Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä det var bara nåt som slog mig. Vi diskuterade vad som var huvudsaken innan och kom fram till att det fanns två huvudsaker typ. Och då undrade jag om det fanns nåt bra uttryck för det. Dum fråga som sagt :D
Huvudsak är själva huvudsaken och är alltså enbart ett ting. Det kan inte finnas flera huvudsaker.

Nä det var bara nåt som slog mig. Vi diskuterade vad som var huvudsaken innan och kom fram till att det fanns två huvudsaker typ. Och då undrade jag om det fanns nåt bra uttryck för det. Dum fråga som sagt :D
Det går att säga typ "Det finns två huvudsakliga skäl till att..." eller "Huvudsaken är att X och Y blir klara."
Då är det dessa två som en gemensam enhet som placeras på en nivå långt över allt annat (de småttiga bisakerna) Men du säger inte att du har två huvudsaker eftersom det inte kan vara flera saker som samtidigt är överst.

Varför får man använda armar och ben i bröstsim!
Tycker det är fusk!
De simmar ju jättefort när jag sjunker mot botten!

Har har en Bajsosaruis som jag får så lov att mocka åt vare sig jag vill eller inte. Går igenom hela boxen, visserligen stor med mycket spån, men det tar drygt en timme att få bort alla pluttar. Synnerligen tröttsamt. Har nån någon bra idé om hur man får det lika rent utan att slita ut sig? Läste om nån som lagt en grep med skit från en annan häst i en hörna varje dag under en tid och då började lortisen att skita i samma hörna... Nån som provat? (Vet inte om jag vill lägga in nån annans bajs om det är mask eller liknande i den högen... ) Tips önskas!

Har har en Bajsosaruis som jag får så lov att mocka åt vare sig jag vill eller inte. Går igenom hela boxen, visserligen stor med mycket spån, men det tar drygt en timme att få bort alla pluttar. Synnerligen tröttsamt. Har nån någon bra idé om hur man får det lika rent utan att slita ut sig? Läste om nån som lagt en grep med skit från en annan häst i en hörna varje dag under en tid och då började lortisen att skita i samma hörna... Nån som provat? (Vet inte om jag vill lägga in nån annans bajs om det är mask eller liknande i den högen... ) Tips önskas!
Tyvärr inga idéer.... Men en timme - för EN box :eek: :crazy: ??!! Då hade jag nog faktiskt tagit risken med att testa med en annan hästs bajs.....

Så vet jag en uppfödare gjorde med de avvanda fölen, lade in någon annan hästs hajs, vet inte hur bra det funkade dock :D

Tyvärr inga idéer.... Men en timme - för EN box :eek: :crazy: ??!! Då hade jag nog faktiskt tagit risken med att testa med en annan hästs bajs.....
Ja, drygt en timme. Och jag är noga, andra som rider hästen är inte lika petiga, så jag är liksom tvungen att ta reda på det som slarvats innan. Om jag mockar 2-3 dagar på raken går det fortare och fortare, men under 45 minuter har jag aldrig lyckats. :( Stressade och tyckte jag var supersnabb en av dagarna nu i jul, trodde jag satte personbästa, det tog 50 minuter för en överfull jättekärra. Och på den tiden hade jag inte ens tömt den...

Ja, drygt en timme. Och jag är tnoga, andra som rider hästen är inte petiga, så jag är liksom tvungen att ta reda på det som slarvats innan. Om jag mockar 2-3 dagar på raken går det fortare och fortare, men under 45 minuter har jag aldrig lyckats. :( Stressade och tyckte jag var supersnabb en av dagarna nu i jul, trodde jag satte personbästa, det tog 50 minuter för en gigantisk, full kärra, som jag inte ens tömt på den tiden...
Står hästen inne väldigt många timmar/dygn? Tänker om det blir så mycket gödsel....??

Står hästen inne väldigt många timmar/dygn? Tänker om det blir så mycket gödsel....??
Ute från 7.00 till 20.00. Ungefär.
Betydligt värre om han står inne längre. Han har två grejer att pyssla med som hänger i boxen och snälla grannar på varje sida, så han trivs med dem i alla fall. Var likadan när han stod med andra hästar i mindre box. Han smular sönder skiten och är iof en stor, stor häst...

Det kan faktiskt fungera, ta en hög från någon av dem han delar hage med så slipper du oroa dig angående smittor, finns det några så har han dem redan.

Kan man ha ischias utan att ha ont i (länd)ryggen?
Det kan man. För min del kändes det som att jag hade sträckt mig i benet något så infernaliskt (från skinkan ner till tån). Fick släpa med mig benet för att det gjorde så ont men ont i ryggen hade jag inte. Enligt läkaren jag träffade har man sällan ont i ryggen vid ischias utan just från skinkan och hela vägen ner.

Läste om nån som lagt en grep med skit från en annan häst i en hörna varje dag under en tid och då började lortisen att skita i samma hörna... Nån som provat?
Min granne gör så när de får in nya hästar i stallet. Hon svär på dyrt och heligt att det fungerar, men det kan ta ett par veckor. Så du måste lägga in högen där varje dag tills hästen börjar bajsa där själv.

Vem kom på att det går att äta mögelost.. Och hur gick det till🧐:p
Vi som bor i Falköping vet för vi har ett ostmuseum här:

"Blåmögelostarnas historia går ända tillbaka till 600-talet, till en grotta utanför byn Roquefort i Frankrike. Enligt legenden ska en fåraherde ha glömt sin matsäck i grottan och i matsäcken fanns det ost. När han kom tillbaka för att hämta sin matsäck så hade osten blivit angripen av den speciella mögelkultur, Penicillium roqueforti, som fanns i grottan.

I dag förädlas detta naturliga mögel och används till nästan alla blåmögelostar. Mögelkulturen tillsätts i ystmjölken. För att osten ska bli blå måste även syre tillsättas och därför genomborras osten av tunna nålar eller spett. Blåmöglet mognar sedan fram i lufttunnlarna och blir starkare ju längre det får utvecklas. De flesta mögelostar får utvecklas mellan tre och sex månader. Karakteristiskt för blåmögelostar är att de mognar inifrån och ut."

https://www.falbygdensost.se/inspiration/ostfakta/blamogelostar/

Det kan man. För min del kändes det som att jag hade sträckt mig i benet något så infernaliskt (från skinkan ner till tån). Fick släpa med mig benet för att det gjorde så ont men ont i ryggen hade jag inte. Enligt läkaren jag träffade har man sällan ont i ryggen vid ischias utan just från skinkan och hela vägen ner.

Hmm. Jag har ju inte ont på baksidan av benet heller..
Min sjukgymnast säger att min smärta i höft/ljumske är ischias (utan att ha undersökt). Själv tycker jag det verkar konstigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka