Drömmar om "ridlekis/fritids"

A

anni0301

Vi har en stor gård med mycket outnyttjade utrymmen och sitter här och fantiserar om vad man skulle kunna hitta på för att få lite fart på den gamla gården :)

Jag drömde som liten att ha egen ponny, men då mina föräldrar vare sig hade kunskap eller plats så tog det måååånga år innan jag fick fodervärda första ponnyn.

Nu går tankarna på att kunna erbjuda ponnier till andra barn som befinner sig i samma sits som jag en gång var.
Typ hjälpa barn/familjer att fodervärda en ponny, följa med vid provridning, hjälpa till med kontrakt etc. och att de sen får ha ponnyn hos mig och jag kan hjälpa till när helst de behöver hjälp och att de ändå får lära sig att "ha egen häst".

Kanske kunna ha lite enklare ridlektioner på banan, uteritter, temakvällar där alla klär ut sig till indianer, lite westernridning, jymkhana, NH-träning, lite teori med utfodring, hästens delar, sadelvård... you name it
Kanske ha lite träningstävlingar i dressyr å hopp å visa upp för föräldrarna....

mmm... drömmar var det ja...

Skolbussen stannar direkt vid vår gård så barnen skulle kunna (KANSKE om kommunen godkänner det) åka med den och föräldrarna hämta barnen efter jobbet?
det skulle kunna bli ett gäng på 3-5 barn och deras ponnier som rider tillsammans, leker mm. Lite som en fritids efter skolan.

MEN.
Men ...

Jag har ju egentligen inte en endaste blekaste aning vad som krävs av en sådan verksamhet?!!? :confused: försäkringar, tillstånd, ansvarsfrågor,utbildningar, ekonomi, kontrakt, vad man kan ta i betalt :eek:
Tänkte först att sådan verksamhet kanske går under "uthyrning av stallplats/inackorderingar" eftersom det i grund och botten handlar om att de ska få ha sin ponny någonstans. Hjälpen är ju gratis. Om de vill träna för mig kan de ju bara betala en symbolisk summa för att hyra ridbanan.
Jag gör det ju inte för att bli rik utanför att ge fler möjligheten.

Var kan man få sådan information?
Någon här med liknande verksamhet?

Sv: Drömmar om "ridlekis/fritids"

Hjälpen är ju gratis. Om de vill träna för mig kan de ju bara betala en symbolisk summa för att hyra ridbanan.
Jag gör det ju inte för att bli rik utanför att ge fler möjligheten.

Fint tänkt! Men hur länge kommer du orka ställa upp gratis?

Mitt råd är att du faktiskt ser till att ta betalt för de tjänster som du ställer upp med. Annars finns risk för att du inte kommer orka. Dessutom, människor som är villiga att göra rätt för sig är minst lika trevliga som människor som inte förstår sig på kostnader... ;)

Ett sätt att börja kan vara att ta kontakt med ridsportförbundets distriktkonsulent.

ja jo, det har du nog rätt i....det var väl ridningen jag syftade på, att jag inte kan ta jättemkt betalt för att de ska träna för mig eftersom jag ej är utbildad tränare.

Jag tänker i de banorna att ta ut en högre månadskostnad än om jag bara skulle hyra ut en box, just för att jag kommer vara tillgänglig.Exempel, om jag bara hyr ut en box kanske det skulle kosta 1000 kr men om de vill ha all hjälp, stöd etc så får de betala kanske 1500-2000 kr. Nu vet jag inte alls var jag kan lägga mig och omkostnader men bara som idé.

Vilken fin tanke :)

Jag kan ingenting om sånt men jag ville bara säga att jag tycker du verkar ha en trevlig ide!:idea:

Jag tror att det är bättre om du själv köper några stabila ponnier (b-cponny) och sen erbjuder enklare ridlektioner någon/några dagar i veckan (ju yngre ryttare, ju mindre krävs det för att göra dom nöjda), de andra dagarna kan barnen få vara "fodervärd" på sin favorithäst - och betala en liten slant (dvs dom har en häst, men föräldrarna slipper ha ansvaret för den och om barnet blir sjukt/ska resa/annat så gör det inget).
Gör man allt gratis så tröttnar man efter en stund..

En kompis till mig driver ett ridlekis, det är lektioner ca 4 dagar per vecka och resten av veckan får ponnierna vila eller ridas till.
Hon har även ridläger på loven.
Barnen får lära sig hur man beter sig i ett stall, alla får lära sig att sadla och tränsa (man tar alltså inte bara över hästen från lektionen innan), hästvett också givetvis.
Har för mig att hon tar 90kr per lektion (en timme, inkl sadling och tränsning - ca 30min ridning. De äldre eleverna som ridit längre gör iordning hästarna på egen hand och rider hela timmen), hon är inte utbildad tränare/ridlärare.

Senast ändrad:

Jo tanken har slagit mig, fast då börjar man sin verksamhet med minus i kassan om man först måste köpa hästarna :angel: och då är det nog ännu svårare att få lönsamhet. Dvs då måste man ju först få in pengar för att täcka investeringen och efter det kan pengarna gå till den egna kistan. det tar nog mååånga år att få in runt 50 000 för att täcka inköpet av hästar (nu räknade jag bara krasst med 10 000 per häst, de är ju ofta mkt dyrare) plus att man hela tiden har löpande utgifter. Jag tror att man DÅ jobbar gratis, även om det inte ser ut så när man får pengarna i handen. Men man har ju lagt ut dessa "50 000" från början....

En annan tanke i samma stil vore att själv fodervärda några ponnier och göra som din vän. Då slipper man lägga ut en massa pengar redan från början. Å andra sidan blir det då JAG som blir ansvarig för veterinärvård etc.

"Knepet" är att köpa ponnier som är billiga pga tillfälligheter.
T.ex. någon som blivit arbetslös och fort behöver sälja hästen, någon som tappat intresset och inte vill stå med en häst i flera veckor bara för att få ut fulla värdet, ponnier som passerat 10års ålder men fortfarande inte kan mer än alla gångarter i båda varven (dessa kan man utbilda själv allt eftersom, från början så kommer eleverna inte göra skänkelvikningar ändå).

Eller som du säger, att du tar hem ponnier på foder och börjar på det sättet. Sen sparar pengarna som kommer in för att köpa egna ponnier till slut.

Om vi gör en enkel kalkyl:
90kr/barn, 5 barn i varje grupp = 450kr. Det blir 360kr kvar efter momsen.
Om vi då tar två ridgrupper per dag, 4 dagar/vecka så blir det 11 520kr per månad (4 veckor) efter att momsen är betalad till skatteverket.
Om du då inte tar ut någon lön, utan istället använder pengarna inom företaget så tar det inte allt för många månader innan du har råd att köpa in en/två ponnier (som då ägs av företaget) och utrustning till dom samt att det finns en extra buffert för oförutsedda utgifter.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt att få igång en fungerande verksamhet, men vill man så går det - helt klart!

*jag gillar att se positivt på saker och ting* :D

härligt inlägg! Tack! vad roligt att "träffa" nån som oxå ser positivt på saker å ting *skratt*

Min sambo är helt off när det kommer till hästar så har ingen alls att bolla idéerna med.

Moms till skatteverket är jag med på- men behöver man inte skatta? (snurrar i huvudet nu, försöker få till en F-skattsedel)

Hej, vilken intressant tråd!

Jag sitter i samma sitts som dig och har börjat räkna och planera för ett ridlekis, men det är ju så mycket man behöver tänka på :grin:

Jag känner iaf att jag har bra förutsättningar eftersom den enda ridverksamheten som fanns här omkring la ner för ett par år sedan pga att ägaren hade tröttnat. Jag har även redan fem ponnyer i storlekarna A och B, dock är inte alla redo för ett sådant arbete idag så jag kommer förmodligen att få köpa in ett par ponnyer till.

Mitt största problem idag är att vi behöver bygga ut stallet och kosta på det lite. Vi har en stor ladugård som ska stå i grund för det men det är ju mycket jobb och kommer nog att kosta lite. Men har jag bestämmt mig så brukar det bli så och jag är också en såndär positiv människa som tror att allt löser sig :D

Vore jätte kul om vi kunde bolla lite ideér och information med varandra, än sålänge är jag bara i planeringsstadiet och sitter och räknar på allt fram och tillbaka. Men jag undrar precis som du om skatten och alla sånna kostnader med försäkringar och allt??

"
Om vi gör en enkel kalkyl:
90kr/barn, 5 barn i varje grupp = 450kr. Det blir 360kr kvar efter momsen.
Om vi då tar två ridgrupper per dag, 4 dagar/vecka så blir det 11 520kr per månad (4 veckor) efter att momsen är betalad till skatteverket.
* :D
Fast om man har företag så får man ju dra av momsen på hästarnas mat, hovvård och andra omkostnader. Även en uträknad stallhyra till verksamheten.
Så i början lär du inte behöva betala in ngn moms el. skatt, det är först när företaget börjar gå med vinst.

Härlig ide dock:)

I mina vilda fantasier så skulle man ha ett stort fullservicestall där man även har barnpassning (kanske med mellanmål, eller middag) så ridande föräldrar kan komma med sina barn och ändå träna sin häst ordentligt efter arbetet. + även större barn med häst kan komma efter skolan och bli utfodrade + vuxen finns där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 379
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 604
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar