kolblakkur
Trådstartare
Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför?
Jag skulle nog tagit lite mer än enbart en hästs kallhyra men att den var mindre än två hästars. Kanske 1,5 hästars kallhyra på 2Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför?
En kallhyra, eftersom det är en box. Hade det varit två boxar så hade det varit rimligt med två kallhyror. Att du däremot kan ha två shettisar i boxen, gör ingen skillnad.
När det sedan kommer till ev service, som in- och uttag, då tycker jag det är vettigt med dubbelt iom att det ändå är två individer att hantera.
Kallhyra gäller ju inte bara boxen, utan även eventuell service som in- och utsläpp, fordringar, hage, slitage mm. Kan man dela box pga storleken på hästarna så hade jag tagit 1,5 kallhyra som stallägare.
Som hästägare hade jag inte gått med på mindre heller. Det är extra jobb med 2, visserligen väldigt små, ponnyer än med en större ponny/häst. Jag betalar gärna för mig eftersom jag inte vill känna att jag utnyttjar någon. Den som tar hand om min häst får betalt helt enkelt. Så kan jag sova gott om natten.
Kallhyra är ju hyra enbart för boxen, det övriga som insläpp och fodringar är inte kallhyra.
För mig har det alltid varit det. Det har alltid ingått i de stall jag stått i. Jag har aldrig stått i kollektiv i och för sig. (Men även där ingår väl hagar, el, vatten osv?) Minsta service jag haft som ingår i kallhyran är utsläpp och morgonfodring. Hage ingår i kallhyran, liksom el. Tillgång till ridhus/paddock osv. Eller brukar det tillkomma kostnader för det?
Ingår inte hagen och ev slitage på stängsel i kallhyran också?Du har missförstått begreppet. Kallhyra betyder hyran av själva boxen, utan tillgång till service, driftskostnader etc. Det du beskriver är inackordering där det ingår viss service.
Ingår inte hagen och ev slitage på stängsel i kallhyran också?
Jag tycker i alla fall att två kallhyror är rimligt att ta betalt. Slitaget på marken och övriga utrymmen är ju fortfarande för två hästar. Alltså, jag tror inte att stallägarens kostnader minskar särskilt mycket om två hästar flyttar från varsin box till en gemensam. Men jag utgår ifrån att det är ordentliga hagar som inte tillåts bli lerbad, ordentlig sadelkammare, välskött gårdsplan, skötselutrymmen och kanske en ridbana. Sådant kostar ju att hålla i fint skick.
Jag hade aldrig i livet betalt 2x kallhyran för en box då hade jag krävt att få 2 boxar och nej 2 shettisar eller b-ponnyer sliter inte i närheten av vad två halvblod gör (i snitt), knappt ens tillsammans. Hanteringen är vanligen enklare, man ofta lätt ta flera små men här är det mer individuellt.Jag tycker i alla fall att två kallhyror är rimligt att ta betalt. Slitaget på marken och övriga utrymmen är ju fortfarande för två hästar. Alltså, jag tror inte att stallägarens kostnader minskar särskilt mycket om två hästar flyttar från varsin box till en gemensam. Men jag utgår ifrån att det är ordentliga hagar som inte tillåts bli lerbad, ordentlig sadelkammare, välskött gårdsplan, skötselutrymmen och kanske en ridbana. Sådant kostar ju att hålla i fint skick.