Dubbla kallhyror

kolblakkur

Trådstartare
Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför? :)
 
Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför? :)

En kallhyra, eftersom det är en box. Hade det varit två boxar så hade det varit rimligt med två kallhyror. Att du däremot kan ha två shettisar i boxen, gör ingen skillnad.

När det sedan kommer till ev service, som in- och uttag, då tycker jag det är vettigt med dubbelt iom att det ändå är två individer att hantera. :)
 
Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför? :)

Det beror ju lite på ditt tidigare resonemang om kallhyror och box-storlek...

Jag hade antagligen tänkt "en hyra per häst".
Eftersom antalet djur kan ha betydelse vid exempelvis pragraf 16-tillstånd och liknande.
 
En kallhyra, eftersom det är en box. Hade det varit två boxar så hade det varit rimligt med två kallhyror. Att du däremot kan ha två shettisar i boxen, gör ingen skillnad.

När det sedan kommer till ev service, som in- och uttag, då tycker jag det är vettigt med dubbelt iom att det ändå är två individer att hantera. :)

Har samma åsikt som Habina.

Dock kopplat till storleksdiskussionen. Om man som många i den anser att stor box ska ha högre kallhyra är det rimligt med två "shettisboxstorlek"kallhyror eftersom boxen är stor nog att rymma två. Men jag anser kallhyra är detsamma oavsett om boxarna skiljer sig åt i storlek (så länge det inte är extremt.) Och då en kallhyra.

Men det exakta svaret är väl egentligen avhängigt hur det fungerar i övrigt i det stallet.
 
Kallhyra gäller ju inte bara boxen, utan även eventuell service som in- och utsläpp, fordringar, hage, slitage mm. Kan man dela box pga storleken på hästarna så hade jag tagit 1,5 kallhyra som stallägare.
Som hästägare hade jag inte gått med på mindre heller. Det är extra jobb med 2, visserligen väldigt små, ponnyer än med en större ponny/häst. Jag betalar gärna för mig eftersom jag inte vill känna att jag utnyttjar någon. Den som tar hand om min häst får betalt helt enkelt. Så kan jag sova gott om natten. :D
 
Kallhyra gäller ju inte bara boxen, utan även eventuell service som in- och utsläpp, fordringar, hage, slitage mm. Kan man dela box pga storleken på hästarna så hade jag tagit 1,5 kallhyra som stallägare.
Som hästägare hade jag inte gått med på mindre heller. Det är extra jobb med 2, visserligen väldigt små, ponnyer än med en större ponny/häst. Jag betalar gärna för mig eftersom jag inte vill känna att jag utnyttjar någon. Den som tar hand om min häst får betalt helt enkelt. Så kan jag sova gott om natten. :D

Kallhyra är ju hyra enbart för boxen, det övriga som insläpp och fodringar är inte kallhyra.
 
När jag hade eget stall så hade jag 2 föl som delade en box ägarna fick betala 0,75 av kallhyran var så vi fick in 1,5 för dessa 2. Även om de delade box så är de 2 i hagen m.m
 
När mina två små delade box betalade jag som en storhästhyra. Dock i ett stall där man själv köpte strö och i övrigt tog ägaren bara betalt för sina omkostnader så hon tänkte att det är rimligt att de två små äter som en stor ungefär.
När bara ena shettisen stod där så fick jag betala lite mindre foderkostnader men kallhyran var densamma.
 
Kallhyra är ju hyra enbart för boxen, det övriga som insläpp och fodringar är inte kallhyra.

För mig har det alltid varit det. Det har alltid ingått i de stall jag stått i. Jag har aldrig stått i kollektiv i och för sig. (Men även där ingår väl hagar, el, vatten osv?) Minsta service jag haft som ingår i kallhyran är utsläpp och morgonfodring. Hage ingår i kallhyran, liksom el. Tillgång till ridhus/paddock osv. Eller brukar det tillkomma kostnader för det?
 
För mig har det alltid varit det. Det har alltid ingått i de stall jag stått i. Jag har aldrig stått i kollektiv i och för sig. (Men även där ingår väl hagar, el, vatten osv?) Minsta service jag haft som ingår i kallhyran är utsläpp och morgonfodring. Hage ingår i kallhyran, liksom el. Tillgång till ridhus/paddock osv. Eller brukar det tillkomma kostnader för det?

Du har missförstått begreppet. Kallhyra betyder hyran av själva boxen, utan tillgång till service, driftskostnader etc. Det du beskriver är inackordering där det ingår viss service.
 
Är nyfiken på hur ni hade resonerat i detta fall: två a-ponnys delar box (12 kvm). Anser ni att ni ska betala två kallhyror för boxen eller en kallhyra? Varför? :)

Jag tycker i alla fall att två kallhyror är rimligt att ta betalt. Slitaget på marken och övriga utrymmen är ju fortfarande för två hästar. Alltså, jag tror inte att stallägarens kostnader minskar särskilt mycket om två hästar flyttar från varsin box till en gemensam. Men jag utgår ifrån att det är ordentliga hagar som inte tillåts bli lerbad, ordentlig sadelkammare, välskött gårdsplan, skötselutrymmen och kanske en ridbana. Sådant kostar ju att hålla i fint skick.
 
Jag tycker i alla fall att två kallhyror är rimligt att ta betalt. Slitaget på marken och övriga utrymmen är ju fortfarande för två hästar. Alltså, jag tror inte att stallägarens kostnader minskar särskilt mycket om två hästar flyttar från varsin box till en gemensam. Men jag utgår ifrån att det är ordentliga hagar som inte tillåts bli lerbad, ordentlig sadelkammare, välskött gårdsplan, skötselutrymmen och kanske en ridbana. Sådant kostar ju att hålla i fint skick.

Jag tänker att två ponnyer á 200 kg ändå sliter mkt mindre på markerna än en häst á 400 kg. Ser iaf enorm skillnad på hur det slits hemma hos mig, beroende på om det är mina welshar eller mina fjordhästar som gått. I en box på 12 kvm kan man ju även stalla upp en häst på 600 kg och då blir det verkligen ett slitage...
 
Jag tycker i alla fall att två kallhyror är rimligt att ta betalt. Slitaget på marken och övriga utrymmen är ju fortfarande för två hästar. Alltså, jag tror inte att stallägarens kostnader minskar särskilt mycket om två hästar flyttar från varsin box till en gemensam. Men jag utgår ifrån att det är ordentliga hagar som inte tillåts bli lerbad, ordentlig sadelkammare, välskött gårdsplan, skötselutrymmen och kanske en ridbana. Sådant kostar ju att hålla i fint skick.
Jag hade aldrig i livet betalt 2x kallhyran för en box då hade jag krävt att få 2 boxar och nej 2 shettisar eller b-ponnyer sliter inte i närheten av vad två halvblod gör (i snitt), knappt ens tillsammans. Hanteringen är vanligen enklare, man ofta lätt ta flera små men här är det mer individuellt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 093
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 862
Senast: Gunnar
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
596
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp