Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Jag tror att vad gäller regerande kungahus är svenskarna och danskarna (norrmännen?) de närmsta, och jag tror inte Harald är där. De flesta andra är ju monarkier i exil. Spanjorerna, hmm, har inte koll på genealogin för hur nära besläktade de är.

Putin var verkligen, ja, jag tänkte ändå inte komma! Tog sin fotboll och gick hem när ingen ville leka med honom.
Harald var där satt bakom Beatrix tror jag
 
Hmm, går igenom Spaniens monarki och Victoria av Battenberg var en av drottning victorias barnbarn så de borde väl haft en mer framträdande plats, men det finns säkert någon obskyr etikett till varför de placerades längre ner.

Lite coolt är det att den 18 hertigen av Norfolk, earl marshal, fortfarande ansvarar för statshögtider som begravningar, kröningar och liknande och har gjort det sedan medeltiden.
 
Hmm, går igenom Spaniens monarki och Victoria av Battenberg var en av drottning victorias barnbarn så de borde väl haft en mer framträdande plats, men det finns säkert någon obskyr etikett till varför de placerades längre ner.

Lite coolt är det att den 18 hertigen av Norfolk, earl marshal, fortfarande ansvarar för statshögtider som begravningar, kröningar och liknande och har gjort det sedan medeltiden.
Kanske för att de har umgåtts och Carl Gustaf och Margrethe är äldre än Felipe?
 
Hmm, går igenom Spaniens monarki och Victoria av Battenberg var en av drottning victorias barnbarn så de borde väl haft en mer framträdande plats, men det finns säkert någon obskyr etikett till varför de placerades längre ner.

Lite coolt är det att den 18 hertigen av Norfolk, earl marshal, fortfarande ansvarar för statshögtider som begravningar, kröningar och liknande och har gjort det sedan medeltiden.
Det handlar nog om vem som suttit längst på sin tron Margarethe har regerat sen 1972 vår kung sedan 1973
 
Bara hela etiketten för en statsbegravning (kröning, bröllop osv) är fascinerande. Det är av otrolig betydelse men kan te sig lite löjeväckande ibland. Särskilt när det analyseras in i detalj om varför någon är placerad var.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
847
Senast: Sel
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 223
Senast: Krålus
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 248
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp