Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
En så dyster människosyn du har!

Tänk om det bara är nyfikna naturvetenskapsstuderande? :D :D :D

Tänker osökt på klasskamraterna som kom en timme försent efter lunchen eftersom de hade lagt två isbitar på kafebordet. En i solen och en under en mugg. De hade slagit vad om vilken som skulle smälta först....

Den är bara dyster om den inte stämmer :angel:

Hehe, för att vara rättvis så har jag faktiskt ingen aning om vilken isbit som skulle smälta först, finns det någon länk till studien? Hade varit intressant läsning.

Hehe, för att vara rättvis så har jag faktiskt ingen aning om vilken isbit som skulle smälta först, finns det någon länk till studien? Hade varit intressant läsning.
Sitter också och funderar på det.
Tror man kan lura sig att den i solen ska smälta fortare men glömmer att muggen har högre värmeledningsförmåga. Frågan är om muggen i sin tur står i solen eller inte, vilket material den är av, om den innehåller varm eller kall dryck och även vad den omgivande lufttemperaturen är.
@tanten Du måste ge svaret på detta!

Sitter också och funderar på det.
Tror man kan lura sig att den i solen ska smälta fortare men glömmer att muggen har högre värmeledningsförmåga. Frågan är om muggen i sin tur står i solen eller inte, vilket material den är av, om den innehåller varm eller kall dryck och även vad den omgivande lufttemperaturen är.
@tanten Du måste ge svaret på detta!

Ja och solen värmer upp muggen och luften inuti muggen medan den reflekteras av isbiten utan att överföra så mycket värme?
Svårt, skulle ha lyssnat bättre på naturvetenskapen känner jag. Fel årstid att utföra experimentet hemma. Får sjukskriva mig i sommar sen och prova.

Insåg precis att "under en mugg" kan tolkas olika. Jag tänkte mig att botten av muggen står ovanpå isbiten. Den blir å ena sidan skuggad, å andra sidan berörd av annat material.
Men om man vänder upp och ner på den så blir det en helt annan sak med stilla stående luft som isolerar. Då tror jag det beror mycket på muggens volym relativt isbiten hur fort det går.
Alldeles för många odefinierade parametrar här @tanten @Cafer

Insåg precis att "under en mugg" kan tolkas olika. Jag tänkte mig att botten av muggen står ovanpå isbiten. Den blir å ena sidan skuggad, å andra sidan berörd av annat material.
Men om man vänder upp och ner på den så blir det en helt annan sak med stilla stående luft som isolerar. Då tror jag det beror mycket på muggens volym relativt isbiten hur fort det går.
Inser att jag inte definierat frågeställningen tillräckligt.

Det rör sig alltså om ett kafébord av trä utomhus en varm försommardag. Två isbitar. En plastmugg. Isbitarna läggs på bordet. Plastmuggen ställs upp och ner över den ena isbiten.

Sedan väntar man.

Inser att jag inte definierat frågeställningen tillräckligt.

Det rör sig alltså om ett kafébord av trä utomhus en varm försommardag. Två isbitar. En plastmugg. Isbitarna läggs på bordet. Plastmuggen ställs upp och ner över den ena isbiten.

Sedan väntar man.

Ok, men då vet vi att muggen står med öppningen nedåt. Alltså... jag förstår grabbarnas situation. Hur skulle man kunna koncentrera sig på lektionen när alla tankar snurrar om isbitarna? Kan du kanske försöka få tag i deras kontaktinfo och fråga? Kanske bäst att ta reda på adressen och knacka på så de ser att det inte är en knäppis som undrar.

Jag har blivit lite av en tvättvilde på senaste tiden av någon anledning. Jag bryr mig liksom inte riktigt längre, och det funkar hur fint som helst. Jag blandar hej vilt alla färger utom vitt, även med nya plagg. Går hur bra som helst. Jag har till och med tvättat vissa plagg som bara ska tvättas i 40 grader i 60 grader, och till och med 90 grader en gång av misstag, och det funkade det med. Hände ingenting.

På jobbet tvättar vi myskläder i bomull och när någon ovan har jobbat har de tvättat de i 90 grader och det har funkat det med. Precis ingenting har hänt. Så numer är jag mycket skeptisk till tvättråd, förutom ull och ylle.
Är du en tvättvilde så är jag en tvättpirat - jag tvättar alla färger inklusive vitt samtidigt :cool::D
Jag tar tvättmedel för färg och än så länge har inget vitt plagg blivit färgat. Jag tänker att den risken finns bara om man tvättar med tvättmedel för vita kläder och det finns lite färg på någon klädsel.
Och så blir det en full tvättmaskin för en person, det skulle bli ett slöseri med vatten om jag tvättade mina fåtal vita kläder för sig.

Ok, men då vet vi att muggen står med öppningen nedåt. Alltså... jag förstår grabbarnas situation. Hur skulle man kunna koncentrera sig på lektionen när alla tankar snurrar om isbitarna? Kan du kanske försöka få tag i deras kontaktinfo och fråga? Kanske bäst att ta reda på adressen och knacka på så de ser att det inte är en knäppis som undrar.
Det är mer än 40 år sedan så jag tror inte att det finns några minnesrester kvar.
Den ena är sorgligt nog förolyckad.

Tror att det enklaste är att ta upp detta i sommar och återupprepa experimentet.

Kan det ha något med malten att göra? Öl skummar ju också mer. Att det finns något ämne därifrån som liksom binder ihop (skum-materialet) så att gasbubblorna fångas, istället för att flyga rakt ut i luften.

Är det någon som vet vad ölskum egentligen består av kemiskt sett?
Koldioxid, diväteoxid, humle och malt? :confused:

Om jag köper en burk kakor så äter jag upp dem, förstår inte problemet? :confused:
Nä, men nu pratade jag om normen :) Häromdagen satt jag och funderade över detta fenomen efter att bonusbarnbarnen hade varit här. Sjuåringen frågade artigt om hen fick lov att ta en chokladbiskvi till vid fikat medans godiset åts av utan tillstymmelse till frågor om hen fick ta en till av samma sort lite senare. Det fick mig att fundera. Varför är det så? Varför lär vi oss att det är okej att ta av favoritgodiset "hur många bitar som helst" av samma sort men äter man upp samma mängd kakor (även om de är ens egna och man har bakat dem själv!) av samma sort får man underliga blickar och vissa kommer direkt in på spåret ätstörningar.

När man dukar upp kakor lägger man ju vanligtvis upp en av varje sort per person medans man aldrig skulle göra så med godis. Varför? (Observera att detta är dumma frågor tråden :angel:)

Nä, men nu pratade jag om normen :) Häromdagen satt jag och funderade över detta fenomen efter att bonusbarnbarnen hade varit här. Sjuåringen frågade artigt om hen fick lov att ta en chokladbiskvi till vid fikat medans godiset åts av utan tillstymmelse till frågor om hen fick ta en till av samma sort lite senare. Det fick mig att fundera. Varför är det så? Varför lär vi oss att det är okej att ta av favoritgodiset "hur många bitar som helst" av samma sort men äter man upp samma mängd kakor (även om de är ens egna och man har bakat dem själv!) av samma sort får man underliga blickar och vissa kommer direkt in på spåret ätstörningar.

När man dukar upp kakor lägger man ju vanligtvis upp en av varje sort per person medans man aldrig skulle göra så med godis. Varför? (Observera att detta är dumma frågor tråden :angel:)
För mig är en kaka en större grej (rent fysiskt alltså) än en godisbit, och något som mättar mer. Jämför ett Ballerinakex med ett geléhallon liksom, jag upplever inte alls att geléhallonet är mättande på samma sätt som kexet.

Nu tycker jag iofs att alla borde få äta som de vill oavsett, utan kommentarer, men ovanstående kanske är en möjlig förklaring?

Kan det ha något med malten att göra? Öl skummar ju också mer. Att det finns något ämne därifrån som liksom binder ihop (skum-materialet) så att gasbubblorna fångas, istället för att flyga rakt ut i luften.

Är det någon som vet vad ölskum egentligen består av kemiskt sett?
Ja, vi var också inne på det och jag gjorde just jämförelsen med öl. Det kanske är så enkelt helt enkelt! :D

Äsch, jag lägger upp så mycket som får plats. Normen jag är uppväxt med är att man fyller fatet helt enkelt och de som fikar tar som de vill, sen fyller man på av det som behövs. Jag har aldrig hört någon ens prata om ätstörningar eller att det tittas snett vid kakfaten.

För mig är en kaka en större grej (rent fysiskt alltså) än en godisbit, och något som mättar mer. Jämför ett Ballerinakex med ett geléhallon liksom, jag upplever inte alls att geléhallonet är mättande på samma sätt som kexet.

Nu tycker jag iofs att alla borde få äta som de vill oavsett, utan kommentarer, men ovanstående kanske är en möjlig förklaring?
Det är sant men även kakor kommer i olika storlekar. Personligen äter jag hellre 100 gram kakor än 100 gram godis.

Min egen teori är att det här att man tar en kaka av varje sort enligt normen kommer från den tid då det söta var dyrt och var något man bjöd på och då var det en var medans godis i den tappning vi har idag kom i en tid då det frossas mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka