Dricka kaffe medan man ammar?

Enligt dig ja. Men du kan inte förklara varför.

Dessvärre hör en diskussion om källkritik alltid hemma i en tråd där någon väljer "en av de tio första träffarna" på google och säger att Det här tror jag på.....
...Det är du själv som drar en annan slutsats av det du läser. Gör inte det.

Att jag inte skulle kunna förklara varför är din tolkning och inget jag står för.
Samma sak gäller att jag ska ha sagt " Det här tror jag på ", det är dina ord/tolkning/jag-vet-inte-vad, har inte med mig att göra.
Du har inte koll på mina slutsatser.
Och kan gärna låta bli att säga åt mig vad jag inte ska göra

Att jag inte skulle kunna förklara varför är din tolkning och inget jag står för.
Samma sak gäller att jag ska ha sagt " Det här tror jag på ", det är dina ord/tolkning/jag-vet-inte-vad, har inte med mig att göra.
Du har inte koll på mina slutsatser.
Och kan gärna låta bli att säga åt mig vad jag inte ska göra
Jag kan naturligtvis bara gå på vad du skriver här. Men om du har en förklaring så är det konstigt att du inte delger oss den, istället för "Det är givetvist komplext, men en rätt uppenbar sak innehållet i texterna på de olika sidorna, samt hur det är formulerat."

Men du har alltså inget att säga om huvudfrågan i mitt inlägg - hur man använder källkritik på internet?

Jag kan naturligtvis bara gå på vad du skriver här. Men om du har en förklaring så är det konstigt att du inte delger oss den, istället för "Det är givetvist komplext, men en rätt uppenbar sak innehållet i texterna på de olika sidorna, samt hur det är formulerat."

Men du har alltså inget att säga om huvudfrågan i mitt inlägg - hur man använder källkritik på internet?
Nej, jag ville bara bemöta de delar där du drar in mig på ett oskäligt vis.
Sen engagerar jag mig inte överhuvudtaget i innehållet i övrigt då jag ogillar stämmningen.

Nej, jag ville bara bemöta de delar där du drar in mig på ett oskäligt vis.
Sen engagerar jag mig inte överhuvudtaget i innehållet i övrigt då jag ogillar stämmningen.
Du kan ju surfa vidare till Familjeliv o/e Flashback, där är de inte så petiga med irriterande oväsentligheter såsom källkritik.

Livsmedelsverket är en trovärdig källa. De har gjort bedömningen att man kan dricka kaffe med gott samvete och de hymlar inte med att det går över i bröstmjölk. Det räcker för mig. Upplever jag att mina barn blir galna med koffein i kroppen får jag låta bli att dricka det, precis som att om barnen får ont i magen av olika saker jag äter (mjölkprotein är ju inte helt ovanligt t.ex). Ja, de kan välja att skriva att en hel drös livsmedel går över i mjölken som vissa kan vara känsliga/allergiska emot men det är smart att de låter bli och fokuserar på det viktigaste. Jag kan ärligt talat inte se någon poäng alls med att de ska skriva saker som "det här går över i bröstmjölken, vissa kan märka att barnen blir på det här viset av ämnet" för är det inte skadligt finns det ju ingen poäng med att skriva mer än att det går över i så små mängder att det inte bedöms utgöra någon risk. Ska man som förälder undvika allt som barnet eventuellt kan vara allergisk/känslig mot är det inte mycket kvar man kan äta och dricka sen. Man får ju ta det lite som det kommer tänker jag.

Jag har förresten med den här tråden i huvudet börjat dricka mitt kaffe ut en spillfri mugg som jag kan ställa på golvet bredvid barnen med kaffe som håller en aning högre temperatur än det jag druckit på sista tiden. Den stora grejen är att jag inte behöver gömma den för barnen och därmed själv kommer ihåg att dricka kaffet innan det blir helt kallt :rofl:

Förstår inte kopplingen där? Varför min ålder skulle vara relevant.
Om du relativt nyligen har gått ut skolan, eller fortfarande går i skolan, så bidrar du till att bekräfta min uppfattning att undervisningen i källkritik ännu inte fungerar som man skulle önska. Många av dagens aktiva lärare, samt de som är på väg ut i yrkeslivet, tycks enligt min uppfattning överskatta sin förmåga att lära ut källkritik.

Jag kan ärligt talat inte se någon poäng alls med att de ska skriva saker som "det här går över i bröstmjölken, vissa kan märka att barnen blir på det här viset av ämnet" för är det inte skadligt finns det ju ingen poäng med att skriva mer än att det går över i så små mängder att det inte bedöms utgöra någon risk. Ska man som förälder undvika allt som barnet eventuellt kan vara allergisk/känslig mot är det inte mycket kvar man kan äta och dricka sen. Man får ju ta det lite som det kommer tänker jag.

Och framförallt; det som påverkar barnet allra mest är inte vad du sätter i dig under 9 månaders graviditet och under perioden du ammar. Utan ALL skit du satt i dig de 20-30-nånting åren innan dess... nånting som ofta glöms bort i diskussioner om att börja äta ekologiskt när man blir gravid och helt plötsligt undvika mat i plastlådor. Så dags då. :angel:

Och framförallt; det som påverkar barnet allra mest är inte vad du sätter i dig under 9 månaders graviditet och under perioden du ammar. Utan ALL skit du satt i dig de 20-30-nånting åren innan dess... nånting som ofta glöms bort i diskussioner om att börja äta ekologiskt när man blir gravid och helt plötsligt undvika mat i plastlådor. Så dags då. :angel:

Exakt. Typ ingen har dött av att suga på en plastvisp.
Jag brukade alltid nämna att jag bor 150 meter från Hornsgatan i Stockholm när nån suckade över stt jag inte följde precis alla råd som gravid.
Hatar för övrigt plastmugg med lock, ska jag dricka kaffe vill jag känna doften! Det är ju halva upplevelsen.

Exakt. Typ ingen har dött av att suga på en plastvisp.
Jag brukade alltid nämna att jag bor 150 meter från Hornsgatan i Stockholm när nån suckade över stt jag inte följde precis alla råd som gravid.
Hatar för övrigt plastmugg med lock, ska jag dricka kaffe vill jag känna doften! Det är ju halva upplevelsen.
Säg inte sådär, min son och hans BARN bor där.
Hornsgatan, Sveriges Mexico City! :D @Hyacinth

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka