poff
Trådstartare
Jag fick ett stort fint hingstföl igår kväll på dygn 325 han satt hårt och vi fick hjälpa till att dra, men han var ute efter max 15-20 min. Märren var väldigt tagen, men ungen verkade kry. Vi mjölkade ur lite och han drack ca 1,5 dl. Efter ett tag började han att skrika, lät som blandning mellan en gris & en skällande hund, och samtidigt såg det nästan ut som att han krampade i hals och huvud. Han slutade skrika efter ca 20 min och då reste han sig också.
Han gick rakt in i väggarna och hade inte en tanke på att leta efter mat, jag försökte med flaska igen men han ville inte suga. Efter ca 3 tim utan mat och utan att ens försöka leta, åkte vi till klinik. Ngt var ju uppenbarligen totalt fel. Dom tror att han är en "dummy", att vidt begrepp på fölungar som inte är helt som dom ska.
Han har fortfarande inte försökt leta efter mat och han tar inte flaskan, så utsikterna för detta föl är väl i princip borta. Det märkliga är ju att han hade sugreflexer först. Märren försöker verkligen att få igång honom, det är verkligen hjärtskärande att se henne kämpa.
Är det ngn som tidigare fått ett "dummy" föl?
Hur gick det?
Ngn teori om varför?
Undrar mkt ledsen Camilla
Han gick rakt in i väggarna och hade inte en tanke på att leta efter mat, jag försökte med flaska igen men han ville inte suga. Efter ca 3 tim utan mat och utan att ens försöka leta, åkte vi till klinik. Ngt var ju uppenbarligen totalt fel. Dom tror att han är en "dummy", att vidt begrepp på fölungar som inte är helt som dom ska.
Han har fortfarande inte försökt leta efter mat och han tar inte flaskan, så utsikterna för detta föl är väl i princip borta. Det märkliga är ju att han hade sugreflexer först. Märren försöker verkligen att få igång honom, det är verkligen hjärtskärande att se henne kämpa.
Är det ngn som tidigare fått ett "dummy" föl?
Hur gick det?
Ngn teori om varför?
Undrar mkt ledsen Camilla