
Men vill ge dig en stor tröstkram och jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för ditt sto och föl.

Fortsätt försöka tvinga i honom mjölk!
Så länge märren inte har gett upp hoppet ska du nog fortsätta kämpa!

(har ingen erfarenhet av såna föl, dock)

Kan han se ordentligt?

Tråkigt om han är en dummy. Kan såna överleva?

Jag tror på ngn form av neurologisk skada, tyvärr. Han verkar ju inte ha de grundläggande funktionerna som tex förmågan att söka föda, lägga sig när han är trött osv.
Jag hörde ju skriket i telefonen igår och har aldrig hört ngt liknande läte förut, precis som du skriver liknade den skällde liksom fast gällt som en gris. Otäckt lät det iallafall.
Jag tycker så synd om dig. Du har väl haft din beskärda del av otur?

Kram A

Har ingen erfarenhet av det hos häst. Men på beskrivningen låter som om den lille kan ha råkat för syrebrist under den jobbiga förlossningen. Vilket är en sak som inte helt ovanlig när det gäller förlossningar även hos människor. Det är så pass vanligt att man numera har metoder som mäter barnets hjärtljud under förlossningen för att kunna sätt in åtgärder så fort som möjligt. Har ett par fall i min närhet där det har förkommit allt från att barnet dött inom första dygnen till att det har överlevt men fått vissa defekter. Man kan säga lite snällt att de är inte som alla andra.

Om det är så finns det olika grader på hur svåra skadorna har blivit. Chansen för överlevnad finns helt klart men samtidigt och frågan om det kommer att finnas något värde för fölet att leva. Han kommer kanske att vara lite efter hela sitt liv. Kanske aldrig kommer att kunna fungera ihop med andra hästar eller till ridning. Men om det inte är så svåra skador kan ju komma att fungera som en vanligt häst som kanske har lite svårare att lära sig.

Väldigt tråkigt, lider med dig, jag har ingen erfarenhet av det själv, men som Masse skriver så har fölet nog fått syrebrist under förlossningen.

Det medicinska namnet på dummies är hypoxisk ischemisk encefalopati, man kan kolla det på nätet.

Svarar alla:

Detta med syrebrist har vi självklart diskuterat och det kan vara en möjlig anledning. Samtidigt känns det väldigt konstigt att han var "normal" när han kom ut.
Han står på klinik och sondmatas, men dom försöker självklart att flaskmata också, men som sagt, han suger ej.

Jag tror som Jarrah tyvärr att det är kört, men hoppet är som bekant det sista som överger människan och jag kan inte sluta tänka på att han faktiskt hade sugreflexer först.

Ska leta på nätet nu när jag vet hur det stavas och vad det "riktiga" namnet är.

Jag har varit med om detta för många år sedan, och hörde talas om ett i går faktiskt.

Det jag själv var med om var också ett hingstföl, han var stor och rejäl, och satt fast, det tog väl dubbelt så lång tid som din att få ut.

Han skrek inte, men hade lite skakningar, diade först, men dundrade in i väggar när han skulle försöka stå. Sedan gav han upp sina försök att resa sig. Han gick iofs att nappa, och efter ett dygn kördes han till klinik och togs bort 3 dygn senare. Han klarade aldrig att hålla balansen och hade skakningar som man kan se hos CP skadade barn.

Den andra var ett sto, satt fast, men kunde "lätt" dras ut. Hon var vinglig, men klarade att resa sig och äta, gick alltid med halsen lite lågt och de ytterst små skakningarna blev mindre, hon blev ingen tävlingshäst, jag ska ta reda på vad det blev av henne.

Jag beklagar djupt eran otur, säger som Jarrah att du fått din beskärda del redan.
Håller tummarna för er.

Jag vill inte invagga dig i falska förhoppningar, men det finns ett preparat som hund uppfödarna lägger under tungan, på valpar som är mkt tagna efter en förlossning, där även sug reflexen stimuleras.
Jag kan vara helt ute och cykla, men en klocka ringer i mitt bakhuvud, nämligen.

Jag hoppas på att det bara är en infektion som gör att han tappat sugreflexen. Tyvärr tror jag mer att det är en hjärnskada, precis som på dom du nämner och då är det inte så mkt att hoppas på.

Det som skiljer min från dina, är att han kan hålla balansen bra och har inga skakningar, mer än under tiden han skrek.

Vill också bara beklaga och hoppas att det ordnar till sig!!!
Väntar själv en Highcruiser-bebis i dagarna så jag var så nyfiken på din..

Oj vad jobbigt! Tänker på dig som var orolig innan hon fölade och fasar ännu mer för min som är på väg.

Håller alla tummar för att ni får all hjälp som går!

Har ingen erfarenhet av föl med det problemet utan vill bara ge dig EN STOR KRAM och hoppas att det löser sig.....

Jag var på kurs för några år sedan där de pratade ganska mycket om den typen av skador hos föl. Enligt mina anteckningar heter det "neonatalt maladaptationssyndrom" (=syrebrist till hjärnan) och symtomen kan komma ända upp till 3 dagar efter förlosssningen. Har för mig att veterinären nämnde att det går att sätta in en medicinering som man även kan använda till männsiskor, kommer tyvärr inte ihåg närmare. Lycka till!

jobbade på shettisstuteri för 15 år sedan och där fick de ett stoföl där mamman reste sig väldigt fort och ryckte av navelsträngen för tidigt (tror vi i alla fall, såg på kamera bara).
Den lilla fölungen var lite som eran och sprang runt i cirklar hela tiden och åt inte. Hon åkte in på Helsingborgs djursjukhus och kom faktiskt tillbaka efter en vecka och var mig veterligen som de andra fölungarna där efter.

Men fy så hemskt när sånt här händer, skickar stora tröstkramar även om de inte gör så mkt nytta...

Senast ändrad:

Vi fick ett dummy-föl för 5 år sedan. Jag konstaterade snabbt tillstådet och hon kom under behandling inom kort (tror det gick ca 5 timmar). Hon blev dock HELT bra och är idag avelssto hos oss. Väntar sitt andra förl i år vilken dag som helst! Hon satt hårt vid förlossningen och vet menade att hon fått för högt tryck och därmed hjärnödem/svullnad. Hon lärde sej dia själv efter 3 dygn ca. Innan dess behövde hon hjälp med att hitta och så fick man stötta bak för att hon skulle hålla balansen. Gick in i väggar och försökte dia på allt. Bara "dråsade" ihop i en liten hög när hon skulle lägga sej och hade mycket svårt att komma upp. Vi hade henne hemma hela tiden. Styvt jobb...Men värt det!
Håller tummarna för din bebis!

Det stämmer, så heter det!
Får höra efter i morgon om den medicinen, fast tycker det är konstigt att dom inte nämnt det. Detta att han var "normal" först var tydligen vanligt hos dummies fick jag reda på nyss, och det stämmer ju med dina anteckningar.

Det låter fantastiskt om det vände, vi bestämde nu att vi skulle ge det tills i morgon, men kanske att vi ska vänta lite längre då.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Avel Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta. Ett litet frieser hingstföl föddes idag...
2
Svar
28
· Visningar
7 496
Senast: palle
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 328
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka