Dricka kaffe medan man ammar?

Om du relativt nyligen har gått ut skolan, eller fortfarande går i skolan, så bidrar du till att bekräfta min uppfattning att undervisningen i källkritik ännu inte fungerar som man skulle önska. Många av dagens aktiva lärare, samt de som är på väg ut i yrkeslivet, tycks enligt min uppfattning överskatta sin förmåga att lära ut källkritik.
Får jag hoppa på det här sidospåret? Jag uppskattar barnen skola i största allmänhet men här har vi uppenbarligen väldigt olika åsikter, jag och skolan... :angel: Dottern går i åk 7 och gör en hel del redovisningar i olika ämnen och söker fritt information men verkar ha absolut noll koll på vad på nätet som man kan lita på, och de verkar dessutom inte ens behöva ange sina källor i sina redovisningar, något som går mig att få krypningar... :o
Jag har åtminstone lyckats få dottern att börja förstå hur man kan titta på om källor är tillförlitliga och varför man alltid bör skriva ner från vilken källa man har hittat svaret men det är tråkigt att skolan inte lägger större arbete på det. Där verkar Wikipedia var en lika god källa som ne som exempel... :crazy: Sen kanske jag lägger för stora krav på dottern när det gäller källor kontra åldersgruppen men hellre att hon lär sig källkritik ordentligt än att hon ska sitta med det senare i livet och fundera på varför läraren på högskolan underkände wikipedia som källa... :meh:

Får jag hoppa på det här sidospåret? Jag uppskattar barnen skola i största allmänhet men här har vi uppenbarligen väldigt olika åsikter, jag och skolan... :angel: Dottern går i åk 7 och gör en hel del redovisningar i olika ämnen och söker fritt information men verkar ha absolut noll koll på vad på nätet som man kan lita på, och de verkar dessutom inte ens behöva ange sina källor i sina redovisningar, något som går mig att få krypningar... :o
Jag har åtminstone lyckats få dottern att börja förstå hur man kan titta på om källor är tillförlitliga och varför man alltid bör skriva ner från vilken källa man har hittat svaret men det är tråkigt att skolan inte lägger större arbete på det. Där verkar Wikipedia var en lika god källa som ne som exempel... :crazy: Sen kanske jag lägger för stora krav på dottern när det gäller källor kontra åldersgruppen men hellre att hon lär sig källkritik ordentligt än att hon ska sitta med det senare i livet och fundera på varför läraren på högskolan underkände wikipedia som källa... :meh:
Jag fick ett litet spel när en av min sons klasskamrater i sjunde klass hade gjort ett arbete om Egypten och pyramider - och samtlig källor var olika new age sidor på nätet.

Lärarna bedyrade att de var mycket grundliga med undervisningen i källkritik.

Jag fick ett litet spel när en av min sons klasskamrater i sjunde klass hade gjort ett arbete om Egypten och pyramider - och samtlig källor var olika new age sidor på nätet.

Lärarna bedyrade att de var mycket grundliga med undervisningen i källkritik.
Men hur kan man som lärare anse det? Det är för mig helt obegripligt faktiskt... :crazy: Men där hade de uppenbarligen varit tvungna att ange källor, på dotterns skola behöver de inte göra det överhuvudtaget... Vilket känns helt uppåt väggarna... Okej att man godtar Wikipedia, men det ska åtminstone anges var det kommer ifrån tycker jag.

Men hur kan man som lärare anse det? Det är för mig helt obegripligt faktiskt... :crazy: Men där hade de uppenbarligen varit tvungna att ange källor, på dotterns skola behöver de inte göra det överhuvudtaget... Vilket känns helt uppåt väggarna... Okej att man godtar Wikipedia, men det ska åtminstone anges var det kommer ifrån tycker jag.
Vi var flera föräldrar som liksom tappade både hakan och målföret. Diskussionen kom inte riktigt vidare just då. :p

Japp. När jag ammade var en OTROLIGT bra sådan stund. Bebis var lugn och koncentrerade sig på att äta och jag satt ner. I övrigt var jag igång 23 timmar om dygnet, möjligt att mannen kunde ta barnet och gå med det ett par för att jag skulle få sova (då var INTE kaffe prioriterat). Som vuxen människa kan jag hantera min kropp och min mugg. Tråkigt om andra känner att de inte kan det här inne men ingen anledning att tala om att andra gör fel.

Sluta säg att du inte dömer andra. Det kan vi nog vara ganska överrens om att ni är flertal som gör - utan att veta vad andra har för situation och argument till att de inte gör rätt. Det vill säga som Du.

Jag blir lite nyfiken på vad ni som inte äter, läser, dricker kaffe eller tittar på en skärm gjorde medan ni ammade? Satt och stirrade rätt ut i luften, eller tittade på bebisen hela tiden?

Min barn har varit helt ointresserade av interaktion under amningen. De har haft fullt fokus på den fantastiska tutten, och kunde bry sig mindre om att titta på mig eller ha något som helst intresse för något annat än själva amningen. Så att flera timmar om dagen i uppåt ett år bara och sitta och titta på en ätande bebis hade jag tyckt var själadödande tråkigt. Alltså sysselsätter man sig med något annat under tiden.

Alltså, enligt mig gör den det. Det är givetvist komplext, men en rätt uppenbar sak innehållet i texterna på de olika sidorna, samt hur det är formulerat. Men kanske inget man bör gå in på djupare här då det väl börjar falla lite utanför ämnet för tråden...

Med andra ord, att det som står där överensstämmer med vad du tycker? Eller på vilket sätt gör innehållet att den källan du länkade till verkade mest trovärdig av de tio du googlade fram?

Jag blir lite nyfiken på vad ni som inte äter, läser, dricker kaffe eller tittar på en skärm gjorde medan ni ammade? Satt och stirrade rätt ut i luften, eller tittade på bebisen hela tiden?

Min barn har varit helt ointresserade av interaktion under amningen. De har haft fullt fokus på den fantastiska tutten, och kunde bry sig mindre om att titta på mig eller ha något som helst intresse för något annat än själva amningen. Så att flera timmar om dagen i uppåt ett år bara och sitta och titta på en ätande bebis hade jag tyckt var själadödande tråkigt. Alltså sysselsätter man sig med något annat under tiden.
Min bebis vill gärna ha ögonkontakt när man ammar, hon brukar göra en paus i amningen och när man då tittar ner för att se varför hon slutat äta, då ler hon med tutten i munnen och fortsätter äta :p
Jag brukar dock kolla på mobil/dator eller fika även när jag ammar, jag bara växlar med blicken mellan skärm-bebis-fika etc

Nu så åt min klart på 20 min och sen var det klart. Inget tuttande sen för mys. Ca 5 ggr per dygn. Fanns det tvprogram då så tittade jag väl på det. 2 kanaler dagtid fanns det då.

Det var nog mest kvällstv då. Det var väl skönt att få sitta en stund i lugn och ro på dagen. Behovet att vara uppkopplad och underhållen jämt fanns inte då tror jag.

Dagtid laddade jag öppna spisen o sjönk ner i favoritfotöljen för trevlig meditation, nattetid drog jag ner ungen i sängen o somnade om.

Som jag minns det ammade jag runt sex timmar per dygn under i alla fall några månader. Jag skulle bli GALEN av att försöka "mysa" eller "koppla av" så mycket. En del av den tiden sov jag, dock.

Frågan är ju också, om man inte läser eller dricker kaffe när bebisen ammar, när ska man då hinna göra det? När bebisen sov så hade jag vanligen fullt upp med att antingen sova själv, duscha, äta, laga mat, fixa hushållet, allt sånt som man behöver två händer till och gör bäst utan bebis.

Helt hysterisk tråd detta tycker jag. Uppenbarligen ser vissa det som tydlig risk att amma och dricka kaffe (själv håller jag med förutsatt att det rör sig om varmt kaffe i öppen mugg) och andra tycker risken är liten och värd att ta och att ingen ska lägga sig i. Hur som helst tycker folk olika...

Utifrån det, är det verkligen konstigt att TS sambo - som ser det som en risk- inte vill att TS dricker hett kaffe när hon ammar? Ibland är föräldrar oense om hur man ska hantera barn, och jag tror säkert att ni som tycker att sambon bara ska knipa käft hade reagerat om era partners gjorde något ni ansåg olämpligt med era barn?
Mitt bästa tips skulle vara att TS (och andra het- kaffe- drickande ammande mammor) skaffar en bra termosmugg med lock som sitter väl! Sen är problemet löst.
Tack å hej leverpastej

Med andra ord, att det som står där överensstämmer med vad du tycker? Eller på vilket sätt gör innehållet att den källan du länkade till verkade mest trovärdig av de tio du googlade fram?
Tänkte såhär ungefär:
Sambon kanske stressar upp sig över något annat/mer än bara att kaffet är varmt och det kanske skulle kunna vara t ex att han oroar sig över koffein som går över till bebisen, en idé som låg nära till hand i och med att jag fått höra från olika håll (hörsägen) att kaffe ska man undvika då man ammar. Sen sökte jag då på google för att forska lite i hur pass förekommande denna "hörsägen" kan tänkas vara, därför valde jag ett av de första tio resultaten, som på den lilla text som syns, hintade om att det kanske skulle kunna finnas en viss skeptism till kaffe-drickande under amning. Gick in på sidan och tyckte mig finna något då som talade för att man kanske ibland ska vara lite försiktig med kaffedrickande under amning.
Med de generella sök-kriterier jag hade så är det mycket troligt att den sidan, en av de tio första, är välbesökt (googles sökmotorer prioriterar populära sidor) och därmed är det väl rimligt att många människor har tagit till sig information (eller vad vi nu ska kalla det, ingen djupare värdering i ordet här tack) från denna sida och kanske inte helt benhårt litar på vad t ex livsmedelsverket rekommenderar.
Och det var alltså lite det jag var intresserad av att ta reda på; den "hörsägen jag tagit del av var den så väldigt ovanlig eller inte? Inte för att jag än vet direkt svar på frågan, men att det fanns något liknande bland de tio första träffarna på google hintar ju lite om , tycker jag, att så ovanligt är det kanske inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka