Dum fråga ang homozygot

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 338
T

Tilla

Om pappan är homozygot överförs de då till fölet eller hur är de där?

Sv: Dum fråga ang homozygot

Homozygot innebär att man har dubbel uppsättning av en gen och det gäller vilken gen som helst. Ena anlaget förs alltså alltid över till avkomman, eftersom föräldern har två.

Homozygot innebär att ett anlag finns i dubbel upplaga.
Fölen får ett anlag av stoet och ett av hingsten. Då betyder det alltså att det ena anlaget kommer till fölet.

Exempel: Om en hingst är homozygot skimmel så kommer fölet att ärva det anlaget och bli skimmel. OM fölungen blir homozygot för skimmel beror på om den för ett skimmelanlag av sin mamma också.

aha... Fick nämligen nyss reda på att pappan till mitt stos föl är Svart skäck å homozygot å mamman (mitt sto) Är brun,svart skäck...

Ja jag hoppas det.. :)

Om pappan är homozygot för skäckanlaget kommer fölet att bli skäck oavsett om mamman är det. Om mamman också är skäck kan fölet få ett skäckanlag från henne också, och då blir även fölet homozygot för skäckanlaget.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 745
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka