Dumma frÄgor...

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Varför Àr det sÄ dÄlig uppsugningsförmÄga hos torktumlade handdukar? SÀrbon har torktumlare och jag avskyr hur handdukarna blir, de Àr totalt vÀrdelösa jÀmfört med mina hemma (plus att de blir sladdermjuka vilket jag ocksÄ avskyr...).

Varför Àr det sÄ dÄlig uppsugningsförmÄga hos torktumlade handdukar? SÀrbon har torktumlare och jag avskyr hur handdukarna blir, de Àr totalt vÀrdelösa jÀmfört med mina hemma (plus att de blir sladdermjuka vilket jag ocksÄ avskyr...).

Det brukar inte bli sĂ„ av torktumlare, men dĂ€remot om man har sköljmedel dĂ„ man tvĂ€ttar dem innan de tumlas? â˜ș

HĂ€nger du dina handdukar? Prova att hĂ€nga en av hans och se om den blir likadan som en av dina. Det lĂ„ter konstigt att de inte suger upp lika mycket vatten? Är det olika tvĂ€tt/sköljmedel eller olika handdukar?

En gÄng för massa Är sen sÄ var det en traderaauktion pÄ en klÀnning som var heeeelt magisk. Eller det var egentligen tvÄ klÀnningar, men magiskt var det!
Den ena som var mest magisk, den var hellĂ„ng, riktigt vid nertill, nĂ€stan klockad, ner över skorna sĂ„ den var lite "slĂ€pig". Den hade lĂ„nga trumpetĂ€rmar, jĂ€ttevida och lĂ„nga ner över knogarna. NĂ„n slags snörning fram och en stor huva som pĂ„ en mantel, sĂ„ den vilade mot axlarna fastĂ€n den var uppdragen. SĂ„ var den sydd i massa olika lite dova fĂ€rger, lila, skogsgrönt, mörkblĂ„tt, vinrött, mfl i kilar. Otroligt vacker, sagolik, som nĂ„nting en Alv skulle kunna ha. Å sĂ„ fanns det en svart oxĂ„, som var fantastiskt, men den i fĂ€rg var lixom magisk...
NÄn som sett nÄn sÄn pÄ senare tid... ?

SÀtter man vinterdÀck pÄ flygplan?
Antar inte eftersom de kan fara runt mellan en massa dastinationer med helt olika klimat och Ärstider. Men vad gör man dÄ för att de inte ska halka dÀr det Àr vinterkyla?

Snarare tvÀrtom? De torkar mycket bÀttre om de Àr tumlade. Sköljmedel dÀremot Àr rena döden för uppsugningsförmÄgan.

Rena linnehanddukar dÀremot blir inte bra av att tumlas. Men vanligt frotté vinner pÄ tumling.

Antar inte eftersom de kan fara runt mellan en massa dastinationer med helt olika klimat och Ärstider. Men vad gör man dÄ för att de inte ska halka dÀr det Àr vinterkyla?

HalkbekÀmpning. Sedan behöver de inte sÄ mycket friktion för de svÀnger aldrig i fart som exempelvis bilar. Men ibland glider de av. Mycket av bromsverkan kommer frÄn recenserande motorer och inte frÄn dÀck-asfalt kontakt.

Random piece of information; det finns fler plogar pÄ landvetter flygplats Àn i hela East Sussex. Vilket berÀttar bÄde hur viktigt det Àr med plogar pÄ flygplatser men ocksÄ varför HELA England stÄr stilla om det kommer 3 mm snö

De har antagligen allvÀdersdÀck, som inte riktigt Àr att jÀmföra med bildÀck. Gissar jag. :)⭐

Man sprayar banan med rÀtt tunga kemikalier för att det ska vara isfritt. Inte alls bra för miljön eller de anstÀllda. Det var vÀl nÄgon anstÀlld i UmeÄ som drog sina skador till Arbetsmiljödomstolen och vann? Jag har dÄligt minne vad gÀller omstÀndigheterna, men han fick sÄdana de-icing kemikalier i ansiktet.

Ja, varför Ă€r priset pĂ„ Bregott fortfarande lika högt som nĂ€r de hĂ€vdade att det var smörbrist och tokökade priset 2017? Är smörkrisen inte över Ă€n?
Obalansen mellan efterfrÄgan pÄ fettet jÀmfört med den övriga mjölken Àr vad jag förstÄr ett konstant tillstÄnd. Undrar om det inte tom förvÀrras av att försÀljningen av vanlig drickmjölk minskar hela tiden.

Obalansen mellan efterfrÄgan pÄ fettet jÀmfört med den övriga mjölken Àr vad jag förstÄr ett konstant tillstÄnd. Undrar om det inte tom förvÀrras av att försÀljningen av vanlig drickmjölk minskar hela tiden.

Det lÀr ju ha varit medrÀknat Àven innan de höjde 2017? De anvÀnde ju smörbrist i vÀrlden som argument för att öka nÀstan 50% enligt principen utbud och efterfrÄgan.
Det KÀnns som att de lÀt priset ligga kvar bara för att det gick, inte för att det Àr motiverat. Hade varit intressant med lite reda i röran sÄ jag kan köpa mitt smör utan att muttra.

Finns det nÄt bra uttryck för "huvudsak nummer tvÄ", dvs det nÀst viktigaste?
I vilket sammanhang tĂ€nker du att man skulle behöva det? För mig Ă€r huvudsak just nĂ„got som stĂ„r över allt annat, inte nĂ„gon prioriteringsordning. Är det flera viktiga saker tĂ€nker jag att man snarare skulle anvĂ€nda sig av t.ex prio 1, prio 2 osv, inte huvudsak.

I vilket sammanhang tĂ€nker du att man skulle behöva det? För mig Ă€r huvudsak just nĂ„got som stĂ„r över allt annat, inte nĂ„gon prioriteringsordning. Är det flera viktiga saker tĂ€nker jag att man snarare skulle anvĂ€nda sig av t.ex prio 1, prio 2 osv, inte huvudsak.

NÀ det var bara nÄt som slog mig. Vi diskuterade vad som var huvudsaken innan och kom fram till att det fanns tvÄ huvudsaker typ. Och dÄ undrade jag om det fanns nÄt bra uttryck för det. Dum frÄga som sagt :D

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• LĂ„st
Tjatter Samma trÄd, men nya frÄgor! Forum för dumma frÄgor! Alldeles för mÄnga dumma frÄgor Äker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: Gunnar
·
  • LĂ„st
Tjatter O_o:(:confused: Jag Àr förbryllad, jag Àr olycklig och jag har en frÄga. Kanske en skitdum frÄga. Eller en bra och seriös frÄga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Gunnar
·
  • LĂ„st
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny pÄ ett jobb Àr verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanstÀlld som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
A
Övr. Hund Jag slĂ„r ihop 2 frĂ„gor i en trĂ„d, hoppas det gĂ„r bra :) Kan börja med att berĂ€tta lite bakgrundsinfo om jycken ifrĂ„ga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka