Drömträns

M

Mirus

Har ni några riktiga drömträns ni skulle vilja lägga vantarna på, men som kanske inte passar budgeten, hästen eller bara är för pråliga egentligen?

Jag är helt såld på detta tränset:
http://lipizzan.org/pressreleases/hausberger_chief_rider.jpg

Men jag vet inte ens om det går att få tag på? Hittar inga fler bilder ens. :crazy:
Råkar någon veta var det finns eller var fler bilder finns får ni gärna tipsa!

Och jag var helt såld på La Selles träns (dock helt ur min prisklass skulle jag tro) som de gjorde till L'art sadeln, men jag hittar inga bilder på det längre på deras hemsida...någon som råkar ha bilder på tränset att förgylla tråden med? :)

Sv: Drömträns

Det ser ut som spanskaridskolans show-träns. Tror det kan bli MYCKET svårt att få tag på. Du får försöka göra ett själv. Om du gör två köper jag det ena ;)

Jag drömmer om ett träns som finns på Kaupre. Minns inte vad det heter just nu. Keltiskt någonting tror jag. Det är ursnyggt och helt ur min prisklass. (förstås)

Kookaburra:
Tja jag känner ju en sadelmakare som säkerligen jätte gärna gör det åt mig, men jag vill inte ens tänka på vad materialkostnaden skulle ligga på. :crazy: (H*n gör allt i högsta kvalitets läder)

Men frågan är för det första om man "får lov" att göra en kopia på ett sånt träns? Tänker på "copyright"...fast när det gäller träns kanske det räcker med att någon liten detalj är annorlunda? *noll koll*

För det andra är svårigheten att hitta bättre bilder på tränset. Har inte lyckats hitta några bättre alls.

KungThulle:
Ska genast prövas :)

bigganl:
Ja dom är riktigt snygga...och riktigt dyra. :crazy:
Fast jag har funderat på hur bra färgen sitter på dom. Någon som har erfarenhet?
(hade dom inte fler modeller förr?)

Jag tycker också om dem, speciellt det brågröna. men precis som någon annan skrivit har jag funderat över hur bra färgen sitter...

Skulle vilja ha en hel del utrustning som finns på hovstallet...:angel: Fanns en hel del fina träns och en riktigt häftig sadel för den delen också...

Mela - Den modellen har jag sett på australiensiska träns.

Har faktiskt sytt ett som omnämns som "extended australian bridle" att ha som tornerträns. Man kan se samma typ av träns på medeltida bilder.

Flygfyren-gul%20bakgrund.jpg

Jag fick ett sådant keltiskt pannband i present som va målat om det är ifrån den "kollektionen" träns du menar.
Färgen sitter iallafall superbra! Inte flagnat, möjligtvis en aning svagare färger men det är 3 år sedan jag fick det också!
Helt klart över förväntan!

Mela - Den modellen har jag sett på australiensiska träns.

Har faktiskt sytt ett som omnämns som "extended australian bridle" att ha som tornerträns. Man kan se samma typ av träns på medeltida bilder.

Flygfyren-gul%20bakgrund.jpg

Snyggt! Jag har också sett det på australiensiska träns men blev kär i det när vi var på Island, de hade många sådana där vi var. Hittade det av en slump, men på tok för dyrt för mig, hästen är ju inte ens min.. :(

Du vet inte om det finns billigare nånstans? :)

Kolla in denna:

Länk
:love::love:

Hur mycket fint som helst.
Min favorit är nr 15...

Tänk om man kunde vinna en miljon eller så... :angel:

Man kan ganska lätt bygga om ett vanligt träns.

Då kan det bli så här!

Timonsmedeltidstrnsb.jpg

Timonsmedeltidstrnsa.jpg

Det är läderremmar tagna fr ett par gamla tyglar lagda i kryss över nosen och fastnitade i pannbandet respektive nosremmen. Även nosremmen är gjord av en tygelbit. Skölden i mitten är 2 st läderbitar tillklippta och fastnitade kring krysset.

Beslagen består till stor del av METALLKNAPPAR som man kan köpa i vanliga tygaffärer. Knapparna är fastkilade med en bit järntråd på baksidan av remmen och sedan är denna tråd överklistrad med en tunn skinnremsa för att inte ge skav. Metallbeslaget på skölden kommer från en gammal brosch.

Modellen är baserad på husarträns/kavalleriträns som var vanliga under 1700-talet och början av 1800-talet, men ser rätt ok ut även i medeltida sammanhang.

Ponnyn är Timon. Den som vill träffa Timon irl, kan göra det på Medeltidsdagarna i Lund nu den 13-14 juli. Vi ska göra barnen glada med ponnyridning! Han ska ha det här tränset på sig är det tänkt.

/KT

Senast ändrad:

Sitter fortfarande och funderar på vilket jag helst skulle vilja till min lus, men kan inte bestämma mig! Alldeles för mycket godsaker här :love:

Jättesnyggt, verkligen!

Tror du att det skulle gå att fästa "krysset" i sidostyckena precis ovanför bettet? Jag har ingen nosgrimma på mitt (hemmagjorda) träns...

Jättesnyggt, verkligen!

Tror du att det skulle gå att fästa "krysset" i sidostyckena precis ovanför bettet? Jag har ingen nosgrimma på mitt (hemmagjorda) träns...
Tack
jag har bara en nosrem på detta träns och den är trädd i öglorna där man spänner fast bettet.

/kt

Har ett sådant i mjuuukt mörkbrunt läder:love: Till en islandshäst då alltså;) Köpte det på island förra sommaren när jag insåg att den isländska kronan stod så lågt jämfört med den svenska så det var typ halva priset på allt:D
Det är ju en jättevanlig model på island, så om du botaniserar lite i islandshästaffärer så är det inte omöjligt att du hittar en variant som passar både i storlek och till plånboken!

det finns rätt mkt islandsträns på markanden som jag tycker ser rätt snygga ut och till bra pris.. Men jag har en fjording, men hur är islandstränsen i storleken egentligen? Min häst kan ha cob i sidostycken men behöver full på pannband. Jöper jag ett isis träns tänkte jag nog bara använda nackband o tyglar, om inte de är väldigt korta?

I länken trådskaparen visa med friser hästar som modeller tycker jag träns 2 och 20 var snyggast. Nummer 2 var liksom lagaom, det kan man kanske ha för att va elegant till vardags. Men som andra skrev så är det inte en budget som jag föredrar

Många isisar behöver storlek cob i träns och grimma. Två av mina har cob och den tredje har ponny. Det islandsträns som nämns här har ingen storleksangivelse men det passar de som har cob-storlek annars.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Barret
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat