Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen har jag och Zacke tränat och herregud så glad jag är över att fått tag på en sån här foderhäst! Han kan sina grejer men det är inte helt lättridet och jag lär mig massor. Igår gjorde vi några steg passage och idag en lite serie. Så roligt att få nosa på såna här rörelser och verkligen få känna hur grunderna och det svåra verkligen hör ihop.

Är dessutom så glad över vår tränare som nu har kommit till oss i ett år. Alla ekipage har utvecklats massor och ett har dessutom debuterat GP. Så fantastiskt med en tränare med sund ridning och som funkar både till småtjejer på b-ponny till GP-ryttare.

Film från igår🤩

https://www.instagram.com/p/CRKJEDpHpUO/?utm_medium=copy_link

I helgen har jag och Zacke tränat och herregud så glad jag är över att fått tag på en sån här foderhäst! Han kan sina grejer men det är inte helt lättridet och jag lär mig massor. Igår gjorde vi några steg passage och idag en lite serie. Så roligt att få nosa på såna här rörelser och verkligen få känna hur grunderna och det svåra verkligen hör ihop.

Är dessutom så glad över vår tränare som nu har kommit till oss i ett år. Alla ekipage har utvecklats massor och ett har dessutom debuterat GP. Så fantastiskt med en tränare med sund ridning och som funkar både till småtjejer på b-ponny till GP-ryttare.

Film från igår🤩

Härligt! Tror att rida iberiskt kommer ge dig en helt ny dimension i din ridning. Det har ju redan hänt massor. Kul att se! 🙌

Film från igår🤩

Vilken härlig häst!🥰

Har fått resultaten från magnetröntgen och det är nog det bästa vi hade kunnat hoppas på, en lätt senskada (deep digital flexor tendon). Två månader till på box innan vi förhoppningsvis kan sätta igång lite smått. Jag är verkligen så lättad!

Har fått lite erbjudanden om hästar att rida under tiden och hoppas att kunna fortsätta rida clinics för min nya tränare, så förhoppningsvis tappar jag inte alltför mycket under tiden.

Min lilla Dio är helt fräsch igen från vad det nu var.. Tänkte att han skulle vila lite till men han är så vild i hagen att han nog vill börja jobba igen😁. Så ikväll joggade han lite på töm och vilan har nog varit jättenyttig. Lugn och fin var han och jag längtar efter att börja rida honom💖.

Min häst är förlåten för allt dumt han gjort! Ikväll skrittade jag av i skogen efter ett superpass och vi möter en älg med bara 10-15 meters avstånd. Fager stannade och tittade, jag kände hur hjärtat bultade på honom. Men sen gick vi bara vidare som om inget hänt 💖

Kontur är oren på volt och ska till klinik nu på torsdag. Så här händer inte så mycket dressyr, tyvärr 😔. Blir mest ut i skogen fram till besöket. Nästan det enda vi har gjort sedan senaste besöket i april.
Ridit på ridbanan högst 10 gånger iallafall på dessa 3 månader.

Han har också från ingenstans gått ner i vikt trots samma foder och motion som tidigare. Är avmaskad enligt alla konstens regler.
Börjat gå upp nu med mer hö och kraftfoder. Konstigt att det skulle hända efter 7 månader hos mig. Med samma rutiner, hö och kraftfoder.

Min lilla Dio är helt fräsch igen från vad det nu var.. Tänkte att han skulle vila lite till men han är så vild i hagen att han nog vill börja jobba igen😁. Så ikväll joggade han lite på töm och vilan har nog varit jättenyttig. Lugn och fin var han och jag längtar efter att börja rida honom💖.
Så skönt! Ni är så fina ihop, så må det flyta på nu.

Kontur är oren på volt och ska till klinik nu på torsdag. Så här händer inte så mycket dressyr, tyvärr 😔. Blir mest ut i skogen fram till besöket. Nästan det enda vi har gjort sedan senaste besöket i april.
Ridit på ridbanan högst 10 gånger iallafall på dessa 3 månader.

Han har också från ingenstans gått ner i vikt trots samma foder och motion som tidigare. Är avmaskad enligt alla konstens regler.
Börjat gå upp nu med mer hö och kraftfoder. Konstigt att det skulle hända efter 7 månader hos mig. Med samma rutiner, hö och kraftfoder.
Kanske börjat tillverka vinterpälsen? Är ju tid för det nu eller iaf snart 😊

Blev ett spontanbesök av tyska tränaren och eftersom jag var ledig så passade jag på att vara med.
Har mest ridit ut sen förra gången men trots att vi var ute och busgalopperade igår så kunde vi ta vid i princip där vi slutade sist.
Molnet var lugn och harmonisk, bra tempo, takt och form. Vi jobbar vidare med rakritning och att programera om min hjärna till att känna när det är rätt och när bakbenen spårar.
Eftersom jag kan slappna slappna av med tränaren har vi en jättebra dialog där jag vågar fråga och faktiskt förstår vad hen menar.

Blev lite galopp idag med, där är han jättefin men han blir spänd i övergångarna och laddar på som tusan. Nu har jag fått bra verktyg hur jag ska ta oss ur det och hur jag ska tänka när han bara vill galoppera nu, nu, nu!

Supernöjd med passet och så himla glad över att ha en så bra tränare som kommer ut till stallet 😍
Viss skillnad mot första gångendå jag vill sluta rida 🙄😂

Här är 30 grader och sååå varmt. Jag åker mest fram och tillbaka och plockar in- och ut hästar som ska skyddas mot solen och insekter känns det som. Stallägaren på semester så mitt i värmen var det lite fler hästar (+7) att passa upp än sin egen. Jag red Filles hagkompis igår och han är så himla käck verkligen :D 3 år och helt okomplicerad.
4860F93A-0351-46E1-871B-717EA58913B8.webp

Fille ska på träning mån-tis och det ser jag verkligen fram emot. Ska bli jätteroligt!

Här är 30 grader och sååå varmt. Jag åker mest fram och tillbaka och plockar in- och ut hästar som ska skyddas mot solen och insekter känns det som. Stallägaren på semester så mitt i värmen var det lite fler hästar (+7) att passa upp än sin egen. Jag red Filles hagkompis igår och han är så himla käck verkligen :D 3 år och helt okomplicerad.
Visa bifogad fil 73634

Fille ska på träning mån-tis och det ser jag verkligen fram emot. Ska bli jätteroligt!
Vi har också svinvarmt (29). Och då fick jag för mig att åka och hoppträna. Inomhus. I ridhus som är som en bastu.
Bra där.
Men jag klarar värmen rätt bra och det verkar hästen göra också men hon måste kylas ner fort efter träning.
Vi klämde i med en längre bana på 90 idag vilket är rekord för oss. 😁 Tidigare har vi bara hoppat enstaka hinder på 95. Jag börjar kanske få lite kontakt med min dåtida hoppryttare...

Vi har också svinvarmt (29). Och då fick jag för mig att åka och hoppträna. Inomhus. I ridhus som är som en bastu.
Bra där.
Men jag klarar värmen rätt bra och det verkar hästen göra också men hon måste kylas ner fort efter träning.
Vi klämde i med en längre bana på 90 idag vilket är rekord för oss. 😁 Tidigare har vi bara hoppat enstaka hinder på 95. Jag börjar kanske få lite kontakt med min dåtida hoppryttare...
Jag klarar nog värmen sämre än Fille -men trots det får jag nästan säga att jag hellre rider ett pass i bastu och svettas ihjäl, än när man är jagad av en flock bromsar och inte kan sakta av till skritt utan att bli attackerad.
dock ser temperaturen ut att sjunka något tills vi ska träna så jag håller mitt hopp till det :D

Tränaren bokade in ridning av Fumo vid 07.30, rent okristligt för mig som är sjukligt morgontrött och lite nattuggla, men ser ju fördelarna rent temperaturmässigt, vi hade strax över 30C igår 😅.

Fokus just nu är att stärka bakkärran så han orkar släppa igenom hela kroppen i bytena, vi har dels den vanliga dressyrridningen för att stärka, lite fokus på just bäckenet och vinkla det benet (mycket sidvärts och övergångar!) och så ridningen utanför banan, så i förrgår tog sambon ut honom på stubbåkern och lät honom rulla på i galopp då han fick upp lite flås. Klättring, bommar, rida i väldigt kuperad terräng och hoppa lite stockar i skogen finns också med på schemat. Mycket av det här jobbet är samma som vi alltid har gjort, men man märker nu att han varit lite hämmad av spänningarna i lår och rumpa, det är en annan rörlighet där nu som vi får jobba med, så spännande!

66202EC4-2670-41DA-9A89-93F66BCFAEB3.webp

Lille Stig övervakade!

Jag klarar nog värmen sämre än Fille -men trots det får jag nästan säga att jag hellre rider ett pass i bastu och svettas ihjäl, än när man är jagad av en flock bromsar och inte kan sakta av till skritt utan att bli attackerad.
dock ser temperaturen ut att sjunka något tills vi ska träna så jag håller mitt hopp till det :D
Ja det håller jag med om. Men vi paketerar oss väl ute och sprayar med allt vi har och äger, typ.
Utan full stridsmundering skulle vi inte ta oss ut.

Bifogade filer

• DSC_4193.webp
    DSC_4193.webp
    170,8 KB · Visningar: 45
Kliver in i tråden med min Rico! Köptes in över telefon till mitt jobb men var alldeles för känslig för att kunna funka i verksamheten. La ett bud och köpte honom själv istället. En liten spanjor uppfödd på ett ställe som i huvudsak verkar syssla med uppfödning av tjurfäktningstjurar. Börjar landa mer och mer så nu ska vi ta tag i utbildningsbiten. Första tiden i min ägo har han i princip bara ridits ut varvat med vila. Vår paddock är i bedrövligt skick men igår var vi iväg till en av mina elever och lånade deras bana. En fröjd att kunna fokusera på att rida och inte bara på att zick-zacka mellan partier med djup sand och stenhögar!

Rids väldigt basic än så länge, takt, balans, våga ta stöd, ut med halsen och att jag ska få lägga på ben utan att han blir rädd. Har intresseanmälan oss till klubbens dressyrlag i höst, som en liten morot för mig själv.

https://www.instagram.com/p/CRWExHTj2GH/?utm_medium=copy_link

Kliver in i tråden med min Rico! Köptes in över telefon till mitt jobb men var alldeles för känslig för att kunna funka i verksamheten. La ett bud och köpte honom själv istället. En liten spanjor uppfödd på ett ställe som i huvudsak verkar syssla med uppfödning av tjurfäktningstjurar. Börjar landa mer och mer så nu ska vi ta tag i utbildningsbiten. Första tiden i min ägo har han i princip bara ridits ut varvat med vila. Vår paddock är i bedrövligt skick men igår var vi iväg till en av mina elever och lånade deras bana. En fröjd att kunna fokusera på att rida och inte bara på att zick-zacka mellan partier med djup sand och stenhögar!

Rids väldigt basic än så länge, takt, balans, våga ta stöd, ut med halsen och att jag ska få lägga på ben utan att han blir rädd. Har intresseanmälan oss till klubbens dressyrlag i höst, som en liten morot för mig själv.

Är det du som har skimmeln i samma stall som ponnyn som också var med på filmerna? I så fall promenerar jag förbi det stallet med jämna mellanrum :)

Oj vad den såg trevlig ut! Sådär vid första ögonblicket, förstår att du fastnade för honom! 😁
Lycka till!

Det börjar lossna med bytena här hörni! Första bytet idag lite efter annars alla rena förutom ett som blev lite skutt och jämfota. Är så exalterad, har varit riktigt orolig att det inte skulle bli något. Återbesök hos kiropraktorn 9/8 och så kör vi sjukgympa under uppvärmningen, bland annat framdelsvändningar som inte alls uppskattas men som ger otroligt bra effekt.

Har nog knappt ridit framdelsvändning alls varken på honom eller Pärlan men han måste ju verkligen vinkla upp och korsa in det svagare benet under sig och det gör han helst inte! Oftast försöker han att bara flytta in benet jämte det andra bak och ta ett nytt steg så han slipper korsa, men här får ju tränare vara lite bestämd och flytta undan ordentligt och överdriva.

I skänkelvikningarna som ska vara ganska branta för att ge samma effekt även där försvarar han genom att gå upp i balanstrav så det är ju väldigt tydligt att det här är jobbigt för honom men han kämpar på och det blir riktigt bra, så glad för den här lille gummibollen!

Det börjar lossna med bytena här hörni! Första bytet idag lite efter annars alla rena förutom ett som blev lite skutt och jämfota. Är så exalterad, har varit riktigt orolig att det inte skulle bli något. Återbesök hos kiropraktorn 9/8 och så kör vi sjukgympa under uppvärmningen, bland annat framdelsvändningar som inte alls uppskattas men som ger otroligt bra effekt.

Har nog knappt ridit framdelsvändning alls varken på honom eller Pärlan men han måste ju verkligen vinkla upp och korsa in det svagare benet under sig och det gör han helst inte! Oftast försöker han att bara flytta in benet jämte det andra bak och ta ett nytt steg så han slipper korsa, men här får ju tränare vara lite bestämd och flytta undan ordentligt och överdriva.

I skänkelvikningarna som ska vara ganska branta för att ge samma effekt även där försvarar han genom att gå upp i balanstrav så det är ju väldigt tydligt att det här är jobbigt för honom men han kämpar på och det blir riktigt bra, så glad för den här lille gummibollen!
Även vi traggla på med bytena.
Nu börjar jag få in känslan igen och hästen börjar fatta vad jag snackar om.
Så idag gjorde vi klockrena byten på hjälpen (hon tycker det är enormt kul att byta så hon gissar gärna) i serpentiner och jag var såå glad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 482
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
2 774
Senast: Gramse
·
Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
521
Senast: Milosari
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
327
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama