@Nevermind Massa pepp och hoppas det gått/går bra idag!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har koll på om dressyren från 'S-hertogenbosch kommer att visas på SvtPlay imorgon?
Ja jag har faktiskt tänkt tanken. Det är en av de andra två som inte har nått emot att bli kvar själv i hagen. Eller så får jag behandla efter insläpp 'miss i nassa'.@Corax du kan väl låna in nån av de andra hästarna som sällskap i stallet den timman det tar att gå igenom henne om hon är lite spänd själv just nu första veckorna efter flytt ?
Jag skulle säga att det beror på vad syftet med variationen är. Om det är att gå på olika underlag för att ha bra hållbarhet skulle jag tro att det absolut räcker. Det blir ju varierat över tid. Om du däremot vill ha variation för att undvika statiskt tränande av olika muskelgrupper beror det ju helt på vad du gör på passen. Jag skulle kanske inte arbeta tungt samlande flera dagar i rad, bygga kondition gör du bäst med dagar mellan passen då du tränar annat osv. Teknikinlärning kan däremot ibland må bra av att samma sak tränas några gånger i sträck - med känsla för hur mycket du kan begära och när du ska sluta. Om variationen framför allt syftar till att hålla antingen dig eller hästen på gott humör beror det ju på hur ni är som individer.Nu när vi har ett lagom snötäcke har jag passat på (läs: varit lat och inte orkat ta mig till ridhuset) och ridit ganska många pass ute på fälten. Både plant och backe, och både trav-fokuserade pass och 'tjohoo, fortare' pass.
Då började jag fundera lite, jag försöker komma utanför paddock/ridhus minst 3ggr/vecka. Promenader, rena uteritter, jobb på fält, galoppjobb på travbanan, klättring osv osv. Efter avramlingen har jag varit lite feg på just 'rena uteritter' men det tar sig.
Pga jobb, mörker och andra hemskheter under vinterhalvåret blir det oftast "ut" lördag, söndag, måndag. Jobb på bana tis-fre med minst 1ggr hoppning och 1 ggr tömkörning. Dock känns det som att jag då inte varierar hästens jobb så mycket. Det känns som jag harvar på samma ställe hela tiden (antingen ute eller på bana).
Hur tänker ni, måste det 'varierade arbetet' skilja dag till nästa, eller 'räcker' det om arbetet skiljer sig över en vecka?
Skulle ni köpa en rätt oriden häst som biljarderar på ena fram, om den är trevlig och rör sig bra i övrigt? Vet inte hur mycket no-no biljardering är. Kan det försvinna med styrka?
Flera hästar i absoluta dressyreliten biljarderar, så det i sig lär inte vara så skadligt i sig. På ena benet är det kanske annorlunda dock.
Sen beror det kanske på vad som orsakar biljarderingen, det kan ju vara något skadligt som orsakar den.