Z
zenta
Ja som rubriken lyder. Min häst går ofta på dubbla spår när jag rider dressyr. Är det någon som vet hur jag ska träna för att få bort detta. Tacksam för tips. / Zenta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst - som är en slingerorm utan dess like och är Makalöst skicklig på att skjuta ut kroppsdelar åt håll man knappt trodde var möjligt - försöker jag rida enligt något slags "stapla-klossar-tänk".
Alltså:
Jag försöker (för att använda min tränares ord) "stoppa in det som skjuter ut" - men i det arbetet med att rida in ytterbog, inner bakben osv så måste jag vara Mycket uppmärksam på att jag liksom inte skjuter in klossen så långt att den skjuter ut på andra sidan, vilket iaf för mig är oerhört lätt gjort.
Åh vad jag känner igen det du beskrev. Min häst är också expert på detta. Även om man bara med en tanke vill tex ha tag på vänster bak så skjuter min häst nästan direkt ut höger istället. Hästarna är experter på hur de ska slippa anstränga sig.
Jag upplever att detta kommer fram mest när jag får för lite påskjut i förhållande till bärkraft. (steget blir kort och mer upp och ner, bakbenen griper inte framåt ordentligt) Genom att växla steglängd i skolorna och göra mycket täta övergångar av alla tänkbara slag så brukar benen vara på rätt plats.
tack för svaret. kan du eller någon annan berätta hur man gör en förvänd sluta.
Åh vad jag känner igen det du beskrev. Min häst är också expert på detta. Även om man bara med en tanke vill tex ha tag på vänster bak så skjuter min häst nästan direkt ut höger istället. Hästarna är experter på hur de ska slippa anstränga sig.
Jag upplever att detta kommer fram mest när jag får för lite påskjut i förhållande till bärkraft. (steget blir kort och mer upp och ner, bakbenen griper inte framåt ordentligt) Genom att växla steglängd i skolorna och göra mycket täta övergångar av alla tänkbara slag så brukar benen vara på rätt plats.
När jag läser det vet jag inte om jag förstår rätt, men den trampar mera luft menar du? Det uppfattar jag inte som att den ahr mer bärkraft utan i så fall mera att den inte bär utan är mest på fram, dvs bogarna. Den kanske går i för lågt tempo och får svårt att balansera sig, därav ormigheten.
När den går i ett lägre tempo ska den verkligen också bära bättre med sina bakben, annars tappar man vitsen med det för då först blir den stabilare! Men vill naturligtvis kanske då fuska sig ur eftersom det blir arbetssamt, så det gäller att inte rida så för länge utan växla med att släppa fram i ett friskare tempo. Om den verkligen bär i varje steg på båda bakbenen är påskjutet framåt inte ett problem, det finns redan i energin, det enda man ska behöva göra är att släppa iväg framåt med sitt säte.
Som jag läser det har du ett energibrist-problem, snarare. Sätt takten tydligare med rumpan i det långsamma tempot för att få igång motorn, och rama in med lätt hand och lätt skänkel. Därefter, när du känner att hästen bär ärligt på varje bakben, då är den rakare, lätta då och släpp fram igenom sätet och känn skillnaden, sen kan du sitta tillbaka tempot igen, men behåll takten hela tiden. Gör variationerna enbart med hjälp av ditt säte och med det menar jag mage och rumpa. När den svarar kvickt och lätt är den också rak.
Jag kunde inte låta bli att kommentera, eftersom jag också känner igen det både du och Sara-Mara skriver om era hästar. De övningar du föreslog är också bra, liksom en rad andra som lossar i bogarna och får igång hela kroppen, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, sidvärts av alla slag, särskilt öppna på volt.
Hopppas att du inte tog illa upp att jag la mej i, det var egentligen inte du som frågade, jag hakade mest på ett resonemang.
Rid i trespårigt på en volt ett tag i stället . Brukar funka.
Vilket underbart inlägg......NOT!
Hur i hela friden tror du att TS ska förstå hur du menar?