Sv: Drömträns
Vilka fina träns! Jag är så sugen på ett nytt.
Jaha, då var det detta med att lägga in en länk. Ska se om det funkar...
Detta är ett vanligt träns med ett pråligt pannband och ett likadant pannband som nosgrimma. Detta använder jag alltid på uppvisning.
Fler bilder (fast inte så bra på tränset) finns på min hemsida.
Jag har använt det extra nackstycket från ett kandar och istället för att knäppa i ett bett har jag fäst in pannbandet som framsidan på en nosgrimma. I Pannbandet har jag sen fäst D-ringar vari jag drar remmarna från en tillbakaknäppt nosgrimma från samma kandar.
Funkat i många år.
Jag är ingen sadelmakare (Kanske nån mer kunnig kan upplysa mig?
). Men jag måste dock (som den säkerhetsinpräntade ryttaren jag är
) påpeka att nitar påverkar lädrets hållfasthet. Man gör ju ett grövre hål i remmen. Prova sy på symaskinen, min vanliga klarar faktiskt mer än jag nånsin trott. Har dock inte provat två lager tjockt skinn. Eller fråga runt och hör med kompisar om nån har en industrisymaskin i källaren. (Obs Om du ska sy, så sy längs med lädret inte rakt över eftersom man då gör en perforering utmed vilken lädret helt enkelt kan rivas av.)
Jag är sugen på att göra ett träns med lite roligare spännen. Vet nån var man hittar sådana? Jag kan gjuta ornament i silver men att göra spännen är uteslutet eftersom det inte är starkt nog. Tror jag.