Dummy föl

Sv: Dummy föl

Men er fölis hade sugreflex i allafall? Det är väl det största problemet med vår, att han inte äter själv, inte ens ur flaska.
Han var i allafall piggare nu på em, men äter som sagt inte utan sondmatas.

Jag fick tårar i ögonen när jag läste Pepinos inlägg. Internet (läs Buke) är många gånger fantastiskt, om inte annat så kan det ge hopp i de svåraste stunder!

Håller tummarna Camilla!

Han är jätte fin, mkt bra hals och jätte lik pappa i färg och tecken. Jag kommer göra en likadan, om jag nu vågar betäcka igen.

Tack alla som håller tummarna!

Vi har haft en sådan.

Efter en mycket svår fölning så kom det ut vad vi först trodde ett friskt föl.
Mamman reste sig upp, kollade ungen och ställde sig i ett hörn.
Vi kunde inte begripa varför hon gjorde så. Aall mjölk hade hon dragit upp.
Vi torkade ungen och när vi gick ut ur boxen för att se vad mamman skulle göra så hörde vi det.

Ungen lät som ett skällande rådjur. Den klev ej heller upp.
Vi körde hela rasket till Strömsholm.

Han diagnosticerades som "barking foal" d.v.a. skällande föl.
Vi jobbade med honom hela natten, värmelampor dropp osv.
På morgonen togs han bort. Mamman brydde sig ingenting.

Vad jag förstod då av veterinär så kan dessa föl fixa till sig om man har intensivvård och ser till att den kan äta. Men resultat bör ses inom nåt dygn.

Vi vet också att ungar som snurrar och springer in i väggar är inte riktigt samma sak som barking foals.
Dom har ett annat fel som jag nu inte kommer ihåg vad det hette.

Orsaken till att vår unge var sådan är troligtvis syrebrist.

AM

Det lät mindre kul, jag som precis fått upp hoppet lite. Fast min märr jobbar som en galning för att få igång honom.
Våra är också på Strömsholm och tyvärr låter barking foal som ett mkt passande namn.

Håll hoppet uppe, jag hittade detta skrivet av en amerikansk veterinär. Jag översätter sista raderna:

75% av fölen återhämtar sig och växer upp till normala vuxna. Generellt sett ser man förbättring varje dag. De mer påverkade fölen kan behöva 5-7 dagar innan de kan hitta sin mamma och dia. Mindre påverkade föl är okej inom 48 tim.

Prognosis for HIE is fair to good if uncomplicated by sepsis; ~75% of HIE foals recover and grow to be normal adults. Generally, improvement is seen each day. The more severely affected foals may take 5-7 days before they are able to recognize their dam and suckle. Less severely affected foals may recover in 48 hr.

Hela texten:

Hypoxic ischemic encephalopathy (HIE) is a term used to describe a variety of behavioral disturbances in the newborn foal.
Pathogenesis:
HIE is noninfectious and thought to result from some degree of asphyxia (decreased oxygen delivery to tissues) during birth. The resulting hypoxia causes varying degrees of CNS tissue damage, depending on the age of the fetus and the severity and duration of the hypoxia. Partial prolonged asphyxia may be associated with the development of cerebral edema, focal hemorrhage, and necrosis. It has been proposed that fetal asphyxia may result in accumulation of toxic concentrations of excitatory neurotransmitters (eg, glutamate, aspartate), which allows intracellular influx of sodium and chloride and passive flow of water, leading to neuronal swelling. The production of oxygen free radicals as well as reperfusion injury may also play a role in the pathogenesis of HIE. Perinatal asphyxia may be strongly suspected in cases of dystocia or generalized placental pathology, but could remain unidentified if in utero placental separation occurs.

Clinical Findings:
Many different abnormal behaviors may be grouped under the diagnosis of HIE. Signs range from a slow suckle response at birth to hyperexcitability, aimless wandering, depression, recumbency, generalized hypotonia, and seizures. This may reflect different degrees of asphyxia and CNS pathology. In the classic syndrome, the foal appears normal at birth and progressively loses interest in its dam, loses its suckle reflex, becomes recumbent, develops clonic seizures, and may start vocalizing. The vocalization has been described as that of a barking dog, hence the term “barker” foal.

Diagnosis:
Because the signs of HIE are seen soon after birth, it is often associated with failure of passive transfer of antibodies, which can lead to septicemia. There are no definitive blood chemistry or WBC abnormalities that aid in diagnosis, but these tests are helpful in eliminating other causes of the clinical signs. Other clinical syndromes that can present with similar signs and must be differentiated from HIE include hypoglycemia, electrolyte and acid-base derangements, septic meningitis, head trauma, cerebral bleeding, and congenital CNS defects.

Treatment:
The management of HIE is supportive. Providing warmth and nutrition is essential. If the foal does not have a suckle response, an indwelling nasogastric tube should be placed and the foal fed mare’s milk or a mare milk substitute at 15-25% of its body weight over each 24-hr period. Lactated Ringer’s solution plus 5% dextrose IV will ensure hydration and adequate glucose levels. If the foal did not receive adequate colostrum, a plasma transfusion is indicated. Although HIE is not infectious, foals should receive antibiotics to prevent secondary infections.
Seizure control is imperative. Diazepam (0.11-0.44 mg/kg) is usually effective. This dosage can be repeated as needed, but if longterm control is required, phenobarbital (2-10 mg/kg, IV, bid-tid) can be given. Dimethyl sulfoxide (1 g/kg in a 10% solution, IV) may be used as an adjunct to decrease cerebral edema. Mannitol (1 g/kg as a 20% solution, IV) has been proposed for similar reasons, but it should be used with caution due to the common presence of subdural hemorrhage in these foals.
Self-trauma can be a problem during seizures and can be prevented by providing a protected or padded environment and a human holder to cradle the animal. These foals are especially susceptible to eye trauma and corneal ulceration during their seizures; fluorescein staining and subsequent ocular treatment are often important.
Prognosis for HIE is fair to good if uncomplicated by sepsis; ~75% of HIE foals recover and grow to be normal adults. Generally, improvement is seen each day. The more severely affected foals may take 5-7 days before they are able to recognize their dam and suckle. Less severely affected foals may recover in 48 hr.

Det lät mindre kul, jag som precis fått upp hoppet lite. Fast min märr jobbar som en galning för att få igång honom.
Våra är också på Strömsholm och tyvärr låter barking foal som ett mkt passande namn.

Ja, barking foal låter som det skulle stämma på ljudet jag hörde via telefonen. Så sa J också att vår prematur lät, som ett rådjur. Vår levde ju i 8 dygn, men hon åt ju när hon fick flaskan, men reste sig inte själv istället. Däremot stod hon ju när vi ställde upp henne och kunde lägga sig själv. I vårt fall var mamman också ihärdig med att puscha på ungen trots att det var hennes första föl.
Vi gav upp när hon började få liggsår och jag misstänker ju någon form av hjärnskada. Hon var drygt 5 veckor för tidigt född.

Jag håller tummarna att han börjar äta själv för annars är det nog inte ngt att hoppas på. Sorgligt! Han såg så fin ut på bilden...

Ja, barking foal låter som det skulle stämma på ljudet jag hörde via telefonen. ...

Det var ganska exakt tio år sedan vi fick den ungen. Stoet Fina Yankee mådde ju dåligt efteråt då hon fick bråck. Även hon togs bort några dagar efter fölningen.
Men ljudet glömmer jag aldrig.
Får rysningar än idag då jag tänker på det.

Man väntar sig ett gnägg och så kommer det ut ett rådjurs-skri....:o

AM

Åh tack! Nu gråter jag igen, trodde jag hade slut på tårar. Undrar om man kan be vet. gå in och läsa denna tråd.

Du kan skriva ut det och faxa till dem. De borde vara intresserade av att läsa det som Cyllene la in. Det lät ju hoppfullt!

Gör det nu! Ring och säg att du har hittat ngt och be ansvarig veterinär läsa redan ikväll.

Jag hittade en artikel till med samma hoppfulla prognos som Cyllenes

A. Prognosis
With proper support, 70 to 75% of foals suffering from HIE and PAS recover. Most foals recover completely. Foals with the poorest prognosis develop
sepsis, fail to show any signs of neurologic improvement within the first 5 days of life, remain comatose and difficult to arouse, and/or experience
severe, recurrent seizures. Dysmature and premature foals suffering from prolonged in utero hypoxia are more likely to experience refractory hypotension and persistent subtle seizure activity than term
foals. Rae, long-term CNS sequela includes unusual docility, vision impairment, residual spasticity, and recurrent seizures. Many of the ‘‘survivors’’ have gone on to perform successfully as racehorses
and other athletes.

Jag vet att man inte ska länka här, men detta måste väl vara ett undantag i sådana fall hela artikeln http://www.ivis.org/proceedings/aaep/1999/247.pdf
och till Cyllenes http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/101300.htm se till att veterinärerna på Strömsholm får läsa dessa.

Håller alla tummar och tår för att det ska gå åt rätt håll med honom!

Jag kan tyvärr inte hitta något namn på den som skrivit, det verkade vara från ett forum.

Ändrat, jag sökte lite till och hittade det på den här siten som det verkar vara taget från:

http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/101300.htm

Veterinären som skrivit det är Daniela Bedenice, Med.Vet., Dipl. A.C.V.I.M.
Clinical Assistant Professor, Large Animal Clinic, School of Veterinary Medicine, Tufts University, North Grafton, MA.

Senast ändrad:

Försökte ringa men kommer inte fram, dom kanske står i ngt akut. Dom är bara en sköterska och en vet på jour tid. Provar lite senare, annars i morgon bitti. Men allt som står att man ska göra är gjort, så det känns inte jätte akut att dom måste läsa det exakt nu.
Precis allt som står om diagnosen stämmer, så det känns som att det är mitt i prick.
Tack igen Cyllene :bow:!

Åh tack! Jag säger som Cyllene, tänk vad Bukefalos är fantastiskt :bow:!

Vill bara önska dig lycka till med din fölunge, håller tummarna för att det ska få ett lyckligt slut.

Hur går det för er? När du har tid och ork får du gärna rapportera vad veterinärerna sa och hur det går. Vad säger försäkringsbolag om en sån här sak? Klinik i en vecka tickar ju iväg...

Håller tummarna!

Jag har precis pratat med receptionen och faxat iväg artiklarna, dom lovade att framföra dom till vet. Dom ringer efter ronden, vilket är kl 10 och framåt.

Fölungen är foster & föl försäkrad och har 120 000:- i vet. vård. Räcker ett tag i allafall, skulle tippa på att denna intensivvård kostar runt 10 000.-/ dygn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Avel Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta. Ett litet frieser hingstföl föddes idag...
2
Svar
28
· Visningar
7 496
Senast: palle
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 332
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka