Sv: dum katt-fråga kanske
I vissa fall betyder det inte det nej. Men om jag jämför med alla katter jag har sett i hela mitt liv som varit utekatter så kan jag säga att i arton år har jag bara sett en handfull med utekatter som varit av raskatt typ. Resonemanget är att man inte släpper ut en katt som kostar dig mer än 6 tusen i inköp för att den ska bli påkörd. Samma gäller hundar och hästar- man släpper inte ut hundar eller hästar utan uppsikt! De regleras av stängsel och hålls under uppsikt för de är dyra djur som man investerar tid och pengar i. Det är få människor som bara släpper ut hunden i tomten, utan stängsel och uppsikt, när de vet att djuret kan vandra iväg. Katter kan hoppa över vanliga stängsel och kan såvida inte regleras av dem lika lätt.
Men det där är ju ett felslut, det är ju ingen kausalitet - att i samma ögonblick som man släpper ut sin katt så innebär det också att den är oförsäkrad och att man inte tycker att den har något värde. En vuxen, kastrerad raskatt har för övrigt normalt inget större värde, även om den var dyr som kattunge. Vuxna katter rasar i pris. Vår raskatt och vår bondkatt har kostat oss lika mycket i inköp+kastrering, och vi vill inte att någon av dem ska bli överkörd. Inte pga pengarna, utan för att vi tycker om dem. Uppenbarligen skiljer sig våra erfarenheter när det gäller hundar åt väldigt mycket också - vi har ofta haft vår hund ute okopplad på landet, inte har hon "vandrat iväg". Hon håller sig där vi är, kring huset.
Katter kan ha kilometervis stora revir. Oftast håller de sig inte inom tomten. Många människor som har katt har inte en tomt på flera hektar. Speciellt inte när man bor i städer. Sandlådor finns på lekplatser för barn- där vistas gärna katter har jag märkt.
Men det där är ju olika - många katter har ganska små revir. Vår ena katt har tomten som revir, den andra inte ens det. Menar du att de inte ska få gå ut för att det finns ANDRA katter som har stora revir?? Alla bor inte heller i närheten av sandlådor - närmsta sandlåda hos oss ligger tre kilometer bort, och katterna har aldrig satt sin tass där. Menar du att våra katter inte borde få gå ut, för att det finns ANDRA katter som bor nära sandlådor?
Jag har inte talat om katter som specifikt bor på landet utan katter generellt. Och min katt har bott med oss i 6 år innan han försvann- så visst finns det en chans att de föesvinner.
Det finns en chans, visst, men den minskar betydligt när katten är hemmastadd och kastrerad. Det finns också en chans att katten blir sjuk, får cancer, och tusen andra åkommor.
Just Sverige menade jag inte här. Utan andra länder. Borde ha skrivit det tydligt, ursäkta! Det är ett exempel på vad som kan hända om en katt släpps ut i ett ekosystem där det inte borde vara. Storbritanien har ett stort problem med detta t. ex.
Detta fattar jag faktiskt inte alls. Vilka vilda arter är det i Storbritannien som tamkatterna parar sig med? Det finns mig veterligen inga vilda kattdjur alls i Storbritannien, eller vilka är det du tänker på som hotas av avel med tamkatter? Och om så vore, på vilket sätt är det ett problem i Storbritannien att katter går ute i Sverige? Menar du att risken är stor att vår katt simmar över nordsjön om vi släpper ut henne i roslagen?
Markbunda fågelarter var ett dåligt exempel men jag talade också här mer om vad katter gör världen över.
Bara för att mink är ett större problem så spelar det ingen roll- många bäckar små. Katter stör ekosystemens balans och bör inte vara här. Om specifika arter i Sverige kan jag återkomma med- jag har inga namn just nu och hinner inte efterforska det just nu.
Samma sak igen - bara för att katter är ett problem på andra håll i världen, varför innebär det att de inte borde få gå ut i Sverige? Jag förstår faktiskt inte det. Mink är framförallt ett problem för sjöfågel - menar du att katter är ett hot mot sjöfågel i Sverige? Att katterna liksom minken simmar ut till ensliga kobbar och skär och dödar fågelungar? Jag har svårt att se det, faktiskt. Vad gäller småfågel och gnagare i närheten av bebyggelse, så finns det vad jag vet inga hotade arter som katter utgör ett problem för. Det är inte en fråga om många bäckar små, katter tar inte samma typ av byten som minkar.
Jo, många gör faktiskt det. Jag ser katter överallt där jag bor och på många ställen där katter inte bör vara alls! Men även i skogen så finns det faror som katter kan utsättas för..
[/QUOTE]
Genomgående tycker jag att du gör ett stort tankefel. Bara för att det finns vissa platser på jorden där katter stör ekosystemet betyder det att inga katter borde få gå ut någonstans, även om de inte påverkar ekosystemet på den platsen. Bara för att vissa låter sina katter gå ut i tätbebygda områden där de bajsar i sandlådor innebär det att inga katter borde få gå ut, även om de bor miltals från närmsta sandlåda. Bara för att vissa katter har stora revir, betyder det att inga katter ska gå ut, även om de har yttepytterevir. Bara för att vissa inte tar hand om sina utekatter så betyder det att alla som släpper ut sin katt i samma ögonblick slutar att bry sig om den, de försäkrar den inte, osv.
Förstår du hur jag menar? Du kan ju inte sätta upp regler för ALLA katter baserat på att EN DEL katter ställer till skada när de går ut? Det beror väl på var man bor och vad man har för katt. I vissa lägen är det vansinne att släppa ut katten, i andra lägen går det utmärkt.