Dubbla spår

Z

zenta

Ja som rubriken lyder. Min häst går ofta på dubbla spår när jag rider dressyr. Är det någon som vet hur jag ska träna för att få bort detta. Tacksam för tips. / Zenta

Sv: Dubbla spår

Min häst - som är en slingerorm utan dess like och är Makalöst skicklig på att skjuta ut kroppsdelar åt håll man knappt trodde var möjligt - försöker jag rida enligt något slags "stapla-klossar-tänk".

Alltså:
Jag försöker (för att använda min tränares ord) "stoppa in det som skjuter ut" - men i det arbetet med att rida in ytterbog, inner bakben osv så måste jag vara Mycket uppmärksam på att jag liksom inte skjuter in klossen så långt att den skjuter ut på andra sidan, vilket iaf för mig är oerhört lätt gjort.

Jag försöker alltså (ibland lättare sagt än gjort) stämma av att han reagerar lika mycket på båda skänklarna (oftast är det vänsterskänkeln som han inte riktigt "hör" eftersom det är vänster bak som vill trampa innanför sig) och att han är jämn i handen och inte är exempelvis tom på högertygeln.
Detta inledande försöker jag så gott jag kan stämma av i framskrittningen och skrittar därför ganska länge. För mig är det ingen större idé att börja trava eller galoppera innan jag känner att jag har honom på plats i skritten - i alla fall inte om jag inte har en tränare på plats som kan hjälpa mig. Jag faller annars lätt i fällan att maskera skevheten med lite högre fart - en metod som fungerade bra på honom som unghäst men nu får han banne mig bjuda till lite mer. ;)

Jag skrittar mycket på volt, åttvolt osv och stämmer av att jag kan placera bakdelen var jag vill och att jag samtidigt kan rida in ytterbogen skapligt. Nyttigt på min är skritt i förvänd sluta längs spåret (gärna mot spegeln så piloten kan SE hur det ser ut eftersom det är lite sisådär ställt med känslan :angel: ) vilket jag även använder när jag börjar trava sedan, genom att gå över i trav i den rörelsen och sedan rakrikta efter något steg.

För övrigt är det ju de klassiska tipsen som att tänka lite öppna i kanske framför allt galoppen för att på så sätt rätta in bogarna på bakdelen, och att framför allt vara noga med att fatta galopp i öppnatänk för att inte hamna på skrå från början.

Jag brukar leda in bogen lite, men se till att hålla om med inner skänkel, och stöd i ytter tygel så att hästen inte faller inåt för det. Det brukar ju vara i galoppen som hästen oftast går på två spår... men rid gärna mot en spegel i ett ridhus och kolla själv.. Led in bogen och se hur mycket och hur ofta du behöver göra det för att hästen ska vara rak.

Lycka till!

Min häst - som är en slingerorm utan dess like och är Makalöst skicklig på att skjuta ut kroppsdelar åt håll man knappt trodde var möjligt - försöker jag rida enligt något slags "stapla-klossar-tänk".

Alltså:
Jag försöker (för att använda min tränares ord) "stoppa in det som skjuter ut" - men i det arbetet med att rida in ytterbog, inner bakben osv så måste jag vara Mycket uppmärksam på att jag liksom inte skjuter in klossen så långt att den skjuter ut på andra sidan, vilket iaf för mig är oerhört lätt gjort.

Åh vad jag känner igen det du beskrev. Min häst är också expert på detta. Även om man bara med en tanke vill tex ha tag på vänster bak så skjuter min häst nästan direkt ut höger istället. Hästarna är experter på hur de ska slippa anstränga sig.
Jag upplever att detta kommer fram mest när jag får för lite påskjut i förhållande till bärkraft. (steget blir kort och mer upp och ner, bakbenen griper inte framåt ordentligt) Genom att växla steglängd i skolorna och göra mycket täta övergångar av alla tänkbara slag så brukar benen vara på rätt plats.

Korrigera och rätta framdelen efter bakdelen. Om det alltid är åt samma håll som hästen skjuter ut kan det bero på att hästen är betydligt svagare i ena sidan, och då gäller det att jobba med att stärka upp denna. För mig brukar det funka att rida mycket volter, öppna och sluta som korrigerar just den delen som behövs. Använd gärna speglar om ni har.

tack för svaret. kan du eller någon annan berätta hur man gör en förvänd sluta.

tack för svaret. kan du eller någon annan berätta hur man gör en förvänd sluta.

Det är en helt vanlig sluta längs långsida där man har kvar bakdelen på spåret och framdelen är innanför spåret och som vanligt ställd och böjd i bålen åt rörelseriktningen. Den rättvända är ju med framdelen kvar på spåret och bakdelen innanför.

Åh vad jag känner igen det du beskrev. Min häst är också expert på detta. Även om man bara med en tanke vill tex ha tag på vänster bak så skjuter min häst nästan direkt ut höger istället. Hästarna är experter på hur de ska slippa anstränga sig.
Jag upplever att detta kommer fram mest när jag får för lite påskjut i förhållande till bärkraft. (steget blir kort och mer upp och ner, bakbenen griper inte framåt ordentligt) Genom att växla steglängd i skolorna och göra mycket täta övergångar av alla tänkbara slag så brukar benen vara på rätt plats.

När jag läser det vet jag inte om jag förstår rätt, men den trampar mera luft menar du? Det uppfattar jag inte som att den ahr mer bärkraft utan i så fall mera att den inte bär utan är mest på fram, dvs bogarna. Den kanske går i för lågt tempo och får svårt att balansera sig, därav ormigheten.
När den går i ett lägre tempo ska den verkligen också bära bättre med sina bakben, annars tappar man vitsen med det för då först blir den stabilare! Men vill naturligtvis kanske då fuska sig ur eftersom det blir arbetssamt, så det gäller att inte rida så för länge utan växla med att släppa fram i ett friskare tempo. Om den verkligen bär i varje steg på båda bakbenen är påskjutet framåt inte ett problem, det finns redan i energin, det enda man ska behöva göra är att släppa iväg framåt med sitt säte.
Som jag läser det har du ett energibrist-problem, snarare. Sätt takten tydligare med rumpan i det långsamma tempot för att få igång motorn, och rama in med lätt hand och lätt skänkel. Därefter, när du känner att hästen bär ärligt på varje bakben, då är den rakare, lätta då och släpp fram igenom sätet och känn skillnaden, sen kan du sitta tillbaka tempot igen, men behåll takten hela tiden. Gör variationerna enbart med hjälp av ditt säte och med det menar jag mage och rumpa. När den svarar kvickt och lätt är den också rak.
Jag kunde inte låta bli att kommentera, eftersom jag också känner igen det både du och Sara-Mara skriver om era hästar. De övningar du föreslog är också bra, liksom en rad andra som lossar i bogarna och får igång hela kroppen, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, sidvärts av alla slag, särskilt öppna på volt.
Hopppas att du inte tog illa upp att jag la mej i, det var egentligen inte du som frågade, jag hakade mest på ett resonemang.

Senast ändrad av en moderator:

Rid i trespårigt på en volt ett tag i stället . Brukar funka.

:rofl::rofl::rofl:

Vilket underbart inlägg......NOT!

Hur i hela friden tror du att TS ska förstå hur du menar?:grin:

Hade lite brottom när jag skrev det :p, Om man rider på en volt och hela tiden flytar backdelen lite så det blir trekantikt istället ungefär. Hästen ska fortfarande vara böjd inått och sen rider du ut på raktspår och leder med yter tygeln så brukar det funka. Förklarade jag dåligt igen?

Det blir som skänkelvikning på en volt fast volten ska inte vara rund. Och se till så det inte blir för mycket skänkelvikning.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: co-SMAD4
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 351
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 176
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?