DSG på utställning

barajag...

Trådstartare
Hej, jag har så smått funderat på att ställa ut min tjej på en liten inofficiell utställning som vår aktivitetsgrupp anordnar i oktober. Kommer att vara med för att öva o prova på. Får väl se sen om det är så roligt att jag vill ställa fler gånger eller inte. :D

I samband med detta har jag funderat lite på olika saker:

* Om man ställer en DSG på en vanlig officiell, dvs en som inte rasklubb eller SGVK anordnar, hur är det då med domarna? Jag menar eftersom rasen inte är så vanlig är alla domarna i grupp 2 kapabla att ge en rättvis bedömning?

T.ex. om jag ställer ut o min tjej är ensam DSG hur vet jag att bedömningen är rättvis? Har domaren sett andra eller har den bara läst rasstandarden? Kan denna ge en bedömning som är rättvis enbart genom att läsa..?

* Är det någon som har en bild på en uppställd DSG? Skulle gärna vilja ha något att gå på då jag tränar in att stå. Dessutom skulle det vara roligt att se hur de ser ut uppställda då jag inte träffat så många.. :smirk:

Är tacksam för svar, åsikter o bilder!

Sv: DSG på utställning

På skk:s hemsida kan du söka på olika domare och se om de tidigare har dömt DSG. I PM:t (annonsen om utställningen) så kan du se vilken domare som ska döma din ras, då är det bara att kolla upp om den domaren har dömt rasen tidigare. Här kan du se vilka som har behörighet (om det heter så ?) att döma din ras https://www.dogweb.no/nkkapp/DommerP/openPage/dommerFrameset.html?session_locale=se-se det är bara att söka på rasen så får du fram olika domare.

Tack så mycket!

Hade faktiskt helt missat att man kan kolla på SKK:s sida :o

På den andra sidan ser man ju vilka som har behörighet precis som du säger, men om det på en inoff är en domare som inte står på denna lista betyder det då att den inte har någon behörighet alls? Behöver man inte har någon typ av utbildning för att döma på en sådan?

Har noterat att flera inoff utställningar har samma domare o denna inte finns med? Hur kan det vara?

På inofficiella uställningar så brukar det vara domare som kanske bara har behörighet på en ras eller så kanske de aldrig har dömt förut men jag vet inte riktigt varför det är så. :D

Jag var med min lilltjej på en inof. som vinthundsklubben:crazy: anordnade..

Dom satt med rasstandarden uppslagen framför sig:rofl:

Ta det för vad det är och framför allt se till att både du men framförallt hunden har kul!!:banana:

Tänkte som sagt var bara vara med som en kul grej. Eftersom min är ca 7 mån då tar vi det som en övning o socialträning :D

Det är nog roligt för att det är bara dsg med.. aktivitetsgruppen i mitt som ordnar, där jag är medlem. Just pga av det är denna som ordnar bör det vara en domare som kan hundarna o rasen, oavsett behörighet eller ej..

Tack för bilder o beskrivning.

Måste tala om att på den andra länken känner jag igen tiken.. det är nämligen min Nilas mamma. :love:

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 791
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Relationer det är dagen innan min läkartid för att kontrollera i i vilken vecka jag är. För drygt en vecka sedan testade jag positivt... men...
2
Svar
21
· Visningar
4 317
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar