Dricka alkohol vara gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

havreflinga skrev:
På inskrivningen hos barnmorskan blev jag och min man placerade framför en tv med tillhörande video. Det handlade om alkohol och graviditet. Man fick se celler i superförstoring (mikroskåp?) som byggde upp trådar mellan sig, och när de var "påverkade" av alkohol såg man att aktiviteten avtog. Trådar kunde till och med tillbakabildas. Det visades oxå.

Vet inte hur experimentet gjordes. Kan bara beskriva vad vi fick se. Men det räckte för att jag skulle tro på att alkohol skadar.

Att alkohol skadar i stora doser är väl ställt bortom rimligt tvivel. Barn till alkholiserade mödrar får ofta ganska tråkiga skador, inlärningssvårigheter exempelvis. Frågan är i vilka doser? Jag har svårt att tänka mig att ett halvt glas vin eller en lättöl orsakar några skador. Däremot kan jag köpa Minos resonemang - det låter mer rimligt i mina öron.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag dricker inte alkohol när jag är gravid,
har inte druckit en droppe på ca 6 år nu:o :crazy:
men så fort jag slutat amma minstingen så har jag en Baileys som står i sprit hyllan och lockar:angel: :D
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Japp slutade med både kaffe och alkohol.
Var ingen alkoholdrickare tidigare men
drack mycket kaffe.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

havreflinga skrev:
Om jag tar mig själv som exempel: Jag är ju ganska fulländad.;) Men om min mamma hade intagit enbart totalt ren luft, föda och vätska o s v (vilket alltså är en omöjlighet) hade jag kanske varit ytterligare lite smartare, snabbtänktare, snyggare och motståndskraftigare.:D
Hihi, anar man en framtida curlingförälder här?? :D ;)

Själv blir jag knäpp av att tänka på att marginalerna skulle spela nån roll. Tex gick jag själv aldrig på dagis (dagmamma på halvtid efter 5 års ålder) och jag har inte ett uns av allergier. Vårt barn kommer att få gå på dagis, det går inte annars. Man får hoppas på bra gener i stället.

Sen läste jag nånstans en forskare som sa att om fostren var så vansinnigt känsliga för vad som hände i magen så skulle människosläktet dött ut för länge sen. Det argumentet köper jag. ;)
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Till en del.......:mad:
Det är väl konstigt.....:(
Jag skrev inte nånstanns i mitt inlägg att jag är gravid och försätter dricka eller att jag skulle fortsätta dricka när jag blir gravid.....
Självklart kommer jag att sluta direkt när jag blir gravid har inga tankar på något annat. Dock vet jag andra i min omgivning som inte har slutat hel och hållet och undade nu hur vanligt detta egentligen var att försätta dricka.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Warmia skrev:
Till en del.......:mad:
Det är väl konstigt.....:(
Jag skrev inte nånstanns i mitt inlägg att jag är gravid och försätter dricka eller att jag skulle fortsätta dricka när jag blir gravid.....

Vad menar du med sur gubbe till en del? Sur på dem som dricker lite, eller sur på de som svarar att det är självklart för dem att sluta dricka?
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Mabuse skrev:
Jag har svårt att tänka mig att ett halvt glas vin eller en lättöl orsakar några skador.

Ja, då är vi överens. Men man kanske missar några extra bonus-nervtrådar. Det är så jag ser det. :)
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

havreflinga skrev:
Men om min mamma hade intagit enbart totalt ren luft, föda och vätska o s v (vilket alltså är en omöjlighet) hade jag kanske varit ytterligare lite smartare, snabbtänktare, snyggare och motståndskraftigare.:D


För mig handlar det inte om att undvika missfall eller fosterskador när jag väljer att leva så sunt som möjligt under graviditeten. Jag ser det mer som en gåva, en kärlekshandling, som någon annan skrev.

Tyvärr är det inte födointaget som påverkar dessa faktorer, utan alltihopa är styrt av arvsmassan. Undantaget då förstås om du skulle häva i dig en massa sprit (som ju är skadligt). Du kanske skulle börjat med att välja en superintelligent och snygg partner;) Men det har du nog redan sett till att ha:D

Jag ser också det som en kärlekshandling att leva sunt för barnets skull (det är väl pga av kärlek till barnet som folk slutar att drick). Men jag skulle uppleva det som väldigt begränsande och bakbundet att behöva gå och fundera över varenda brödsmula jag sätter i mig. Men det är jag det. Tur att vi är olika
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Hej!

Till att börja med kan jag säga att jag inte dricker mycket alkohol över huvud taget. Men när vi började med "bebisverkstan" varken drack jag alkohol eller vistades i rökiga miljöer.
Jag har alltid varit "hönsig" - men alkohol är FARLIGT för foster! Vet du att du är gravid så drick inte......

Mvh / Fia
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag slutade att dricka så fort jag fick veta att jag var gravid :)
På krogen brukade jag få alkoholfria alternativ i oliak färger.
Fyllde ju 18 det året då jag var garvid och många kompisar med och man ville ju inte missa deras 18 års dag så det vart en del krog besök :)
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Mitzi skrev:
Du kanske skulle börjat med att välja en superintelligent och snygg partner;) Men det har du nog redan sett till att ha:D

Självklart!:D

Men jag skulle uppleva det som väldigt begränsande och bakbundet att behöva gå och fundera över varenda brödsmula jag sätter i mig.

Äh, jag är van. Det tillhör min personlighet. Jag funderar över ALLT jag konsumerar. Vill ta hänsyn till miljö, de som har jobbat med att ta fram produkten, om varelser eventuellt har behövt offras för varan o s v. Och min egen ekonomi och behov av varan förstås.

Men bara för att jag funderar är det inte säkert att jag alltid väljer det minst egoistiska alternativet.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag slutade dricka alkohol efter att jag fick reda på att jag var gravid.Jag tycker inte att man ska göra så mot sitt barn.
PÅ mödravården informerar dom om hur lite alkohol det behövs för att barnet ska bli berusad.Det är inte mkt som behövs!

Jag tycker oxå att det är fel att dricka när man ammar, det går över i modersmjölken.När jag hade min inskrivning så fick jag ett häfte om alkohol under gravidteten som var väldigt intressant att läsa.

Dessutom så är det inte lång tid att hålla upp, man har ju något viktigare i magen än att man ska behöva utsätta den för något sånt :D
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

filiduttan skrev:
jag slutade dricka då vi bestämde oss för att ge oss in i verkstaden.

Far jag fraga om ni lyckades bli gravida mer eller mindre med en gang? Jag tycker att det ar beundransvart att sluta dricka sa fort man borjar forsoka, men vi har forsokt sedan maj 03 och annu inte lyckats :crazy: ... tror att man maste kunna tillata sig att leva "som vanligt" annars blir man tokig...

Bara en reflektion :)
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Vet du att du är gravid så drick inte......

Mvh / Fia

WORD - Fia!!:banana: :bump: :banana: :bump:

Eina
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet? Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu. Han dricker någorlunda ute vad jag...
2
Svar
20
· Visningar
848
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Lillkin
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp