Dressyrstammad dubbeltalang

FadeAway

Trådstartare
Funderade på det härom dagen känns som de flesta dubbeltalanger är hoppstammade som rör sig bra. Så vilka dressyrhästar nedärver både och?

Sv: Dressyrstammad dubbeltalang

Lambourgini anses som dressyrstammad men fick 99 på hopp. Ett halvår efter bruksprovet fick han även 899 i gång o 9 på dr temp på kvalitets.På bruks fick han 778.
Hans pappa Bellini fick 109889-44p 8998 gång o 1010 hopp.
Bellinis far Ganesco har ju lämnat ett helt drös med tävlingshästar.

Väldigt svårt dock att hitta uppgifter på webben om Lambo. Hemsidan ligger nere så jag ringde ägaren o frågade om prisuppgifter o om han stod i avel.

Chirlon får väl räknas till dressyrstammad som lämnar både ock. Har ju avkommor nere i Europa som går svårklass i bägge grenarna.
Falsterbo är väl samma sak med och även Hampton och Damsey får räknas dit.

Saigon har ju också lämnat både dressyr och hoppdiplom. Han måste i alla fall klassas som dressyrstammad.

/Camilla

Vet inte hur avkommorna hoppar, men Florencio I fick 8-8 på hoppning iaf, vet att det finns hästar med Florestan-blod som hoppar mycket bra. Kostolany är en annan som kan hoppa men lämnat dressyrhästar. Googla!

Florestan-sonen French Kiss fick också bra i hoppning på sitt 30-dagarstest, sen vann han unghäst-VM i dressyr.

Guiness har Espri i svår klass. Good Future har väl ett antal som åtminstone gått 1.40-klasser. Briar får väl trots sin egen stam räknas som dressyrhäst som lämnar hopphästar.

*kl*

Kikar på blup så har ju nästan alla dessa under medel på hopp.
Jämförelsevis med tex come back II som har gröna dressyrstaplar.

Fast med tanke på Briars stam så är det väl inte "dressyrstammad" så det är ju inte alls konstigt att han lämnar bra hopphästar. ;)

*kl*

Kikar på blup så har ju nästan alla dessa under medel på hopp.
Jämförelsevis med tex come back II som har gröna dressyrstaplar.

Det är klart att dem har.;)
Du frågade ju efter dressyrstammade hingstar som gav hopp också.
Blupen är ju baserad på stammen o individen själv o avkommorna. Stammen har en väldigt stor del i blupen o om de då är dressyrstammade så blir blup i hopp dålig. Krävs väldigt många bra hoppavkommor för att ändra på blupen..

Okeanos och Biggles. Båda har höga dressyr och hopp poäng på sina bruksprov. Och har avkommor i båda disciplinerna. Biggles även i fälttävlan.
Men det beror väl på om man räknar dom som hopp eller dressyr stammade.

De kan knappast anses som dressyrstammade med en pappa och farfar gått svår hoppning och en morfar som var den första hingst som hoppade 10 på bruksprov.

Jag skulle inte räkna Saigon som dressyrstammad då det finns många hingstar som lämnat bra hoppare i stammen som Swift och Kaliber, Ceylon och Urbino har också lämnat goda hoppare.

Fast är Good Future verkligen en dubbeltalang som förärvare? Nån som har sett ett gäng välhoppande good future-hästar?

Tja, jag har sett ett par tre stycken. Ridit en som rörde sig bra och hoppade väl. Kan för mitt liv inte komma ihåg vad den hette. Good-nånting och den var fux. Tror dock att den såldes till Norge.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 943
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 719
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för...
2
Svar
22
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat