Dricka kaffe medan man ammar?

Om du relativt nyligen har gått ut skolan, eller fortfarande går i skolan, så bidrar du till att bekräfta min uppfattning att undervisningen i källkritik ännu inte fungerar som man skulle önska. Många av dagens aktiva lärare, samt de som är på väg ut i yrkeslivet, tycks enligt min uppfattning överskatta sin förmåga att lära ut källkritik.
Det var ett bra tag sen jag slapp skolan;)

Tänkte såhär ungefär:
Sambon kanske stressar upp sig över något annat/mer än bara att kaffet är varmt och det kanske skulle kunna vara t ex att han oroar sig över koffein som går över till bebisen, en idé som låg nära till hand i och med att jag fått höra från olika håll (hörsägen) att kaffe ska man undvika då man ammar. Sen sökte jag då på google för att forska lite i hur pass förekommande denna "hörsägen" kan tänkas vara, därför valde jag ett av de första tio resultaten, som på den lilla text som syns, hintade om att det kanske skulle kunna finnas en viss skeptism till kaffe-drickande under amning. Gick in på sidan och tyckte mig finna något då som talade för att man kanske ibland ska vara lite försiktig med kaffedrickande under amning.
Med de generella sök-kriterier jag hade så är det mycket troligt att den sidan, en av de tio första, är välbesökt (googles sökmotorer prioriterar populära sidor) och därmed är det väl rimligt att många människor har tagit till sig information (eller vad vi nu ska kalla det, ingen djupare värdering i ordet här tack) från denna sida och kanske inte helt benhårt litar på vad t ex livsmedelsverket rekommenderar.
Och det var alltså lite det jag var intresserad av att ta reda på; den "hörsägen jag tagit del av var den så väldigt ovanlig eller inte? Inte för att jag än vet direkt svar på frågan, men att det fanns något liknande bland de tio första träffarna på google hintar ju lite om , tycker jag, att så ovanligt är det kanske inte.
Skolexempel på confirmation bias, med andra ord.

Livsmedelsverket trovärdighet var det ja; Är det bara jag som tycker det känns oseriöst när en myndighet, i detta fall Livsmedelsverket skriver kost-rekommendationer till alla ammande kvinnor i du-form??
och var det inte länge sedan(om någonsin?) man trodde att "magert" och nyckelhålsmärkt var ett vettigt alternativ för alla?
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/ammande/
Nej, det är inte oseriöst, det är bara ett stilgrepp.

Nej, det är inte längesedan kostråd som de du länkar till ansågs vettiga, om man inte gått på LCHF-propagandan.

Mitt bästa tips skulle vara att TS (och andra het- kaffe- drickande ammande mammor) skaffar en bra termosmugg med lock som sitter väl! Sen är problemet löst.
Tack å hej leverpastej
Du missade den lilla detaljen att termosmuggar förvränger smaken på te o kaffe.

Tänkte såhär ungefär:
Sambon kanske stressar upp sig över något annat/mer än bara att kaffet är varmt och det kanske skulle kunna vara t ex att han oroar sig över koffein som går över till bebisen

Men varför i hela friden läser du in det i trådstarten? Finns väl ingen som helst anledning?

Livsmedelsverket trovärdighet var det ja; Är det bara jag som tycker det känns oseriöst när en myndighet, i detta fall Livsmedelsverket skriver kost-rekommendationer till alla ammande kvinnor i du-form??

Inte konstigt alls. Svenska myndigheter jobbar mycket med klarspråk och enkla, personliga tilltal. Det är en tillgänglighetsfråga.

Jag blir lite nyfiken på vad ni som inte äter, läser, dricker kaffe eller tittar på en skärm gjorde medan ni ammade? Satt och stirrade rätt ut i luften, eller tittade på bebisen hela tiden?

Min barn har varit helt ointresserade av interaktion under amningen. De har haft fullt fokus på den fantastiska tutten, och kunde bry sig mindre om att titta på mig eller ha något som helst intresse för något annat än själva amningen. Så att flera timmar om dagen i uppåt ett år bara och sitta och titta på en ätande bebis hade jag tyckt var själadödande tråkigt. Alltså sysselsätter man sig med något annat under tiden.
Min bebis har också fullt fokus på tutten och vill gärna ligga och snutta när han har ätit färdigt. Bästa ställningen att somna i är i mammas famn med tutten som kudde, det går än så länge inte att låta honom sova själv för då vaknar han. Jag har aldrig kollat så mycket på TV som nu! Tack gode gud för Netflix säger jag bara...

Helt hysterisk tråd detta tycker jag. Uppenbarligen ser vissa det som tydlig risk att amma och dricka kaffe (själv håller jag med förutsatt att det rör sig om varmt kaffe i öppen mugg) och andra tycker risken är liten och värd att ta och att ingen ska lägga sig i. Hur som helst tycker folk olika...

Utifrån det, är det verkligen konstigt att TS sambo - som ser det som en risk- inte vill att TS dricker hett kaffe när hon ammar? Ibland är föräldrar oense om hur man ska hantera barn, och jag tror säkert att ni som tycker att sambon bara ska knipa käft hade reagerat om era partners gjorde något ni ansåg olämpligt med era barn?
Mitt bästa tips skulle vara att TS (och andra het- kaffe- drickande ammande mammor) skaffar en bra termosmugg med lock som sitter väl! Sen är problemet löst.
Tack å hej leverpastej
Om det hade varit hett kaffe hade jag förstått hans oro. Men det är det inte.

Jag hittar bara halva termometern så jag har inte kunnat mäta tempen än men ska städa ur skåpet där den ligger någon gång snart.

• Gilla
Reactions: ako
Om det hade varit hett kaffe hade jag förstått hans oro. Men det är det inte.

Jag hittar bara halva termometern så jag har inte kunnat mäta tempen än men ska städa ur skåpet där den ligger någon gång snart.
Du har säkert full koll! Min poäng var väl bara att så himla konstigt att din sambo reagerar är det väl inte med tanke på att typ hälften av de som skriver i tråden oxå gör det. Några börjar ju oja sig och tycka det är hemskt att han säger något om det.

Du missade den lilla detaljen att termosmuggar förvränger smaken på te o kaffe.
Finns i o f s shyssta antispillmuggar (utan termosfunktion) i porslin med lock också, och framförallt förvrängs väl smaken om man kaffet hålls varmt i termosmugg länge...

Nej, det är inte oseriöst, det är bara ett stilgrepp.

Nej, det är inte längesedan kostråd som de du länkar till ansågs vettiga, om man inte gått på LCHF-propagandan.
Men varför i hela friden läser du in det i trådstarten? Finns väl ingen som helst anledning?
Har inte läst in något där. Kom med en hypotes bara.

Inte konstigt alls. Svenska myndigheter jobbar mycket med klarspråk och enkla, personliga tilltal. Det är en tillgänglighetsfråga.
Förenkla till idioti, eller hur är det nu man brukar säga. Och varför ska de jobba på personliga tilltal för, när de inte är personliga??

Alltså dessa råd gäller ju omöjligt alla ammandes kvinnor så därför tycker jag det är rätt oansvarigt med tilltalet "du". Å ena sidan blir det att folk känner sig utanför (när "du" inte gäller för en) och å andra sidan så blir det alltför pushig form att presentera sk rekomendationer på.
@mandalaki angående stilgrepp; blir rätt fult när det greppet varar hela texten igenom tycker jag, stillöst.

Förenkla till idioti, eller hur är det nu man brukar säga. Och varför ska de jobba på personliga tilltal för, när de inte är personliga??

Alltså dessa råd gäller ju omöjligt alla ammandes kvinnor så därför tycker jag det är rätt oansvarigt med tilltalet "du". Å ena sidan blir det att folk känner sig utanför (när "du" inte gäller för en) och å andra sidan så blir det alltför pushig form att presentera sk rekomendationer på.
@mandalaki angående stilgrepp; blir rätt fult när det greppet varar hela texten igenom tycker jag, stillöst.
Alla rekommendationer är naturligtvis generella, hur skulle de kunna vara annat? Om någon är allergisk mot t ex fisk eller mjölkprodukter så fattar hon förhoppningsvis att hon ska låta bli det oavsett vad som står i rekommendationerna.

Och självklart växlar man inte från "du" till "ni" i en text - om det inte finns ett särskilt syfte med att göra det.

Alla rekommendationer är naturligtvis generella, hur skulle de kunna vara annat? Om någon är allergisk mot t ex fisk eller mjölkprodukter så fattar hon förhoppningsvis att hon ska låta bli det oavsett vad som står i rekommendationerna.

Och självklart växlar man inte från "du" till "ni" i en text - om det inte finns ett särskilt syfte med att göra det.
Man skulle varken behöva använda "du" eller "ni" i hela den opersonliga texten, tycker jag.
Och, ja, det får vi hoppas att hon (och alla andra som faller utan för ramen) fattar, och lyckas stå emot dessa tydligt riktade rekommendationer.
Tycker gärna livsmedelsverket själva kunde ha lagt till detdär om att: Alla rekommendationer är naturligtvis generella,hur skulle de kunna vara annat?:up: i sin text såg inget åt det hållet någonstans. Någon annan som gjort det?

Man skulle varken behöva använda "du" eller "ni" i hela den opersonliga texten, tycker jag.
Och, ja, det får vi hoppas att hon (och alla andra som faller utan för ramen) fattar, och lyckas stå emot dessa tydligt riktade rekommendationer.
Tycker gärna livsmedelsverket själva kunde ha lagt till detdär om att: Alla rekommendationer är naturligtvis generella,hur skulle de kunna vara annat?:up: i sin text såg inget åt det hållet någonstans. Någon annan som gjort det?
Lyckas stå emot rekommendationer? Nä, nu ger jag faktiskt upp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka