Sleepwalker
Trådstartare
En gammal klasskompis mamma räddade ett varmblod från slakt för lite mer än 1 månad sedan och stallade hastigt upp honom hos mig med full service inkluerad (in- och utsläpp, fodringar, mockning plus att hö, spån och kraftfoder ingår i stalhyran). Jag ville erbjuda en tillfällig boxplats åt henne och bestämde mig för att erbjuda ett gott hem åt honom till en billig peng, bara för att hjälpa henne att finansiera starten på hästens nya liv men nu efter ett par veckor inser jag att den pengen jag tar i stallhyra mer eller mindre bara täcker hästens kostnader. Tiden jag lägger på mockningen och all annan skötsel får jag inte en spänn för och det känns faktiskt lite ruttet såhär i efterhand då ägaren aldrig är här och bryr sig om hästen. För att vara snäll, borstar jag honom och visiterar honom dagligen. Det ingår egentligen inte i stallhyran men eftersom att ingen ägare gör det så tar jag på mig det, för att jag är en djurvän.
Jag antar att jag var rädd för att ta i för mycket när det gällde stallhyran, att hästen skulle avlivas för att hon tyckte stallhyran var för hög men såhär i efterhand tycker jag (och mina bekanta) att jag är riktigt korkad som erbjuder en "gratis stallplats".
Och dessutom är jag grymt besviken på hästägaren (jag har egentligen inte med det att göra som hyresvärd) men hon har bara varit här 2-3 ggr under den månaden han varit här och då bara korta stunder, när jag varit med. Ledsamt för denna hästen är otroligt kärvänlig och förtjänar en matte/husse som pysslar om honom och motionerar honom dagligen. Jag tänker, vad är det för vits att rädda en häst från slakt och sedan ha honom i någon annan stall och aldrig se hästen?
Just nu ger hon 1 500 kronor i stallhyra och då ingår allt. Är jag tokig som inte tar mer eller tycker ni kanske att det är lagom stallhyra?
Jag antar att jag var rädd för att ta i för mycket när det gällde stallhyran, att hästen skulle avlivas för att hon tyckte stallhyran var för hög men såhär i efterhand tycker jag (och mina bekanta) att jag är riktigt korkad som erbjuder en "gratis stallplats".
Och dessutom är jag grymt besviken på hästägaren (jag har egentligen inte med det att göra som hyresvärd) men hon har bara varit här 2-3 ggr under den månaden han varit här och då bara korta stunder, när jag varit med. Ledsamt för denna hästen är otroligt kärvänlig och förtjänar en matte/husse som pysslar om honom och motionerar honom dagligen. Jag tänker, vad är det för vits att rädda en häst från slakt och sedan ha honom i någon annan stall och aldrig se hästen?
Just nu ger hon 1 500 kronor i stallhyra och då ingår allt. Är jag tokig som inte tar mer eller tycker ni kanske att det är lagom stallhyra?