Dumma frågor kring bildäck

På många lokala däckfirmors hemsida, så kan man slå in sitt registreringsnummer online, och så ange sommardäck, vinterdäck med dubb eller utan, o.s.v. och ange ett prisintervall, och så får man några förslag.

Jag vill också tipsa om t.ex. aftonbladets eller teknikens världs årliga däck tester finns för både sommar och vinterdäck). Läs dom och anteckna vilka däck som får riktigt usla betyg eller något som liknar "dödskallemärkning", och undvik dessa!

Annars funkar för det mesta medeldäcken till medelbilisten.

Ju mer man kör, och ju oftare man kör med t.ex. transport, desto noggrannare bör man vara med att välja "bästa däck" (för ens eget behov). Tsterna är jättebra att läsa igenom!

Jag köper helst direkt från vår lokala däckfirma. Jag får mycket bra service där om jag får punktering t.ex. Dessutom så har de kommit ut till oss, många mil bort, samma dag, när vi fått punka på traktorn mitt i höskörden.
 
En relaterad fråga; hur ofta köper ni nya sommardäck? Mina räcker knappt två säsonger, då kör man på slicks sista milen. Ändå köper jag hyfsat standard , inga special.
Det beror ju på hur långt man kör, kvalité på däcken osv. På leasingbilen som jag och maken hade byttes de varje år. Den rullade långt, drog husvagn och körde i terräng. Den hade dessutom fyrhjulsdrift. På min nuvarande lär de hålla 3-4 år.
 
På många lokala däckfirmors hemsida, så kan man slå in sitt registreringsnummer online, och så ange sommardäck, vinterdäck med dubb eller utan, o.s.v. och ange ett prisintervall, och så får man några förslag.

Jag vill också tipsa om t.ex. aftonbladets eller teknikens världs årliga däck tester finns för både sommar och vinterdäck). Läs dom och anteckna vilka däck som får riktigt usla betyg eller något som liknar "dödskallemärkning", och undvik dessa!

Annars funkar för det mesta medeldäcken till medelbilisten.

Ju mer man kör, och ju oftare man kör med t.ex. transport, desto noggrannare bör man vara med att välja "bästa däck" (för ens eget behov). Tsterna är jättebra att läsa igenom!

Jag köper helst direkt från vår lokala däckfirma. Jag får mycket bra service där om jag får punktering t.ex. Dessutom så har de kommit ut till oss, många mil bort, samma dag, när vi fått punka på traktorn mitt i höskörden.
Jo, jag har sparat resultat från test och läst på, så jag är rätt säker på vilka däck jag vill välja mellan. Och ja, jag kommer köpa ett däck med väldigt högt betyg, så jag kommer fortfarande lägga ordentligt med pengar på däcken. Men jag har inget behov av att betala för "bra service" just nu. Jag har lagt alldeles för mycket pengar på kök, golvvärme, utlandsresa osv. Så priset på montering är väl var jag kan tjäna lite.

Min tanke är att beställa online och ringa runt till däckfirmorna och kolla vem som monterar billigast.
 
Jo, jag har sparat resultat från test och läst på, så jag är rätt säker på vilka däck jag vill välja mellan. Och ja, jag kommer köpa ett däck med väldigt högt betyg, så jag kommer fortfarande lägga ordentligt med pengar på däcken. Men jag har inget behov av att betala för "bra service" just nu. Jag har lagt alldeles för mycket pengar på kök, golvvärme, utlandsresa osv. Så priset på montering är väl var jag kan tjäna lite.

Min tanke är att beställa online och ringa runt till däckfirmorna och kolla vem som monterar billigast.
Kolla totalpris om de får sälja däcken också.
 
Pris är inte allt heller. Servicenivån där jag gör däckärenden är hög och de ställer alltid upp. Vissa år har jag varit där 10 gånger ...

köper man när de har bra erbjudanden är det bara några tior över billigaste onlineställe, har man vanliga dimensioner / krav brukar det alltid finnas bra alternativ. Och har man svåra krav löser de det, men då kan det bli dyrare.Alltid rätt utan egen risk är värt en del.
Håller med. Jag har hittat en bra lokal däckverkstad med superbra service. Bra tillgänglighet mycket kunskap och hjälper till om det behövs. Fick tex förvara mina gamla vinterdäck där gratis när jag hade de ute på annons på blocket för att jag skulle slippa baxa hem dem och ner i källarförrådet. När jag fick punktering fick jag hjälp direkt och när jag har köpt nytt har jag fått konkurrensmässiga priser inte långt från nätpriserna.
 
Jag vet att det finns däckfirmor, jag tänkte mest lära mig lite mer innan jag ringde och lät totalt okunnig. :angel:
Fast det är ju därför de där firmorna finns. Jag brukar säga att jag vill ha de bästa och billigaste däcken och ofta hittar däckfirman något bra. Jag har ju mina däck på däckhotell dessutom så de fixar allt sånt. De ringer väl i augusti-september och säger att det är dags att byta däck och vilka alternativ de har.
 
Jag läser alltid på vilka däck som ligger i topp i testerna och utgår sedan från min egen körning vilka däck som passar mig bäst. Jämför olika återförsäljare på nätet vilka som har bästa priset och beställer sedan därifrån direkt hem till mig. Däckfirmorna kränger de däck de har bäst avans på, inte de som är testvinnare om du inte specifikt efterfrågar dem och du vet bäst själv vilket underlag du kör mest på. Jag har koll på var jag kan få dem bytta, det finns som sagt många firmor som byter åt en för en billig slant medan andra gör vad de kan för att skörta upp en.

Jag byter däck vartannat år då jag kör mycket, däck är en sån billig livförsäkring att det finns ingen anledning att snåla på dem, köp aldrig begagnade däck!
 
Fast det är ju därför de där firmorna finns. Jag brukar säga att jag vill ha de bästa och billigaste däcken och ofta hittar däckfirman något bra. Jag har ju mina däck på däckhotell dessutom så de fixar allt sånt. De ringer väl i augusti-september och säger att det är dags att byta däck och vilka alternativ de har.
Jag har inget behov av varken däckhotell eller däckbyte, vi har bra prylar och plats hemma. :)
Jag läser alltid på vilka däck som ligger i topp i testerna och utgår sedan från min egen körning vilka däck som passar mig bäst. Jämför olika återförsäljare på nätet vilka som har bästa priset och beställer sedan därifrån direkt hem till mig. Däckfirmorna kränger de däck de har bäst avans på, inte de som är testvinnare om du inte specifikt efterfrågar dem och du vet bäst själv vilket underlag du kör mest på. Jag har koll på var jag kan få dem bytta, det finns som sagt många firmor som byter åt en för en billig slant medan andra gör vad de kan för att skörta upp en.

Jag byter däck vartannat år då jag kör mycket, däck är en sån billig livförsäkring att det finns ingen anledning att snåla på dem, köp aldrig begagnade däck!
Tack, jag har läst på vilka underlag däcken är bäst på, jag bor ju i Norrland, så det blir mycket snö och is. :) så den delen har jag läst på ganska ordentligt om redan.
 
Jag har inget behov av varken däckhotell eller däckbyte, vi har bra prylar och plats hemma. :)

Tack, jag har läst på vilka underlag däcken är bäst på, jag bor ju i Norrland, så det blir mycket snö och is. :) så den delen har jag läst på ganska ordentligt om redan.
Dubbat, absolut dubbat men kolla även på svagheterna när du väljer bland testvinnarna.
Jag hade funderat på Michelin X-Ice North 4, Continental IceContact 2 eller Hakka 9.
 
Dubbat, absolut dubbat men kolla även på svagheterna när du väljer bland testvinnarna.
Jag hade funderat på Michelin X-Ice North 4, Continental IceContact 2 eller Hakka 9.

Jag hade skippat Hakka... de senaste varianterna är inte lika bra som de varit tidigare. De är inte dåliga men de är heller inte värda pengarna. Jag köpte Continental IceContact 3 till Volvon nu senast. Jag var nöjd med de Continental jag hade på och IceContact 3 har legat högt i tester.
 
Jag hade skippat Hakka... de senaste varianterna är inte lika bra som de varit tidigare. De är inte dåliga men de är heller inte värda pengarna. Jag köpte Continental IceContact 3 till Volvon nu senast. Jag var nöjd med de Continental jag hade på och IceContact 3 har legat högt i tester.
Ah, det var förra årets test jag kollade! 😵
 
Dubbat, absolut dubbat men kolla även på svagheterna när du väljer bland testvinnarna.
Jag hade funderat på Michelin X-Ice North 4, Continental IceContact 2 eller Hakka 9.
Absolut dubbat!!
Jag har faktiskt tittat på hakka 9, dom fick högt i årets test. :) + @athena_arabians
Jag ska kolla på modellerna ni väljer, jag måste ändå avvakta till efter jul att beställa pga finanserna :angel:
 
Nästa dumma fråga, jag har inte läst på mina egna däck, men när jag söker på regnr så kan jag tydligen välja mellan 16" och 17". Varför är det så och är något bättre? (Ska självklart läsa vad som står på däcken, tänkte bara att det verkar finnas många som är bra på däck här)
 
Mitt bästa insider tips är om du kan hitta någon lokal liten däckverkstad. När dem fortfarande är lite mindre så ligger priserna lägre och servicen kan många gånger vara bättre än dem stora och kostar dessutom inget extra. P
Min sambo har däckverkstad lite som extra på kvällar och helger hemma på gården och han hjälper till så mycket det bara går. Han brukar välja ut två-tre däck i olika prisklasser och jämför dessa med vad kunden behöver. Och ger sen förslagen till kunden så dessa själv kan välja hur mycket pengar dem vill lägga. Sen löser han både krängning och byte. Kunderna som har däckhotell här hos oss får inför varje byte en ordentlig fälgtvätt och smörjning.
 
En relaterad fråga; hur ofta köper ni nya sommardäck? Mina räcker knappt två säsonger, då kör man på slicks sista milen. Ändå köper jag hyfsat standard , inga special.
Ptjau... Bilen vi köpte i somras hade lite skadade däck från 2008. De byttes ut. Precis som de skadefria vinterdäcken från 2011 som följde med. Båda hade okej mönster men de kändes inte ok att rulla på. Skämt åsido. Beror på hur mycket jag kör. Går den mycket, som nu när det blir en sådär 100 mil/månad åtminstone, kanske mer, blir det väl kanske 2-3 säsonger. Kör jag mindre kan de ligga 4 utan större bekymmer. Köper oftast däck av rätt hygglig kvalitet just nu då jag vill ha bra grepp. Speciellt till min 4wd. Den är skitläskig när den får sladd ju 😅
 
Nästa dumma fråga, jag har inte läst på mina egna däck, men när jag söker på regnr så kan jag tydligen välja mellan 16" och 17". Varför är det så och är något bättre? (Ska självklart läsa vad som står på däcken, tänkte bara att det verkar finnas många som är bra på däck här)
Ärligt talat, ett tips om du vill ha något som inte bara är billigaste möjliga. Försök få tag på verkstäder i krokarna som har ett bra rykte/som du har bra kontakt med. Be dem ordna något som uppfyller dina önskemål eller fråga efter något som känns rätt för dig och beställ själv och kör dit så de får lägga på.

Jag har en verkstad jag i princip alltid vänder mig till och har stort förtroende för. Är lite som @sjoberga som hänger där mycket emellanåt så jag tror att han är ganska rädd om mig som kund. Dit känns det bekvämt att vända sig.
 
när jag söker på regnr så kan jag tydligen välja mellan 16" och 17". Varför är det så och är något bättre?
Det som är mest väsentligt kring däckdimensionen är ytterdiametern/omkretsen. Det går att åstadkomma samma ytterdiameter med olika stora fälgar, man får då välja däck med matchande ”höjd”.
Det är fälgdiametern - och därmed däckens innerdiameter - som anges med 16” eller 17”. Din bil kan förmodligen använda även 15” eller 18” fälgar, då väljer man högre respektive lägre däck helt enkelt.

När du nu skall köpa enbart däck, till dina befintliga fälgar, är det förstås din befintliga fälgstorlek som styr. Att du får sökresultat för 16” och 17” beror på att det är de kanske vanligaste fälgdiametrarna idag.

En större fälg, och därmed ett lägre däck, kommer att ge en mer ”direkt” körkänsla (vilket är den egenskap man oftast vill åt med större fälgar, förutom en ”sportigare” look), litet hårdare och stötigare gång, litet högre ljudnivå och kosta litet mer.
 
Skulle aldrig få för mig att låta en däckfirma eller verkstad välja däck åt mig. Tror jag spenderade 2 dagar med att göra research när jag skulle köpa nya sommardäck i höstas. Beställde online, körde med dem till bilverkstaden och fick dem monterade på sommarfälgarna i samband med att de tog av sommardäcken och satte på vinterdäck på bilen.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 325
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 264
Senast: Energi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 439
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp