NäNy fråga:
Öppnad kattmat på burk/tetra förvarad i kylen, hur gör ni med den? Värmer ni maten innan katten får den? Hur i så fall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
NäNy fråga:
Öppnad kattmat på burk/tetra förvarad i kylen, hur gör ni med den? Värmer ni maten innan katten får den? Hur i så fall?
Det beror på katten. En vill ha kylskåpskall mat och den andra inte. Så en timme före servering hälls hälften i skål som får stå i rumstemperatur. Den andra hälften får stå kvar i kylen.Ny fråga:
ingen värmning här. Katt är vansinnigt matglad och det spelar noll roll om den är iskall eller varm Skitpraktiskt när knäppisen legat ute på inglasade balkongen i solen i typ 40 grader, och sedan fick för sig att köra tokrace i hallen direkt efter. Hon låg och flämtade, jag hade lite fryst kattmat = Kattglass Återhämtade sig fort.Ny fråga:
Det är ju bara bra! Det är viktigt att få i katterna vatten. Min får en liten skvätt extra vatten i maten på sommaren trots att hon inte är ett dugg dålig på att dricka.Min kisse börjar bli gammal och jag har börjat blanda en skvätt hetvatten i maten och rör runt så det ska bli lite mer svalt, än kallt i alla fall. Tror det är snällare mot magen, men samtidigt blir det mycket vätska och lite mat. Hon äter ju bara torrmat i brist på annat. Och hon skriker tills hon får mjukmat. Alltså blir det mjukmat. Flera gånger om dagen. Den torra maten äter hon bara när jag inte är hemma...
Jo vars, men hon dricker mycket vatten ändå... Och den mjuka maten är ju mest bara vatten?Det är ju bara bra! Det är viktigt att få i katterna vatten. Min får en liten skvätt extra vatten i maten på sommaren trots att hon inte är ett dugg dålig på att dricka.
Typ, min får mjau blötmat och de brukar ligga på runt 80% vatten.Jo vars, men hon dricker mycket vatten ändå... Och den mjuka maten är ju mest bara vatten?
Generellt innehåller burkmat för lite vätska för en katt så att blanda det med lite vatten är enbart positivt.Min kisse börjar bli gammal och jag har börjat blanda en skvätt hetvatten i maten och rör runt så det ska bli lite mer svalt, än kallt i alla fall. Tror det är snällare mot magen, men samtidigt blir det mycket vätska och lite mat. Hon äter ju bara torrmat i brist på annat. Och hon skriker tills hon får mjukmat. Alltså blir det mjukmat. Flera gånger om dagen. Den torra maten äter hon bara när jag inte är hemma...
För mig så är det påslakan som vänder sig ut och in i tvättmaskinen. Använder dem ut och in och tänker att de vänder sig rätt i nästa tvätt men näe.Varför vänds alltid blusar ut och in i torktumlaren? Och om man vänder dem ut och in före tumlingen så är de fortfarande ut och in efter tumlingen. Så irriterande!
Jag fattar inte riktigt...Generellt innehåller burkmat för lite vätska för en katt så att blanda det med lite vatten är enbart positivt.
Nej, katter ska ha fri tillgång till vatten men det blötfoder som finns på marknaden innehåller mindre vätska än katters naturliga födoval, så att tillsätta lite vatten till burkmaten är positivt.@Mia_R
...
Jag fattar inte riktigt...
Du menar då som enda tillgång till vatten? Att det blir för lite med bara blötmaten om katten inte dricker vatten vid sidan om?
Torrmaten kan jag förstå att det är bra att blanda med vatten.
Varför kan vissa läsa sjukt snabbt medan andra läser långsamt?
Jag är en långsamt-läsare. Har alltid läst mycket och någon lärare förklarade någon gång att om man läser mycket läser man snabbare.
Det är så gigantiska skillnader? Som exempel läser jag ut en lättläst 300 sidors bok på kanske 5-6 dagar medan det tar min kompis 1-2 dagar.
Hon kanske sträckläser halva nätterna och du har annat för dig förutom att läsa. Ge katten mat och titta på när den äter, tex... ?Varför kan vissa läsa sjukt snabbt medan andra läser långsamt?
Jag är en långsamt-läsare. Har alltid läst mycket och någon lärare förklarade någon gång att om man läser mycket läser man snabbare.
Det är så gigantiska skillnader? Som exempel läser jag ut en lättläst 300 sidors bok på kanske 5-6 dagar medan det tar min kompis 1-2 dagar.
Om jag fattat rätt så behöver katter mycket vatten men de får väldigt sällan i sig tillräckligt genom att dricka, utan måste få i sig det via maten. Det är så de gör i det vilda och så de är skapade.@Mia_R
...
Jag fattar inte riktigt...
Du menar då som enda tillgång till vatten? Att det blir för lite med bara blötmaten om katten inte dricker vatten vid sidan om?
Torrmaten kan jag förstå att det är bra att blanda med vatten.
Fast min Kisse får bara torrfoder köpt hos veterinär, i helt slutna plastpåsar. Gör det skillnad? Jag som ofta blandar lite torrisar med den blöta maten! Stackars Kisse! Tänk om hon blivit mager för jag gjort så?! Att hon fått jättedålig mat!?Om jag fattat rätt så behöver katter mycket vatten men de får väldigt sällan i sig tillräckligt genom att dricka, utan måste få i sig det via maten. Det är så de gör i det vilda och så de är skapade.
Torrisar ska absolut inte blandas med vatten! Jag läste någonting om att torrisar kan stå superlänge i hyllorna och om man då tillsätter vatten kan det väckas massa läbbiga bakterier och grejer som inte är så bra. Ska se om jag kan hitta det.
Varför kan vissa läsa sjukt snabbt medan andra läser långsamt?
Alltså, det blir ju mer så att de blir som magsjuka då antar jag? Kräks massa och får diarré. Gör inte din katt det är det väl troligtvis ingen fara Nu lyckas jag faktiskt inte hitta den texten jag läste, håller på att bli tokig. Men nu har jag något att göra i alla fall 4 timmar kvar på jobbet...Fast min Kisse får bara torrfoder köpt hos veterinär, i helt slutna plastpåsar. Gör det skillnad? Jag som ofta blandar lite torrisar med den blöta maten! Stackars Kisse! Tänk om hon blivit mager för jag gjort så?! Att hon fått jättedålig mat!?
Kan säga med säkerhet att jag läst många gånger mer än vad kompis gjort, men jag läser långsamt i alla fall. Ska kolla på sätt att träna upp det! Blir iband sjukt irriterad av att det går så lååångsamtMan kan träna upp sin läshastighet. De som läser mycket har oftast redan gjort detta, men vill man lära sig ännu fortare finns det sätt att träna på.