Erika Lundström
Trådstartare
Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel och oro det sista halvåret och tog till sist det avgörande beslutet i panik en kväll när hon hade hög feber, och koliksymtom. Detta är något jag fortfarande grubblar över, om beslutet var rätt. Jag försöker förstå eftersom j hon var 26 år, hade cushings, hade haft fång, tandfraktur ( pga försumlig sommarfodetvörd) och tandinpackningar efter det med åtskilliga vet besök, böjsenskada på läkning och nu hög feber som inte gav med sig utan steg hög efter senaste check på böjsenskadan och vaccinering. Det som är svårast är att hennes skador och även fången uppstått pga medryttares okunskap. Jag famns inte närvarande. De ringde inte och rådfrågade mig och det anklagar jag mig för. Vilket som orsakade hennes painface denna gång är jag osäker på men det var en berg och dalbana mellan hopp och förtvivlan hela den sista tiden med sjukbox och uteboxar. Jag tog avlivningen väldigt väldigt hårt. Haft henne i 16 år. Jag bor dessvärre på en hästgård och ser andra hästar dagligen men undviker dem. Dock har jag inte satt foten i området och det stall där hon stod. Undviker den platsen helt och även de personer som var med när hon togs bort. Jag klarade inte av att vara med. Inte pratat med dem efteråt. De tycker nog att jag är oförskämd . Jag Undviker dem. Klarar inte att prata om det och är rädd de ska säga något jag inte klarar att höra om avlivningen.
Nu tär mitt problem att jag drömmer om min häst så ofta. Vaknar med tårarna rinnandes. Drömmarna är så sjukt verkliga. Jag känner hennes hals under min hand, möter hennes blick, känner hennes doft och drömmarna handlar om att jag t ex tar nya beslut att t ex åka till klinik för att operera tänderna med inpackningarna, flytta henne från en sjukhage till en större bättre och nyss vaknade jag av att en hästtjej kört mig till ett stall och där i en hage stod min häst som vanligt. Hon tittade glatt emot mig och väntade vid grinden på att jag skulle öppna .Jag gick fram förundrad och jag frågade de andra OM det verkligen var hon och de bekräftade det. Hon hade överlevt avlivningen och bara varit sövd. Det var vinter och hon var ljusare än vanligt och delvis klippt noterade jag. Jag fumlade överlycklig med grinden för att öppna åt henne . Då vaknade jag. Gråter! Nån som har tips på hur jag kommer vidare. Orkar inte med drömmarna . Det gör för ont
Nu tär mitt problem att jag drömmer om min häst så ofta. Vaknar med tårarna rinnandes. Drömmarna är så sjukt verkliga. Jag känner hennes hals under min hand, möter hennes blick, känner hennes doft och drömmarna handlar om att jag t ex tar nya beslut att t ex åka till klinik för att operera tänderna med inpackningarna, flytta henne från en sjukhage till en större bättre och nyss vaknade jag av att en hästtjej kört mig till ett stall och där i en hage stod min häst som vanligt. Hon tittade glatt emot mig och väntade vid grinden på att jag skulle öppna .Jag gick fram förundrad och jag frågade de andra OM det verkligen var hon och de bekräftade det. Hon hade överlevt avlivningen och bara varit sövd. Det var vinter och hon var ljusare än vanligt och delvis klippt noterade jag. Jag fumlade överlycklig med grinden för att öppna åt henne . Då vaknade jag. Gråter! Nån som har tips på hur jag kommer vidare. Orkar inte med drömmarna . Det gör för ont