Dubbeldagar

Jozze

Trådstartare
Snabb fråga: min sambo är fl och kommer att vara tills i höst. Nu vill jag vara hemma en vecka i juni mellan skola och jobb och måste då ta ut Fp enligt Fk för att inte förlora sgin. Men måste min sambo ta ut fp de dagarna också? Det måste han väl inte. Dottern är under 1 år.

Har du anställning den veckan du tänkt vara hemma? I så fall kan du ju ta semester eller tjänstledig.
Har du inget den veckan är de föräldraledig eller anmäld arbetslös som gäller.
Din sambo behöver inte ta ut fp samtidigt, om ni nu inte måste för ekonominsskull.

Ja jag har en anställning som jag är tjänstledig från. Så om jag är tjl en vecka till behåller jag min sgi?

Så länge barnet är under ett år behöver du inte ta en enda föräldradag och SGIn är ändå skyddad. Det du skriver hade stämt om barnet var äldre än ett år.

Dubbelkolla med försäkringskassan, men jag är 99% säker.

Missade det med barnets ålder.

Men det som Fk menade kan också vara SGI-nivån för ersättning som vab och sjukpenning. Alltså inte nått som har med föräldrapenningen att göra.
Ring Fk och fråga varför, att barnet är under 1 år och du har en anställning.

Så länge barnet är under ett år behöver du inte ta en enda föräldradag och SGIn är ändå skyddad.
Och det är så trots att sambon redan är hemma? Hade vi haft massor med sparpengar hade vi alltså kunnat vara fl båda två samtidigt dotterns första år utan att ta ut en enda dag och ändå behålla våra SGIer?

Men det som Fk menade kan också vara SGI-nivån för ersättning som vab och sjukpenning. Alltså inte nått som har med föräldrapenningen att göra.
Ja det är sjukpenningen jag måste skydda enligt Fk. Äsch, jag får ringa igen. Men tack för svaren båda två! :)

Ja det är sjukpenningen jag måste skydda enligt Fk. Äsch, jag får ringa igen. Men tack för svaren båda två! :)

Hittade det här på Fk facebooksida:
Om du har arbetat i minst sex månader utan uppehåll innan du är tjänstledig har du ett efterskydd i tre månader. Det innebär att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad under dessa tre månader. Efter denna period försvinner ditt skydd om du inte återgår i din anställning..

Du kan fortsätta att skydda din SGI genom att:
- Studera med studiemedel via CSN
- Stå som arbetssökande på arbetsförmedlingen
- Ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan.

Hälsningar
Linda, handläggare
länk: https://www.facebook.com/foralder/posts/464135790334286

De svarar även att har man barn som är under ett år behöver man inte skydda SGIn.

Tack! Fick tag i Fk i går och efter lite resonerande med sig själv kom handläggaren fram till att vi fick vara hemma båda två samtidigt utan att ta ut en enda dag om vi ville eftersom dottern är under ett år. :up:

Liknande trådar

Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
2 035
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 342
Senast: monster1
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023