Dumma frågor del 3

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 359
  • Visningar Visningar 38 373
Jag har en jätteviktig fråga som jag har grubblat på länge!

Om man har typ ett stort glas vatten, och häller ut hälften av det i toaletten. Kan man fortfarande dricka av det kvarvarande innehållet i glaset? Eller har det blivit kontaminerat av toalettbakterier som färdats uppåt?

Om man har typ ett stort glas vatten, och häller ut hälften av det i toaletten. Kan man fortfarande dricka av det kvarvarande innehållet i glaset? Eller har det blivit kontaminerat av toalettbakterier som färdats uppåt?
Alltså om du håller glaset I toan så är det kanske ingen superbra idé att dricka det. Annars har jag svårt att tro att det skulle vara något farligt.
Kontakta reningsverket eller något om du vill ha ett precist korrekt svar :)

Fråga:
Att vlogga överallt hela tiden verkar populärt. Är det verkligen tillåtet att filma hur som helst? På sjukhus (där andra människor syns i filmen, med ansikten o.s.v. hade det varit jag hade jag blivit förbannad - oavsett laglig rätt eller ej) t.ex.?
På Stan kan det ju vara en sak, men jag tänker ändå att om man filmar någon som går att identifiera så borde det inte vara helt ok? (filmaren själv syns ej)
Eller så har jag bara onormalt hög integritet, men hade jag blivit synlig i sådana sammanhang så hade jag nog velat få videon borttagen. Går det?

För det första verkar ju gravitationen neråt, så vatten i sig håller sig nere (i alla fall så högt upp som du håller glaset). Om det skulle finnas något litet som var bra på att simma uppåt (i en delvis bruten stråle?) så kanske. Då skulle det behöva färdas 1,5 m rakt upp på typ 2 sekunder, det känns vääldigt snabbt. Känns helt orimligt.

Den största faran skulle väl vara om du råkar få till ett plask, som resulterar i toalettdroppe som precis träffar i glaset. :p

För det första verkar ju gravitationen neråt, så vatten i sig håller sig nere (i alla fall så högt upp som du håller glaset). Om det skulle finnas något litet som var bra på att simma uppåt (i en delvis bruten stråle?) så kanske. Då skulle det behöva färdas 1,5 m rakt upp på typ 2 sekunder, det känns vääldigt snabbt. Känns helt orimligt.

Den största faran skulle väl vara om du råkar få till ett plask, som resulterar i toalettdroppe som precis träffar i glaset. :p

Men det finns luftburna bakterier också. Man ska ju tex förvara sin tandborste minst 2 meter från toalettstolen pga bakterierna har jag hört. Dock vet jag inte hur sant det är.

Hur löser man detta?: Jag ska sälja en cykel och har två intresserade som mailade i princip samtidigt. Jag vill såklart sälja till högstbjudande, men kan kan begära att de bjuder ett pris innan de sett den, vill de inte köpa så behöver de ju inte, men jag har inte tid att ta emot båda:/

Hur löser man detta?: Jag ska sälja en cykel och har två intresserade som mailade i princip samtidigt. Jag vill såklart sälja till högstbjudande, men kan kan begära att de bjuder ett pris innan de sett den, vill de inte köpa så behöver de ju inte, men jag har inte tid att ta emot båda:/

Har du satt ett pris i annonsen? Isf skulle jag låta den som kan hämta först få den.

Finns det något svenskt ord i en-form som är detsamma i både singular och pluralform? Alltså, en bok blir ju flera böcker, en häst/flera hästar, en kopp/flera koppar etc. I ett-form finns det ju massvis, ett träd/flera träd, ett skåp/flera skåp, ett fönster/flera fönster och så vidare.

(Om någon undrar är det en utmärkt långfärdslek, att komma på ord med samma singular- och pluralform :D)

Har du satt ett pris i annonsen? Isf skulle jag låta den som kan hämta först få den.

Jag skrev ett pris men också "eller högstbjudande", dock var det ju ingen som svarade när jag frågade om de ville buda högre så valde en som får komma och kolla bara. Kan ju va skönt med snabb affär också tänkte jag sen.

Finns det något svenskt ord i en-form som är detsamma i både singular och pluralform? Alltså, en bok blir ju flera böcker, en häst/flera hästar, en kopp/flera koppar etc. I ett-form finns det ju massvis, ett träd/flera träd, ett skåp/flera skåp, ett fönster/flera fönster och så vidare.

(Om någon undrar är det en utmärkt långfärdslek, att komma på ord med samma singular- och pluralform :D)

En sångare flera sångare.

En löpare flera löpare, en simmare flera simmare, en joggare flera joggare. En roddare flera roddare, en fiskare flera fiskare, en storätare flera storätare, en diskare flera diskare.

Det låter ju bra. Vad är det oftast för uppgifter som man måste lämna ifrån sig?
Namn, födelsedag etc. Men personligen har jag flera konton (för spel) som har andra namn än mitt riktiga, och annan ålder än min riktiga. Jag loggar bara in på FB via en webbläsare jag bara använder för FB så att de inte kan logga all min internetaktivitet.

Nu när det är VM och så så måste jag friska upp mina kunskaper i hur ett så här stort mästerskap är upplagt osv. Tänker på hoppningen just nu.

Vet att det var en speedklass igår, och att alla fel omvandlades till tid. Sen räknas de tre bästa resultaten samman för varje lag till lagplaceringen inför dagens klass.
Men i dagens klass, räknas de tre bästa resultaten för bara dagens klass, eller för klasserna sammanlagt? (Alltså tas Alexanders resultat i första bort och Peders (om ingen nu rider sämre) i andra, eller måste det vara samma ryttare som stryks i alla klasser?)

Sen förstod jag att de 10 bästa lagen rider imorgon. Men de ryttare som fortfarande har chanser individuellt, men inte i laget, slipper de en klass eller rider de "utom tävlan" i lagklassen?

@Ceta Man får plocka bort olika ryttare för olika klasser, således togs Alex resultat i första bort och idag Peders. Sen tror jag att alla individuella ryttare rider imorgon eftersom det är kval 2 i individuella tävlingen.

Annars kan du fråga i VM-tråden på Hoppning, där har de rätt bra koll :)

@zassoo Tack för svaret! Hörde nu när jag tittade (har inte kunnat lyssna på "heltid" innan när jag var på jobbet) att det är de 50 bästa indivuduellt som är med imorgon + lagryttarna från de 10 bästa lagen :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
395
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att spendera tid i naturen är för många en självklar del av sommaren, men det gäller att vara försiktig ute i det gröna. Just nu sprids...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 065
Senast: aiquen
·
Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka