Dricker dåligt

Sv: Dricker dåligt

nja, 3-4 genom maten iallfall men det är fortfarande för lite.
Känner jag min häst rätt skulle han inte gå i närheten av den och dricker han inte det vattnet för han inte tycker om det spelar det ju ingen roll om han får det ute eller inne?
Vi ska stå i stallet 1 månad till så jag vill ha lösning på hur jag får i honom vatten under denhär månaden. Vet att han dricker vattnet på andra stället och dricker han inte där åker vi o tar blodprov på honom.

Vi har det nog lite kallare här uppe. Jag kan somsagt inte fylla på med varmtvatten heller
 
Sv: Dricker dåligt

Du vet att risken för kolik ökar markant för varje dag som hästen är uttorkad.

Om hästen går nära en vattentunna så går den nära en grön vattentunna...
 
Sv: Dricker dåligt

Ja det vet jag och jag frågar ju efter hjälp..
Ska träna ikväll och min veterinärs dotter ska också träna. Ska prata med henne då.
Det var mer presseningensliknande påsen runt han skulle vara rädd för
 
Sv: Dricker dåligt

Testa att ta med en vattenkokare till stallet så kan du få upp temperaturen på vattnet lite iaf. Det svalnar ju självklart efter ett tag men kan vara värt ett försök.
 
Sv: Dricker dåligt

Hur mycket dricker dom andra hästarna? Kan det finnas tillgång till nåt annat vatten i hagarna? Dike eller nåt sånt?
 
Sv: Dricker dåligt

Ja det vet jag och jag frågar ju efter hjälp..
Ska träna ikväll och min veterinärs dotter ska också träna. Ska prata med henne då.
Det var mer presseningensliknande påsen runt han skulle vara rädd för
Men det är väl inte den uttorkade hästen som du oroar dig över som du skall träna med?
Om nu hästen är uttorkad som du säger, så ring Vet! Att fråga här hjälper föga.
 
Sv: Dricker dåligt

Om du äter salt mat blir du ju törstig och är du riktigt törstig så dricker du även äckligt vatten. Och du dricker även mer än du brukar göra. Att tillföra salt gör att hästen måste dricka mer, googla osmos om du inte tror mig.

Det handlar inte om att jag inte tror på dig, det var helt och hållet mina egna funderingar. Jag blev tvungen att googla osmos då jag mest gjort kemiska experiment i gymnasiet rörande begreppet, men jag är inte alls säker på hur kopplingen ska göras mellan ett utjämnande membran och hästens vätskeintag? Jag må vara dum, men förklara gärna :)
 
Sv: Dricker dåligt

Eftersom Na+/Cl- koncentrationen måste vara lika hög utanför cellen som innanför. Joner har mycket lättare att ta sig in i cellen och då blir koncentrationen högre = det går åt mer vatten för att jämna ut.

väldigt enkelt förklarat
 
Sv: Dricker dåligt

Jag har haft min häst i 10 år på samma stall.
På vintern dricker han ca 1/2 hink om dagen.
ibland mer ibland mindre.
Hösilaget är torrt så där är inte mycket vatten.
Eftersom han står i sjukhage nu så ser jag att mer vatten än så dricker han inte.
Han står inte i sjukhage för att dricker för lite kanske jag skall tillägga.
 
Sv: Dricker dåligt

Jag har också en häst som dricker dåligt vintertid. Hon dricker INGET ur varken hink eller vattenkopp och heller inte i hagen. Ljummet vatten hjälper inte.

Det enda som funkar är betfor med mycket vatten i krubban. Brukar lägga i en näve havre och lite lucernpellets i som ger extra smak, då dricker hon upp. Vi har stora krubbor så det går i mycket vatten och jag fyller upp dem fyra gånger om dagen till bredden. Det har varit såhär varje vinter sen jag köpte henne. Första vintern fick hon kolik, men har aldrig haft det sedan dess.
 
Sv: Dricker dåligt

*kl*

Jag säger tvärtemot fjordtokan, SLUTA absolut ge salt i maten om han inte dricker! Om hästen får i sig så lite vatten som du skriver i tråden så bör den vara rejält uttorkad och ger du den dessutom salt blir det ännu värre (sålänge den inte börar dricka mer pga saltet).

Men det är väl jättelätt att kolla om hästen är uttorkad, typ ett enkelt blodprov?

Vi har alltid gett underhållsbehovet av salt i maten (och tillgång till saltsten i box och sommarhage) och även gett extra vid träning i maten. Mammas sto har på senare tid dock inte druckit tillräckligt (endast fått underhållsbehovet av salt i maten) och vet rekomenderade då att ta bort allt salt i maten och i stället ge salt i vattnet. Nu dricker hästen för mycket :cool: Det kan du ju enkelt testa!

Vet du inte exakt mängd, någon matsked/10 liter skulle jag gissa på att hon blandar men det kan du ju bara fråga din vet :)
 
Sv: Dricker dåligt

Hur ser kisset ut?
Där kan man ju se om hästen är väldigt uttorkad.
Annars hade jag kört på att ha äppeljuice i vattnet. Kanske även dags att kolla upp vattnet om fler hästar dricker dåligt?

Och absolut inte salt i vattnet!!
Som någon sa, osmos.

osmos_potatis16.gif

(bild lånad från http://school.chem.umu.se/Experiment/201)

vätskan utanför cellerna och vätskan i cellerna vill ha lika mycket vatten/salthalt. Om du då ger salt men inte tillför vatten kommer salthalten i cellerna vara lägre. Cellerna kommer då att avge vatten, och på sikt implodera eftersom de inte klarar av salthalten.
Jämför söt/saltvattensfisk, samma sak där.

Det var en kvinna som dog i ett radioprogram en gång, eftersom hon drack 7 liter vatten. Hos henne gick processen tvärtom, hennes celler exploderade för att de tog in för mycket vatten.
 
Sv: Dricker dåligt

Förklarade el del under bilden, men :

För att salthalten utanför cellerna då ökas. Eftersom cellväggen är halvgenomtränglig kommer vatten att fly celler för att "försöka få omgivningen att ha samma salthalt som i cellen".
Cellerna tar skada, och om inte hästen dricker i proportion till saltintaget så blir det problem för cellerna i kroppen.
 
Sv: Dricker dåligt

Förklarade el del under bilden, men :

För att salthalten utanför cellerna då ökas. Eftersom cellväggen är halvgenomtränglig kommer vatten att fly celler för att "försöka få omgivningen att ha samma salthalt som i cellen".
Cellerna tar skada, och om inte hästen dricker i proportion till saltintaget så blir det problem för cellerna i kroppen.

Jag förstår mig på osmos. Du måste menat att man varken ska ge saltat vatten eller salt i maten - inget salt alls väl?

Hela poängen var ju dock att ger man hästen salt i maten och den inte dricker förvärras tillståndet (uttorkningen, pga vad du beskriver ovan).

Ger man saltat vatten (med rätt mängd salt så klart) så får hästen i sig "rätt" mängd salt i förhållande till vattenmängden den dricker (jag antar saltvattnet man ger är en typ av fysiologisk lösning - motsvarar förhållandet hästen bör ha i kroppen kanske?). Den kan alltså inte förvärra sin uttorkning. Plus att hästen kan vilja dricka mer av det saltade vattnet (som vårt sto). Så uppfattade jag iaf vår vet :)

Dock inser jag nu i efterhand att visst borde saltlösningen man ger ligga på mindre mängd salt än en fysiologisk lösning (eller vad det nu heter?) eftersom hästen aldrig kan dricka ikapp vattenbristen annars om den endast ges möjlighet att dricka lösning. Men jag vet som sagt fortf inte vilken mängd salt/liter vatten som rekomenderades till vårt sto.
 
Sv: Dricker dåligt

Får man fråga varför man saltar i vattnet, och inte låter hästen själv reglera salthalten med en saltsten?
Det bästa vore ju om individen fick bestämma hur mycket den vill ha av varje del.
Exempelvis har jag oerhört låg vattenhalt i min kropp, och om jag skulle dricka en redan uppgjord saltlösning så känns det som om min kropp inte skulle må bra?

Om hästen dricker dåligt så beror ju det på någonting, och man behöver kanske inte kompensera med att bara höja salt och vattenhalt?
Sen kan hästen ju ha både salt- och vattenbrist, men då borde hästen vara intresserad av både saltsten och vatten.
 
Sv: Dricker dåligt

Får man fråga varför man saltar i vattnet, och inte låter hästen själv reglera salthalten med en saltsten?
Det bästa vore ju om individen fick bestämma hur mycket den vill ha av varje del.
Exempelvis har jag oerhört låg vattenhalt i min kropp, och om jag skulle dricka en redan uppgjord saltlösning så känns det som om min kropp inte skulle må bra?

Om hästen dricker dåligt så beror ju det på någonting, och man behöver kanske inte kompensera med att bara höja salt och vattenhalt?
Sen kan hästen ju ha både salt- och vattenbrist, men då borde hästen vara intresserad av både saltsten och vatten.

Få hästar "äter" tillräckligt av sin saltsten för att täcka underhållsbehovet. Vi ger därför alltid salt i maten och har saltsten upptill som jag nog skrev ovan?

I vårt fall var mammas sto (därav är jag inte så insatt som kanske syns i inläggen ovan :p) uttorkat, upptäcktes i samband med annan undersökning och ytterligare ett blodprov togs efter några månader (första togs mitt i sommarhettan) och hon var fortfarande uttorkad. Då sa vet att vi skulle ta bort saltet i maten och ge det här saltade vattnet. Just eftersom hon INTE reglerade sin vattenintag själv. Saltet gavs enbart för att täcka underhållsbehovet - hon var alltså inte "översaltad" :D eller vad man nu säger.

Vet inte om det kan bero på att hon börjar bli gammal? Tidigare blodprov (vid tex borrelia/erlichia och kontroller) har inte visat att hon varit uttorkad iaf.

Hon visar iaf tydligt att hon inte dricker lika mycket av vanligt vatten, så fort det är vanligt i hinken dricker hon mindre. Direkt på påfyllningen alltså, inte för att hon får i sig mindre salt och således får mindre vattenbehov.

Hon har på äldre dagar haft släng av kolik - därför kan man nog tyvärr konstatera att hon inte dricker tillräckligt "för sitt eget bästa" iom kolikkänningarna och den konstaterade uttorkningen.
 
Sv: Dricker dåligt

Svarar dom flesta:
Samma dag som träningen hade han druckit hela hinken. Jo det var den hästen jag skulle träna, har ridit hela tiden utan problem trots att han inte druckit riktigt så mycket som en häst ska dricka. Vi hade med vatten hemifrån "vanligt vatten" till träningen så han kunde ha druckit men det ville han inte. Han är inte uttorkad på det sättet ni får det att låta som men visst, huden går inte tillbaka riktigt lika snabbt och jag har pratat med många hästvana människor och dom tycker inte han "ser" (känns) uttorkad ut, utan huden är något annat.. Jättesvårt att förklara. Idag hade han inte druckit lika mycket. Hästarna i stallet dricker vattnet (privathästarna), ridskolan har jag ingen koll på men tycker det springes rätt mycket med vattenhinkarna.

Nu glömde jag säkert att svara på det mesta.
 
Sv: Dricker dåligt

Vad skönt! Han kanske slickar i sig en massa snö i hagen helt enkelt, om han inte visar några stora tecken på uttorkning.
 
Sv: Dricker dåligt

Hästar dricker mindre när det blir kallt,för att inte bli avkylda inifrån. kanske därför du reagerar också. Jag skulle inte oroa mig om hästen verkar må bra. Ta med ett par thermosar med kokat varmvatten och häll i vattenhinken precis när du tar in.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Dopy
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 196
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp