Dricker dåligt

Sv: Dricker dåligt

Hästar dricker mindre när det blir kallt,för att inte bli avkylda inifrån. kanske därför du reagerar också. Jag skulle inte oroa mig om hästen verkar må bra. Ta med ett par thermosar med kokat varmvatten och häll i vattenhinken precis när du tar in.

*delvis kl*

Om hästen verkar må bra är ju relativt. Det är väl ganska svårt att upptäcka innan hästen fått kolik att den druckit för lite väl? En seriös fråga alltså, jag vet inte :p

Och en liten varning ang att "hästar äter snö", "hästen behöver inte dricka lika mycket på vintern eftersom den inte svettas" osv osv. Min häst dricker mer, eller åtminstone mer regebundet direkt när han kommer in vintertid än sommartid. På sommaren får de ju ofta i sig ansenliga mängder vatten via gräset, det tror jag många glömmer att ta med i beräkningen.
 
Sv: Dricker dåligt

Mina hästar har alltid vatten, även i hagen, dom går ju ute minst tolv timmar per dygn, och så länge kan dom ju inte vara utan. Så någon snö behöver dom inte äta. Det är ju olika individer också. TS ägde inte hästen förra vintern så denne har ju inget att jämföra med. Prova elektrolyter annars kanske?
 
Sv: Dricker dåligt

Mina hästar har alltid vatten, även i hagen, dom går ju ute minst tolv timmar per dygn, och så länge kan dom ju inte vara utan. Så någon snö behöver dom inte äta. Det är ju olika individer också. TS ägde inte hästen förra vintern så denne har ju inget att jämföra med. Prova elektrolyter annars kanske?

Jag menade inte dina hästar/TS utan allmänt, men jag spann lite vidare på ditt inlägg, därav *delvis kl*

Våra har inte vatten i hagen, av den enkla anledningen att de fodras inne 3 ggr/dag - mycket enkelt att hålla koll på hur de dricker. Och min dricker som sagt mer regelbundet vintertid, det tror jag är viktigt att uppmärksamma. Finns tyvärr många som fortfarande tror att vatten är viktigast när de svettas sommartid =/
 
Sv: Dricker dåligt

Och en liten varning ang att "hästar äter snö", "hästen behöver inte dricka lika mycket på vintern eftersom den inte svettas" osv osv. Min häst dricker mer, eller åtminstone mer regebundet direkt när han kommer in vintertid än sommartid. På sommaren får de ju ofta i sig ansenliga mängder vatten via gräset, det tror jag många glömmer att ta med i beräkningen.

Håller med!

Jag hanterar ungefär 100 liter vatten varje dag åt våra två hästar nu på vintern. ("Hanterar" skriver jag eftersom de ju inte dricker upp exakt varje liter, men de flesta dagar nära nog.)
 
Sv: Dricker dåligt

Förra vintern hade jag tio hästar hemma, nu bara fem. Hade dessa hela året. Min uppfattning är att individerna dricker väldigt olika mycket. Precis som med människor utsöndrar vi olika mycket vätska. Det kan vara skillnad för att vissa har täcke, andra inte. Alltså väldigt individuellt. Det MÅSTE inte vara farligt att hästen inte dricker så mycket som en annan häst kanske gör, eller att den dricker mindre vid kyla. Den svettas mindre vid kyla, utsöndrar mindre vätska, alltså kanske den inte behöver samma mängd. Jag har under mina femton år med eget stall och mellan fem och tio hästar som jag själv skött dygnet runt ,aldrig fått problem med koliker eller uttorkade hästar, och dom har haft fri tillgång dygnet runt och därmed fått bestämma helt själva vad dom behöver. jag har däremot märkt att dom verkar dricka mer vatten när det är riktigt kallt om det är ljummet.
 
Sv: Dricker dåligt

Förra vintern hade jag tio hästar hemma, nu bara fem. Hade dessa hela året. Min uppfattning är att individerna dricker väldigt olika mycket. Precis som med människor utsöndrar vi olika mycket vätska. Det kan vara skillnad för att vissa har täcke, andra inte. Alltså väldigt individuellt. Det MÅSTE inte vara farligt att hästen inte dricker så mycket som en annan häst kanske gör, eller att den dricker mindre vid kyla. Den svettas mindre vid kyla, utsöndrar mindre vätska, alltså kanske den inte behöver samma mängd. Jag har under mina femton år med eget stall och mellan fem och tio hästar som jag själv skött dygnet runt ,aldrig fått problem med koliker eller uttorkade hästar, och dom har haft fri tillgång dygnet runt och därmed fått bestämma helt själva vad dom behöver. jag har däremot märkt att dom verkar dricka mer vatten när det är riktigt kallt om det är ljummet.

Jag håller helt med dig, det kan säkert vara väldigt stora skillnader mellan individer utan att någon av dem ligger i riskzonen för varken det ena eller andra.

Dock (jag tjatar :D inte pga din skull utan pga andra som kanske läser tråden i tysthet), ang första fetmarkerade. Den slutsatsen drar "typ alla" men lika viktigt är det ju att inse att hästen i det allra flesta oxå får i sig mindre vatten via betet/hagen. Kanske går det på ett ut och hästen dricker lika mycket i hinken som vanligt, kanske dricker den mer/mindre för att jämna ut. DET är ytterst individuellt, men först måste man ta hänsyn till ut/ingående vatten utan att räkna in hinken. Dvs både att den svettas minder och att den får i sig mindre genom gräset - väldigt generellt.

Ang andra fetmarkerade. Det var diskussioner här på buke om någon studie att hästarna drack mer ljummet vatten väl? Jag minns inte säkert men jag tror slutsatsen var att kallt vatten var smakligare (jag tror dock det var en väldigt begränsad studie, eller blandar jag ihop nu?) men ljummet vatten släckte inte törsten lika "bra". Men jag upprepar, jag minns inte alls så bra! Det var dock lite fler saker som kom fram än just att "varmt vatten är bäst för att det inte är iskallt" typ. Intressant var det!
 
Sv: Dricker dåligt

Med ljummet vatten slipper dom ju bli nedkylda inifrån när dom dricker, så det måste ju vara det bästa alternativet:) man vill ju såklart att dom ska dricka mycket vatten. Nu är det ett par plus i skuggan på dagen här och då dricker mina mycket mer ute, trots att det serveras kallt för tillfället. Jag har inte läst någon forskning utifrån..jag bedriver min egen:) Jag ser och lär helt enkelt. Naturligtvis kan TS häst tycka att vattnet smakar illa osv, men hade den verkligen behövt vätskan så hade den i slutändan druckit i alla fall. Om nu inte vattnet innehåller bakterier då. M;en då hade knappast de andra hästarna druckit det heller.

I slutändan kan jag bara säga att ALLA hästar bör få tillgång till vattnet hela dygnet. Det finns lösningar om det fryser, frostvakter, olika hemmabyggen, thermobar, varmevatten kopp osv. Bara att fixa!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Dopy
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 196
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp