Dricka alkohol vara gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Warmia skrev:
Slutar ni med alkoholiga drycker direkt när ni vet att ni är gravida?
Om inte när slutar ni dricka?

Jag slutade när jag fick veta. Men å andra sidan så dricker jag väldigt lite normalt så jag tror inte jag hade druckit innan jag fick veta det ändå. Men jag har aldrig längtat så mycket efter ett glas vin sen jag fick veta att jag är gravid :crazy: :D
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Typiskt dumt resonemang, men du gör ju som du vill. Känner du för att riskera ditt barns välmående så kan ju ingen stoppa dig. Men kom inte och gnäll sen om nåt gått fel!

Läs gärna Ameos inlägg noga, sen kan du ju skriva upp dig som försöksperson när du blivit gravid.

Jag tycker som så många andra att om man inte klarar av att vara alkoholfri under en sån kort period av sitt liv (under graviditeten) så har man nog problem.

Däremot är det ju bevisat att ett-två glas vin när man ammar inte spelar någon roll, det går inte över i bröstmjölken. Däremot kan man ju fundera på hur smart det är att vara påverkad när man tar hand om en bebis.....hur kul hade det varit om man tappade barnet för att man blev fumlig av alkoholen? Men där känner man förhoppningsvis sina gränser och dricker inte mer än att man fortfarande är pålitlig.

Jag är ofta sugen på lite rödvin! Men det känns inte som en uppoffring att låta bli. Snarare som en kärlekshandling till mitt ofödda barn.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag drack väldigt sällan alkohol när jag inte var gravid och skulle aldrig få för mig att göra det nu heller.

Enligt en svensk studie så fortsätter var tredje kvinna att dricka alkohol efter att hon har fått veta att hon är gravid. En femtedel av alla gravida dricker alkohol 3-4 ggr i veckan!

Ganska skrämmande resultat tycker jag när man vet att man dränker bebisen i lika mycket alkohol som man dränker sig själv i.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

ameo skrev:
Man VET att alkohol skadar fostret.
Man vet inte vilken mängd alkohol som skadar resp är ofarlig, eftersom man inte haft tillräckligt många frivilliga föräldrar som ställt upp som försökskaniner...
Anmäler DU dig och ditt foster frivilligt?

Japp. Lättöl kommer jag dricka även om jag är gravid.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Typiskt dumt resonemang, men du gör ju som du vill. Känner du för att riskera ditt barns välmående så kan ju ingen stoppa dig. Men kom inte och gnäll sen om nåt gått fel!

Men poängen är ju att jag inte tror att jag skulle riskera mitt barns välmående med en lättöl då och då...

Läs gärna Ameos inlägg noga, sen kan du ju skriva upp dig som försöksperson när du blivit gravid.

Som sagt, inga problem. Fast det är ju inte sagt att det startar en studie om just det just när jag är gravid. Tror för övrigt inte att ett sånt experiment ens skulle få godkänt av de etiska bedömarna: min gissning är att denna forskning inte bedrivs genom experiment, utan genom undersökningar av gravida kvinnors levnadsvanor, och efterföljande undersökningar av deras barn.

Jag tycker som så många andra att om man inte klarar av att vara alkoholfri under en sån kort period av sitt liv (under graviditeten) så har man nog problem.

Problem vet jag inte, men om det inte skadar barnet (vilket jag då inte tror), vad finns det då för anledning. Jag tänkte inte heller göra mig av med katten, exempelvis - det finns ju de som gör det också, eftersom de tror att det kan skada barnet.

Däremot är det ju bevisat att ett-två glas vin när man ammar inte spelar någon roll, det går inte över i bröstmjölken. Däremot kan man ju fundera på hur smart det är att vara påverkad när man tar hand om en bebis.....hur kul hade det varit om man tappade barnet för att man blev fumlig av alkoholen? Men där känner man förhoppningsvis sina gränser och dricker inte mer än att man fortfarande är pålitlig.

Men jisses, det är väl självklart att man inte dricker sig berusad när man har ett barn att ta hand om. Idag dricker jag alkohol 1-2 gånger i veckan. Det händer väl 3-4 ggr per år att jag dricker så att jag känner mig berusad. Normalt drickande för mig är ett glas vin, eller en liten whisky på 3 cl. Det blir man inte ens salongsberusad på, än mindre fumlig.

Jag är ofta sugen på lite rödvin! Men det känns inte som en uppoffring att låta bli. Snarare som en kärlekshandling till mitt ofödda barn.
[/QUOTE]

Och vet du vad det bästa är? Var och en kan bestämma själv hur de vill göra!
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

nu när vi är i fabriks-stadiet, dricker jag inte. Möjligtvis en drink eller en cider när jag är har fått mens/testat negativt och ÄL, men inte efter ÄL.

Jag skulle aldrig våga riskera mitt fosters välmående för ett glas vin/öl eller ngn annan alkohol-haltig dryck!
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Mabuse skrev:
Tror för övrigt inte att ett sånt experiment ens skulle få godkänt av de etiska bedömarna: min gissning är att denna forskning inte bedrivs genom experiment, utan genom undersökningar av gravida kvinnors levnadsvanor, och efterföljande undersökningar av deras barn.

På inskrivningen hos barnmorskan blev jag och min man placerade framför en tv med tillhörande video. Det handlade om alkohol och graviditet. Man fick se celler i superförstoring (mikroskåp?) som byggde upp trådar mellan sig, och när de var "påverkade" av alkohol såg man att aktiviteten avtog. Trådar kunde till och med tillbakabildas. Det visades oxå.

Vet inte hur experimentet gjordes. Kan bara beskriva vad vi fick se. Men det räckte för att jag skulle tro på att alkohol skadar.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

*lånar knapp*

Jag tycker inte att det verkar rimligt att alkohol i sig är skulle vara så vansinnigt farligt att man inte skulle kunna ta något halvt glas vin emellanåt, det finns tusen andra saker som säkert kan vara lika farliga, att bo nära högtrafikerade vägar, utsläpp, bakterier i mat, dålig inomhusluft, rökande partner etc. Det jag menar är att alkohol inte kan vara så extremt mycket farligare än en hel del annat vi utsätter oss för.

Jag har dock valt att vara restriktiv eftersom det är enklare, det är ungefär som att banta, har jag resonerat. Det är mycket enklare att hålla koll på intaget om man sätter helförbud på vissa saker, det är svårare att äta en liten kaka än att inte äta någon alls. Det är lite samma sak som att alltid ha ridhjälm och bilbälte, det är lika bra att köra på det även om man logiskt sett inser att risken är ganska liten. Eller för den delen alltid vara nykter när man kör bil, det är helt enkelt ett enklare system som kräver mindre eftertanke vid varje tillfälle.

Dessutom är det lättare rent socialt att inte dricka något, börjar man acceptera lite vin så kommer resten på en gång ("vill du inte ha lite hemmagjord jordgubbssherry ändå?" "ska du inte ha en liten droppe punsch nu när det är jul?").

Så även om man inte köper argumentet att just minsta droppe alkohol skulle vara så extremt farligt, finns det ändå argument för att skippa alkoholen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

mino skrev:
Jag tycker inte att det verkar rimligt att alkohol i sig är skulle vara så vansinnigt farligt att man inte skulle kunna ta något halvt glas vin emellanåt, det finns tusen andra saker som säkert kan vara lika farliga, att bo nära högtrafikerade vägar, utsläpp, bakterier i mat, dålig inomhusluft, rökande partner etc. Det jag menar är att alkohol inte kan vara så extremt mycket farligare än en hel del annat vi utsätter oss för.

Ja, jag tror oxå att det finns massor av farligheter. Jag tycker det verkar som om det mesta i vårt kemiska samhälle är onyttigt på ett eller annat sätt. Det finns ju smakförstärkare, färgämnen, konserveringsämnen, antiflamskydd och gud vet allt...

Så just därför är jag nöjd med varje farlig grej jag kan minimera. Alkoholen är enkel att ta bort. Avgaserna svårare. Snuset var oxå enkelt om man jämför med det vi får i oss via mat, vatten och luft. Godis och skräpmat borde vara enkelt, men...tja...tydligen är det inte det för just mig.:crazy:
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Många av mina släktingar bor i sydeuropa där alkohol ingår i den dagliga livsföringen. Då jag första gången såg en gravid kvinna svepa en hutt starksprit reagerade jag ganska starkt. Det visade sig dock att de flesta gravida kvinnor i sydligare länder dricker alkohol. Men då i måttlig mäng, såsom ett glas vin till maten eller liknande.
Inställningen till alkohol är avslappnad och man tycks tänka såsom med mycket annat; att farligt blir det först när man fått i sig för mycket. Detta gäller ju även vitaminer och sötningsmedel. Så därför har alkoholen i dessa länder inte samma särställning som här.
Trots att de flesta av dessa gravida kvinnor intar alkohol (i måttlig mängd) så föds deras barn fullt friska och felfria. Och hittils har iaf aldrig jag sett någon vetenskaplig studie som påvisar att dessa kvinnors alkoholintag varit skadligt för barnet. (däremot är det väl påvisat vilka fosterskador som följer av en hög alkoholkonsumtion) Någon högre upp skrev ju om att det saknas frivilliga för sådana (där kvinnor intar alkohol under grav) studier, men det är inte sant. Åtminstone inte internationellt sett.

Jag tänker inte dricka under en graviditet, men det beror nog mer på mitt värsta-scenario-tänkande än att ett glas rödvin skulle göra någon större skada än en lightcola eller en bit fläskfilé (som för övrigt inte sällan innehåller en massa miljögifter, maskar och höga halter av hormoner).
Vi lever i en konstlad värld där det egentligen inte borde födas några friska barn alls!
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Slutade självklart med en gång. Varför ens tanken på att fortsätta?
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag skulle sluta direkt när vi började försöka, alternativt när jag fick reda på det om det inte var planerat.

Skulle inte ens dricka lättöl eller cider.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag dricker inte alkohol nu under tiden vi gor IVF och tanker inte dricka om jag blir gravid. Men intressant nog sa har jag fatt forhallningsregler fran min provrorsdoktor att jag skall avsta fran alla skaldjur, pate, opastoriserade ostar osv medan rekommendationen for alkohol ar ett maximalt intag av 5 enheter per vecka, det ar val typ 2 glas vin tror jag.

Jag bor i England. Har fods det ocksa helt normala, klipska barn :D . Men svensk som jag ar haller jag mig nog till avhallsamheten trots allt :cool:
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag slutade direkt så fort jag testat positivt (tror inte jag drack nåt innan dess heller för jag hade inga finmiddagar el dyl just då). Däremot drack jag nån gång ibland ett halvt glas vin. Sprit rörde jag inte alls. Öl inte heller, men då tyckte jag ju att Jewer fun var minst lika gott och lättöl funkade det också nån gång.

Fast jag håller med Mino om att det nästan är lättare att låta bli helt. Och eftersom man inte kan dricka så blir man automatiskt bilförare i tid och otid och då får man ju också låta bli helt...

Första gången jag blev gravid, och det blev mf i v 5-6, hade jag en gång råkat dricka rätt mycket plus att det blev litegrann vid ett annat tillfälle (jul!) men jag känner mig ändå inte ett dugg oroad för att det var alkoholen som orsakade missfallet. Man vet ju att nästan alla mf beror på kromosomfel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

*kl*

Jag tror inte att det är så farligt att ta ett halvt glas vin till maten nån gång under graviditeten.
Men känns det bättre så ska man givetvis avstå, det är upp till var och en.

Då är jag mer rädd att äta insjöfisk, ljust kött som inte verkar genomstekt, grönsaker som är mycket besprutade eller att komma i kontakt med hönsskit eller skiten från kattlådan.
Men om de två sistnämnda är vetenskapligt belagt vet jag inte, men det är något som ofta nämns här.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Mitzi skrev:
Jag tänker inte dricka under en graviditet, men det beror nog mer på mitt värsta-scenario-tänkande än att ett glas rödvin skulle göra någon större skada än en lightcola ---

Lightcola skulle jag inte heller dricka!:D Jag är väldigt skeptisk mot konstgjorda sötningsmedel. Särskilt aspartam, och det där nya, senaste som jag inte ens minns vad det heter. Det tror jag faktiskt är värre än alkohol.

Men var och en blir salig på sin tro!:idea:

Sen tror jag inte att barnen får fosterskador direkt, av varken det ena eller det andra. Men det är svårt att veta var en individs absoluta topp ligger. Om jag tar mig själv som exempel: Jag är ju ganska fulländad.;) Men om min mamma hade intagit enbart totalt ren luft, föda och vätska o s v (vilket alltså är en omöjlighet) hade jag kanske varit ytterligare lite smartare, snabbtänktare, snyggare och motståndskraftigare.:D

För mig handlar det inte om att undvika missfall eller fosterskador när jag väljer att leva så sunt som möjligt under graviditeten. Jag ser det mer som en gåva, en kärlekshandling, som någon annan skrev.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Ni som säger att det dricks alkohol i andra länder under graviditeten kanske inte ska ta det som en vägledning, ni vet väl att de första månaderna i graviditeten är de som verkligen påverkar fostret...

Cola light el dylikt är ju inte bra för barnöver huvudtaget..
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Sunshine skrev:
Jag bor i England. Har fods det ocksa helt normala, klipska barn :D . Men svensk som jag ar haller jag mig nog till avhallsamheten trots allt :cool:
klipska :confused: engelsmän:confused:

sorry, kunde inte låta bli :D
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Hmm.. med tanke på att min årliga konsumtion av alkohol är kanske en eller två vinflaskor så är det inget svårt val för mig - OM jag skulle bli gravid så skulle jag inte dricka något med alkohol.

Under tiden man försöker bli med barn skulle jag nog kunna tänka mig att dricka ett glas eller två, vem vet hur länge man får försöka?

Javan
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Men jag har bestämt för mig att det faktiskt i t.ex. Frankrike föds fler barn med alkoholrelaterade skador än vad det gör i Sverige. Precis som skrumplever är vanligare där än här. Så det där med en avslappnad inställning till alkohol kostar faktiskt litegrann i form av hälsoeffekter....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet? Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu. Han dricker någorlunda ute vad jag...
2
Svar
20
· Visningar
848
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Lillkin
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp