Dumma frågor kring bildäck

Skulle aldrig få för mig att låta en däckfirma eller verkstad välja däck åt mig. Tror jag spenderade 2 dagar med att göra research när jag skulle köpa nya sommardäck i höstas. Beställde online, körde med dem till bilverkstaden och fick dem monterade på sommarfälgarna i samband med att de tog av sommardäcken och satte på vinterdäck på bilen.
För att?
 
Det som är mest väsentligt kring däckdimensionen är ytterdiametern/omkretsen. Det går att åstadkomma samma ytterdiameter med olika stora fälgar, man får då välja däck med matchande ”höjd”.
Det är fälgdiametern - och därmed däckens innerdiameter - som anges med 16” eller 17”. Din bil kan förmodligen använda även 15” eller 18” fälgar, då väljer man högre respektive lägre däck helt enkelt.

När du nu skall köpa enbart däck, till dina befintliga fälgar, är det förstås din befintliga fälgstorlek som styr. Att du får sökresultat för 16” och 17” beror på att det är de kanske vanligaste fälgdiametrarna idag.

En större fälg, och därmed ett lägre däck, kommer att ge en mer ”direkt” körkänsla (vilket är den egenskap man oftast vill åt med större fälgar, förutom en ”sportigare” look), litet hårdare och stötigare gång, litet högre ljudnivå och kosta litet mer.

Man vill INTE ha hockeypuckar och styv sportkaross på norrlandsvägar... jag har testat och det är vidrigt :crazy:
 
Absolut dubbat!!
Jag har faktiskt tittat på hakka 9, dom fick högt i årets test. :) + @athena_arabians
Jag ska kolla på modellerna ni väljer, jag måste ändå avvakta till efter jul att beställa pga finanserna :angel:

Hakka är absolut inga dåliga däck... men jag kände att jag fick mer pang för pengarna sas med Continental. Första vinterdäcken jag köpte själv 2011 var Hakka 7 och jädrar vilket grepp de hade! Däremot gjorde de bort sig lite med Hakka 8, de hade inte alls samma bra egenskaper. Hakka 9 är som sagt bra men många av de andra firmorna har kommit ikapp lite, tex Michelin och Continental.
 
Jag brukar köra med Continental, dubbat.
Med nuvarande bil följde det med odubbade Hankook och jag är inte helt tillfreds med det men med tanke på den sk vintern vi har får det ev vänta till nästa år med antingen nya däck eller "ny" bil.
 
Jag brukar köra med Continental, dubbat.
Med nuvarande bil följde det med odubbade Hankook och jag är inte helt tillfreds med det men med tanke på den sk vintern vi har får det ev vänta till nästa år med antingen nya däck eller "ny" bil.

Jag hatar dubblösa vinterdäck (i Norrland finns det enligt min mening inget som heter odubbade vinterdäck...). Visst, i vissa situationer har du bättre grepp än med dubbat... men kör man inte som en idiot klarar man allt med dubbat. Det gör man INTE med odubbat...
 
Jag hatar dubblösa vinterdäck (i Norrland finns det enligt min mening inget som heter odubbade vinterdäck...). Visst, i vissa situationer har du bättre grepp än med dubbat... men kör man inte som en idiot klarar man allt med dubbat. Det gör man INTE med odubbat...
Nja, jag är nog av den uppfattningen att dubbat alltid är bäst men med +8 grader känns det synd på dubben. :banghead:
 
Nja, jag är nog av den uppfattningen att dubbat alltid är bäst men med +8 grader känns det synd på dubben. :banghead:

Nä, det förstår jag verkligen. Särbon var inte överlycklig när han jobbade i södra Sverige ett par år... han fick köpa nya däck varje säsong. De bara försvann... och Hakkas sommardäck var bara skit. För mjuka så de var utslitna på en säsong.
 
Ibland är det nästan billigare att hitta däck via däckfirma, än att köpa via nätet. För har du ingen i din närhet som kan montera på de nya däcken på dina fälgar för billig peng, måste du till däckverkstaden. De har en tendens att ta lite mer betalt när de inte sålt däcken själva (i alla fall häromkring).

Nu senast köpte jag mina däck genom Volvo, ingen däckverkstad, men det var smidigt, de bytte alla däck, jag kan om jag vill dela upp betalningen räntefritt i 4 månader då jag har volvokortet, sponsrade lokal verkstad. För mig var det win-win, nu har jag till och med hyrt in däcken på deras däckhotell för att slippa arbetet med att byta däcken. :)
 
Nä, det förstår jag verkligen. Särbon var inte överlycklig när han jobbade i södra Sverige ett par år... han fick köpa nya däck varje säsong. De bara försvann... och Hakkas sommardäck var bara skit. För mjuka så de var utslitna på en säsong.
Hankooken kommer kasseras oavsett nästa år, är bilen kvar blir det nog Continental dubbat igen. Sommardäcken brukar bli Good Year EfficientGrip, ligger bland de bästa i test år efter år med lågt rullmotstånd, bra på våt asfalt och räcker i ganska exakt två säsonger för mig. :up:
 
Ärligt talat, ett tips om du vill ha något som inte bara är billigaste möjliga. Försök få tag på verkstäder i krokarna som har ett bra rykte/som du har bra kontakt med. Be dem ordna något som uppfyller dina önskemål eller fråga efter något som känns rätt för dig och beställ själv och kör dit så de får lägga på.

Jag har en verkstad jag i princip alltid vänder mig till och har stort förtroende för. Är lite som @sjoberga som hänger där mycket emellanåt så jag tror att han är ganska rädd om mig som kund. Dit känns det bekvämt att vända sig.
Jag gör som du.

Dessutom - när jag köper under deras sommarrrea så är däcken ofta billigare än vad jag hittar på nätet eller jämförbart i pris. Jag tjänar ingenting på att beställa på nätet, hämta och köra till verkstaden.
De är nogranna, trevliga att ha att göra med och väldigt serviceminded.
Så varför skulle jag krångla och försöka hitta bra däck på egen hand? Detta är en stor verkstad så de är ett rejält gäng anställda och alla är lika bra att ha att göra med. :)
 
min bil har gått 5000mil på 7 år, så nu blir det väl nya pga åldern. Vinterdäcken har mycket kvar av mönster o dubb men ....Sommardäcken kan nog behöva bytas. Det blir nog däckhotellet som får byta.
 
Jag gör som du.

Dessutom - när jag köper under deras sommarrrea så är däcken ofta billigare än vad jag hittar på nätet eller jämförbart i pris. Jag tjänar ingenting på att beställa på nätet, hämta och köra till verkstaden.
De är nogranna, trevliga att ha att göra med och väldigt serviceminded.
Så varför skulle jag krångla och försöka hitta bra däck på egen hand? Detta är en stor verkstad så de är ett rejält gäng anställda och alla är lika bra att ha att göra med. :)
Min är rätt liten men jag är lite stammis där så jag litar rätt mycket på dem. Klantar de sig är det de som förlorar på det.
 
Det som är mest väsentligt kring däckdimensionen är ytterdiametern/omkretsen. Det går att åstadkomma samma ytterdiameter med olika stora fälgar, man får då välja däck med matchande ”höjd”.
Det är fälgdiametern - och därmed däckens innerdiameter - som anges med 16” eller 17”. Din bil kan förmodligen använda även 15” eller 18” fälgar, då väljer man högre respektive lägre däck helt enkelt.

När du nu skall köpa enbart däck, till dina befintliga fälgar, är det förstås din befintliga fälgstorlek som styr. Att du får sökresultat för 16” och 17” beror på att det är de kanske vanligaste fälgdiametrarna idag.

En större fälg, och därmed ett lägre däck, kommer att ge en mer ”direkt” körkänsla (vilket är den egenskap man oftast vill åt med större fälgar, förutom en ”sportigare” look), litet hårdare och stötigare gång, litet högre ljudnivå och kosta litet mer.
Tack för en bra förklaring, nu har jag lärt mig lite mer! :)
Hakka är absolut inga dåliga däck... men jag kände att jag fick mer pang för pengarna sas med Continental. Första vinterdäcken jag köpte själv 2011 var Hakka 7 och jädrar vilket grepp de hade! Däremot gjorde de bort sig lite med Hakka 8, de hade inte alls samma bra egenskaper. Hakka 9 är som sagt bra men många av de andra firmorna har kommit ikapp lite, tex Michelin och Continental.
Stort tack för tipsen, ska absolut lägga det på minnet.
Ibland är det nästan billigare att hitta däck via däckfirma, än att köpa via nätet. För har du ingen i din närhet som kan montera på de nya däcken på dina fälgar för billig peng, måste du till däckverkstaden. De har en tendens att ta lite mer betalt när de inte sålt däcken själva (i alla fall häromkring).

Nu senast köpte jag mina däck genom Volvo, ingen däckverkstad, men det var smidigt, de bytte alla däck, jag kan om jag vill dela upp betalningen räntefritt i 4 månader då jag har volvokortet, sponsrade lokal verkstad. För mig var det win-win, nu har jag till och med hyrt in däcken på deras däckhotell för att slippa arbetet med att byta däcken. :)
När jag kollade Däckonline så finns det kopplade verkstäder i min stad, så när jag har bestämt mig för däck så kommer jag veta pris på både däck och montering.

Till alla: jag kommer ringa runt lite ändå. Det kommer landa på runt 10' med montering skulle jag gissa, det är mycket pengar, så jag kommer välja det billigaste alternativet (inte billigaste däcken), för jag har aldrig varit i behov av service hittils på 12 år och många, många mil. Så servicen är i dagsläget inte viktig.
 
Tack för en bra förklaring, nu har jag lärt mig lite mer! :)

Stort tack för tipsen, ska absolut lägga det på minnet.

När jag kollade Däckonline så finns det kopplade verkstäder i min stad, så när jag har bestämt mig för däck så kommer jag veta pris på både däck och montering.

Till alla: jag kommer ringa runt lite ändå. Det kommer landa på runt 10' med montering skulle jag gissa, det är mycket pengar, så jag kommer välja det billigaste alternativet (inte billigaste däcken), för jag har aldrig varit i behov av service hittils på 12 år och många, många mil. Så servicen är i dagsläget inte viktig.
När det gäller däck, väljer jag aldrig det billigaste. Ser det som min egen säkerhet och vill hellre ha det bästa marknaden kan erbjuda.
 
Jag vill ha lite smalare och högre däck än original, i synnerhet när det gäller vinterdäck. Drar mindre bränsle, går tystare och mjukare över ojämnheter i vägen, ger bättre grepp vid vinterväglag och det är mindre risk för vattenplaning.

Edit. Har fått vattenplaning en gång, slutade lyckligt men det var riktigt läskigt! Kändes ungefär som att rattstången gått av, precis noll respons från styrningen.
 
Senast ändrad:
Jag ska välja dyra däck, men billigaste alternativet (om det är internet eller närmaste bilfirma ska jag undersöka). Jag ska ha RIKTIGT bra dubbdäck helt enkelt. :)
I och för sig är inte dyrast alltid bäst heller (inte det jag skrev), snarare att jag vill ha det bästa marknaden erbjuder (väldigt sällan är det billigaste alternativet).
Går även att läsa massa tester om de olika däcken på nätet. Online kan man jämföra däck och se vad som är viktigt för den egna personen.
För mig är det bromssträckan, vill gärna att däcken har en bra och kort sådan, sen får man kolla på andra parametrar vad som är bra och mindre bra osv.
 
Till alla: jag kommer ringa runt lite ändå. Det kommer landa på runt 10' med montering skulle jag gissa, det är mycket pengar, så jag kommer välja det billigaste alternativet (inte billigaste däcken), för jag har aldrig varit i behov av service hittils på 12 år och många, många mil. Så servicen är i dagsläget inte viktig.
Nog kan du köpa riktigt bra vinterdäck billigare än 10 papp?
Dvs däck som fått bra betyg i test och funkar för körning i din del av landet?
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 325
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 264
Senast: Energi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 439
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp