Som svar på Kakfrågan vill jag att ni funderar över det här med att ta en kaka, eller flera...
Tänk om Lilla Mormor med hårknuten bakat (ännu fler än) sju sorters kakor till Jul och ska ha kalas för hela släkten och lagt upp en av varje sort till alla som ska komma, av alla, alla fina kakor. Pepparkakor, finska pinnar, kokostoppar, hallandskakor, strassburgare mm mm och så rullrån. Hon kanske har bakat 30 st rullrån totalt och de är ett helsike att få till, hon bränner sig, de är sköra och går sönder de måste gullas och rullas och fjäskas för, vartenda ett. Det tar en jäkla tid och hela köket blir kladdigt av rullrånssmet. Lilla Mormor har fått brännmärken på händerna, men är mäkta stolt över alla kakfat fulla med olika sorters bakverk hon kämpat med. Och så kommer hela släkten och storasyster med sin nya, skumma, pojkvän. Kaffebordet är dukat, men ingen har satt sig. Vissa står i hallen och tar av sig skorna och finaste fuskpälsen. O så kommer den där skumma mammuten till pojkvän och yxar i sig alla spröda, vackra, delikata fjorton styckna rullrånen innan Lilla Mormor ens sagt Varschegooo! Soprent på fatet där rullrånen nyss legat! Hela släkten lixom smäller av allihop för alla andra vet att man appselut inte får ta nånting innan man är bjuden till bords, och inte mer än en kaka av varje sort! De vet oxå vilket jobb det är och Lilla Mormor har inte tretton nya, hela rullrån att lägga upp till de andra gästerna som sett fram emot rullrånen och nu blir utan. Pepparkakor å sånt kan man äta lite varsomhelst, rullrånen är hårdvaluta! De får man bara till jul. Ett par, tre stycken om man har tur på hela julhelgen. Men grottmannen tuggar glatt vidare som om ingenting har hänt och Lilla Mormor vill bara gråta. Eller möjligen slåss...
Därför tar man bara en kaka av varje sort. Och verkligen inte fler på fint kalas.
Om det är köpekakor kanske man får ta fler om de inte är köpta på konditori. Typ en burk peppisar i fikarummet i stallet. Kör hårt! Men nåde den som till Jul tar fler än ett hemrullat rullrån! Jag varnar er...
Och detta är exakt vad som hände en gång för länge sen. Jag såg det själv. Chocken har fortfarande inte släppt.