Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du säger 10hundratalet och inte tusentalet när du pratar om 1000-talet?
Hmm, man borde ju säja tiohundratalet om nåt som hände mellan niohundratalet och elvahundratalet. Tusentalet tycker jag låter som en period på tusen år (och tvåtusentalet kommer att räcka till tretusentalet om jorden existerar då), och vi pratar väl mest om hundraårsperioder när vi pratar människans historia.

@Vinterbad du verkar ha koll på detta så undrar när det skiftar rent språkmässigt? Från tusental till att man talar i århundraden?
Som tex tusen år efter Kristus men man säger ju inte 2000 år efter Kristus. Hur kommer det sig?
Man kan väl säja två tusen år efter Kristus men om man menar nåt som händer i vår tid så kan vi ju ange tiden mer exakt. Till exempel att kungariket si eller så hade sin storhetstid tusen år efter Kristus (låter oklart men jag kommer inte på nåt bättre exempel) men Greta T blev känd över hela världen under 2019.

Hmm, man borde ju säja tiohundratalet om nåt som hände mellan niohundratalet och elvahundratalet. Tusentalet tycker jag låter som en period på tusen år (och tvåtusentalet kommer att räcka till tretusentalet om jorden existerar då), och vi pratar väl mest om hundraårsperioder när vi pratar människans historia.
Nej, man säger tusentalet och inte tusen år efter Kristus. Slaget vid Hastings skedde år tusensextiosex, inte tiohundrasextiosex.

Nej, man säger tusentalet och inte tusen år efter Kristus. Slaget vid Hastings skedde år tusensextiosex, inte tiohundrasextiosex.
Ja det har du rätt i, men om slaget hade varit hundra år senare så hade vi sagt elvahundrasextiosex och inte tusenetthundrasextiosex. Vi är inte helt konsekventa där.
Jag är inte så hemma på historia så jag pratar inte ofta om årtal för länge sedan, det är egentligen bara uttrycket tjugohundra som jag har hakat upp mej på och det var inget vi funderade på under nittonhundratalet. 🙂

Ja det har du rätt i, men om slaget hade varit hundra år senare så hade vi sagt elvahundrasextiosex och inte tusenetthundrasextiosex. Vi är inte helt konsekventa där.
Jag är inte så hemma på historia så jag pratar inte ofta om årtal för länge sedan, det är egentligen bara uttrycket tjugohundra som jag har hakat upp mej på och det var inget vi funderade på under nittonhundratalet. 🙂
Det är ju det jag säger, man räknar hundratalen upp till tusentalet, efter tusennittionio räknar man elvahundra - niohundranittionio, tvåtusen.

Det är ju det jag säger, man räknar hundratalen upp till tusentalet, efter tusennittionio räknar man elvahundra - niohundranittionio, tvåtusen.
Vad beträffar nutiden så håller jag inte med dej. Jag säjer nittonhundranittionio, tjugohundra, tjugohundraett.
Det blir ännu värre med nästa hundratal men det blir någon annans problem.

Jag har en fundering. Jag kommer att utgå från att det är flera som "drabbas" av detta, då det varit det irl åtminstone när man pratat om det.

Ni vet den där "knivhuggande känslan" man ibland kan drabbas av hekt plötsligt i bröstpartiet (fram/bak/sidorna/högt/lågt). Det där när det känns som om en kniv sticker en i lungorna när man tar ett djupt andetag/andas ut, och som ibland kan släppa med ett klick om man stålsätter sig och andas in/ut så mycket det bara går.

Vet någon vad detta beror på?

Jag har en fundering. Jag kommer att utgå från att det är flera som "drabbas" av detta, då det varit det irl åtminstone när man pratat om det.

Ni vet den där "knivhuggande känslan" man ibland kan drabbas av hekt plötsligt i bröstpartiet (fram/bak/sidorna/högt/lågt). Det där när det känns som om en kniv sticker en i lungorna när man tar ett djupt andetag/andas ut, och som ibland kan släppa med ett klick om man stålsätter sig och andas in/ut så mycket det bara går.

Jag tror att det är något vid något litet muskelfäste. Någon liten kramp eller nåt som hamnar ikläm. Det är fruktansvärt!

Jag vet inte vad det är, men det är fruktansvärt! En vill sluta andas helt och hållet och fälla ihop sig som en fällkniv...

• Gilla
Reactions: MCP
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka